Jag förutsätter att luft får komma in i tillräcklig mängd. Oavsett ventilationssätt så finns det en rekommendation på hur mycket luften ska omsättas. Normalt sett så klarar inte självdrag av det. Att inte återvinna värmen är lite oekonomiskt. TS får göra som han vill.
 
G Ganescha skrev:
Där ser man, trodde det bara va guld och gröna skogar med ett FTX system :)


Han har av tornmodell, fläkt fram för tilluft och en bak för frånluft, inga filter dock.
Ska rengöra fläkten till processorn. Tack för tipset!

Det sitter bara en i badrummet, PAX calima, den går konstant men i olika hastigheter beroende på hur fuktigt det är. Badrummet ligger vägg i vägg med hans rum, en del av det i alla fall.
Han har en ventil ovanför fönstret. Jag har rengjort och dubbel kollat den.
Sen sitter det en ventil i taket i hans rum, det är där jag tänkte man skulle haft en fläkt som drog ut luften. Men detta är ingen bra idé har jag nu förstått.

På nedervåningen tycker vi att det är bra luft, ingen som har klagat, dock är det värre på övervåningen. Inte bara i hans rum utan i ett rum till motsatt sida till hans. Där i mellan ligger badrummet med den mekaniska fläkten.
En dum fråga, om det finns en ventil, vart går den och vet du inte så kan man lätt kolla flödet, tänd en cigarett och blås röken, då bör ni se stanken.
 
Min erfarenhet med takventilen är att den sög fint men all varm och fuktig luft hamnade oturligt nog på vinden. Min input är att kolla hur den befintliga ventilationen är och inte tro för mycket på att borde vara på ett visst sätt.
 
F Fdriver skrev:
En dum fråga, om det finns en ventil, vart går den och vet du inte så kan man lätt kolla flödet, tänd en cigarett och blås röken, då bör ni se stanken.
Och där gjorde jag bort mig.. en bonus att se James Brown visar hur man dansar.
 
MultiMan
F Fdriver skrev:
...

Datorer som går varma gör det av enkla orsaker, har datorns kylning försämras av damm så går CPU och GPU med högre effekt och tar mer ström och det ger mer värme, så håll datorn dammfri.

...
/Lycka till
Det där stämmer ju inte alls. Alla moderna processorer och grafikkort drar ned på frekvensen och därmed energiförbrukningen om kylningen försämrar pga damm, trasig fläkt eller liknande. Så effekten är snarast tvärtom.

Kylflänsarna blir såklart svalare om de är dammfria eftersom värmeavgivningen till omgivningen förbättras men värmealstringen i omgivande rummet riskerar snarast öka, inte tvärtom. Moderna grafikkort överklockar också så högt de kan efter en given maxtemperatur, så med mindre damm - högre frekvens - mer värme.

En kraftfull modern speldator kan utan vidare dra 600-1000W kontinuerligt om man spelar, beroende på om man kör med dubbla grafikkort eller inte. Är din son någon som fått för sig att bryta bