G Ganescha skrev:
Detta har slagit mig också, men har inte hittat något som skulle antyda på mögel.

Jag har sett en fin tråd om en dator fläkt i skorstenen, detta tänkte jag prova. Jag kan dra el upp från vinden till skorstenen men sen är det andra tekniska saker som jag ej förstår mig på riktigt, hur jag får datorfläkt på 12v att fungera med 230 ström :) t ex.
Jag lödde en 12v datorfläkt med en USB kabel kopplad mot en mobiltelefon laddare när jag behövde få ut varmluften ur TV bänken, inga problem alls :)

https://www.kjell.com/se/sortiment/.../flaktar/230-v/axialflakt-230-v-120-mm-p36208

Denna körde jag med

Kanske går koppla med denna https://www.kjell.com/se/sortiment/...tar/230-v/anslutningskabel-for-flaktar-p36185
 
G Ganescha skrev:
Detta har slagit mig också, men har inte hittat något som skulle antyda på mögel.

Jag har sett en fin tråd om en dator fläkt i skorstenen, detta tänkte jag prova. Jag kan dra el upp från vinden till skorstenen men sen är det andra tekniska saker som jag ej förstår mig på riktigt, hur jag får datorfläkt på 12v att fungera med 230 ström :) t ex.
Eller så här? Och anlita fackmän är mitt tips. I och med bergvärmeinstallation så kopplar man tyvärr bort skorstenens funktion för bostadens luftflöde. Det återupprättas med en fläkt.
 
  • Två arbetare installerar en ventilationfläkt på ett tak för att återupprätta luftflöde efter bergvärmeinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har jobbat med värme och har tonåringar hemma...........

Skulle börja med att justera in samtliga radiatorer i huset, inte på termostaten utan på injusteringen se länk http://www.vvs-klimat.se/dokument/Handbocker injustering_av radiatorsystem.pdf , principen, vet inte vilket system Du har, I 9 fall av 10 så är radiatorerna bara dit satta och ingen har juserat in dem för huset. Om V-pumpen är så känslig så behövs det.
Ventilation är aldrig fel. Men att börja såga sönder dörrar är dumt, Kolla om det är något drag runt dörren först, prova sedan att öppna fönstret pyttelite (glipa) och kolla om det är drag runt dörren. Sen kan man börja såga om det behövs. En tvätttunna på rummet och tvätta själv har vi infört. inga rena kläder eget problem och sedan den bästa lösningen, STÄDSCHEMA !!!! Cirkulera allmäna områden i huset+egna rummet, fast dag varje vecka. Ingen godkänd staädning inget nätverk, hur effektivt som helst:rofl::crysmile:

Johan
 
Kom på en grej till!

När man tvättar kläderna häll i ättiksprit i en såndär boll man har till flytande tvättmedel.
Tar effektivt bort dålig lukt från kläderna och luktar inte ättika efteråt.
 
  • Gilla
gmanhem
  • Laddar…
P philippk skrev:
Jag lödde en 12v datorfläkt med en USB kabel kopplad mot en mobiltelefon laddare när jag behövde få ut varmluften ur TV bänken, inga problem alls :)

[länk]

Denna körde jag med

Kanske går koppla med denna [länk]
Ah, har inbillat mig hela tiden att det bara fanns i 12v, det där är ju fantastiskt, tack för länkarna.

B Bokis skrev:
Eller så här? Och anlita fackmän är mitt tips. I och med bergvärmeinstallation så kopplar man tyvärr bort skorstenens funktion för bostadens luftflöde. Det återupprättas med en fläkt.
Okej, men man sätter den då skorstenen och använder sig av befintliga ventiler?

S scu926c skrev:
Har jobbat med värme och har tonåringar hemma...........

Skulle börja med att justera in samtliga radiatorer i huset, inte på termostaten utan på injusteringen se länk [länk] injustering_av radiatorsystem.pdf , principen, vet inte vilket system Du har, I 9 fall av 10 så är radiatorerna bara dit satta och ingen har juserat in dem för huset. Om V-pumpen är så känslig så behövs det.
Ventilation är aldrig fel. Men att börja såga sönder dörrar är dumt, Kolla om det är något drag runt dörren först, prova sedan att öppna fönstret pyttelite (glipa) och kolla om det är drag runt dörren. Sen kan man börja såga om det behövs. En tvätttunna på rummet och tvätta själv har vi infört. inga rena kläder eget problem och sedan den bästa lösningen, STÄDSCHEMA !!!! Cirkulera allmäna områden i huset+egna rummet, fast dag varje vecka. Ingen godkänd staädning inget nätverk, hur effektivt som helst:rofl::crysmile:

Johan
Kvällslektyr, man tackar. Ska lägga mig ner ikväll i sängen och läsa på lite.

Tyvärr är det som du säger, stryper jag någon av de andra elementen så varnar den.
När vi pratar om att kontakta en Tekniker, är det IVT certifierad då som gäller? Har en IVT Greenline HT plus, bergvärmepump, elementen är original sen huset byggdes, antar jag.
Det sitter två stycken nya i en utbyggnad som är gjord 2007.
Städchema har vi, tvättkorg har han faktiskt också en egen. Tycker dock inte hans kläder luktar något nämnvärt faktiskt men tack för tipset. Och som du säger, inte godkänt städning, inget nätverk! ;)
 
Orkar inte läsa rubbet...

En gång då jag skulle måla, satte jag en fläkt i väggen. Med varvtalsstyrnng. Luftspalt under dörren.
Funkade perfekt!
 
  • Gilla
tanker
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Ah, har inbillat mig hela tiden att det bara fanns i 12v, det där är ju fantastiskt, tack för länkarna.


Okej, men man sätter den då skorstenen och använder sig av befintliga ventiler?



Kvällslektyr, man tackar. Ska lägga mig ner ikväll i sängen och läsa på lite.

Tyvärr är det som du säger, stryper jag någon av de andra elementen så varnar den.
När vi pratar om att kontakta en Tekniker, är det IVT certifierad då som gäller? Har en IVT Greenline HT plus, bergvärmepump, elementen är original sen huset byggdes, antar jag.
Det sitter två stycken nya i en utbyggnad som är gjord 2007.
Städchema har vi, tvättkorg har han faktiskt också en egen. Tycker dock inte hans kläder luktar något nämnvärt faktiskt men tack för tipset. Och som du säger, inte godkänt städning, inget nätverk! ;)
Jag har nog installerat en 400 IVT pumpar (kan vara fler, en bra pump!).
En fråga!
Finns det en bypass i värmesytemet?
Det brukar hjälpa då flödet blir bättre och det inte larmar lika ofta, om man vill kan man installera en pump på värmesystemet, inte VV sidan, som startar när pumpen gör VV. blir en jämnare värme i huset och man slipper knäppningarna, om man har sådana.
 
Jag är obekant med din värmepump men funderar på hur den fungerar med cirkulation av utgående värme och returvärme i radiatorsystemet. Kanske har du för liten differens där emellan och när du stryper radiatorn på hans rum blir differensen ännu mindre och pumpen slår bakut på för hög returvärme?

På min VP av annat fabrikat kan man justera cirkulationspumpen i tre steg för att komma till rätta med detta (nya VP reglerar dock detta automatiskt vad jag förstått). Det kan göra stor skillnad i returvärme om cirkulationspumpen går på full fart jämfört med lägsta läget.

Detta i kombination med justering av radiatorerna enligt tips ovan är nåt du kan kolla själv utan att ta ut en dyr servicetekniker.
 
S scu926c skrev:
Jag har nog installerat en 400 IVT pumpar (kan vara fler, en bra pump!).
En fråga!
Finns det en bypass i värmesytemet?
Det brukar hjälpa då flödet blir bättre och det inte larmar lika ofta, om man vill kan man installera en pump på värmesystemet, inte VV sidan, som startar när pumpen gör VV. blir en jämnare värme i huset och man slipper knäppningarna, om man har sådana.
Har ingen aning om det finns bypass, tyvärr. Jag har knäppningar vilket kan vara väldigt störigt. Dessa knäppningar uppkommer dock aldrig på vintern utan enbart på hösten när det börjar bli kallare ute.

A A Haddock skrev:
Jag är obekant med din värmepump men funderar på hur den fungerar med cirkulation av utgående värme och returvärme i radiatorsystemet. Kanske har du för liten differens där emellan och när du stryper radiatorn på hans rum blir differensen ännu mindre och pumpen slår bakut på för hög returvärme?

På min VP av annat fabrikat kan man justera cirkulationspumpen i tre steg för att komma till rätta med detta (nya VP reglerar dock detta automatiskt vad jag förstått). Det kan göra stor skillnad i returvärme om cirkulationspumpen går på full fart jämfört med lägsta läget.

Detta i kombination med justering av radiatorerna enligt tips ovan är nåt du kan kolla själv utan att ta ut en dyr servicetekniker.
Var är det möjligt att se vilket läge pumpen går på?
Och hur dyrt brukar det vara med en servicetekniker? :)
 
Det är pressostaten som klagar dvs för högt mottryck. Att strypa ett ensamt element ska inte ge den effekten. Något är nog fel i radiatorkretsen.

Knäppningarna kommer oftast när pumpen växlar från att värma tappvatten till att mata ut värmevatten till radiatorerna. Då kommer en plugg av väldigt varmt vatten i radiatorkretsen som först värmer och sedan kyler ner rören så de utvidgas / drar ihop sig. Går att lösa på olika vis..
 
G Ganescha skrev:
ett lite konstigt och små jobbigt problem. Min son är 13 år och svettas rätt mycket i sitt rum. Det blir väldigt varm på hans rum, har försökt strypa på elementen men då klagar bergvärmepumpen osv.
Har kört med fönster öppet men då blir det kallt i resten av huset.
Sen är han ju puberteten ;-)
Men hur ska jag få bort lukten? Har funderat på en fläkt i taket som drar ut luften, mekaniskt.
Kanske en lämpligt luftrenare?
Vad tror ni om en sån här jonisator:
[länk]

Är dom effektiva?
Tips mottages! Ja, han duschat varje dag oxh sköter sin hygien, hyfsat i alla fall :)

Hej
Rent spontan tanke.. Han är 13 ... och har för varmt i sitt rum ... element är inte varmt ...
Då betyder att det finns annan värme källan i rummet ..
Kolla hans dator ... har han spel dator då n i hittade stor värme källan ... en vanligt spel dator har nätaggregat som är minst 600W + alla andra komponenter ... oss ungdomar dator igång minst 6-7timar om dag. Kanske där är problemet ?
 
G Ganescha skrev:
Var är det möjligt att se vilket läge pumpen går på?
Och hur dyrt brukar det vara med en servicetekniker? :)
Vilken hastighet cirkulationspumpen går på är egentligen ointressant, det intressanta är vad du har för temperaturdifferens mellan framledning och retur. Det kan du se i menyerna på VP. På min pump ska den skillnaden vara runt 8 grader vid drift för optimal ekonomi. Tror det gäller generellt. Skulle det vara 4 graders skillnad är det läge att ställa cirkulationspumpen långsammare. Min sitter inne i själva värmepumpen så man får öppna fronten och justera med en skruv på cirkpumpen.
 
A A Haddock skrev:
Vilken hastighet cirkulationspumpen går på är egentligen ointressant, det intressanta är vad du har för temperaturdifferens mellan framledning och retur. Det kan du se i menyerna på VP. På min pump ska den skillnaden vara runt 8 grader vid drift för optimal ekonomi. Tror det gäller generellt. Skulle det vara 4 graders skillnad är det läge att ställa cirkulationspumpen långsammare. Min sitter inne i själva värmepumpen så man får öppna fronten och justera med en skruv på cirkpumpen.
10 graders skillnad är det när pumpen går.
 
Pumpen klagar på för högt mottryck. Det ska inte hända om ett elemenr stängs om inte något är fel (alldeles för högt ställd pump eller fel radiatorkoppel).

Elementet är ju varmt, så det är det som är grundfelet.
 
Radiatorkoppel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.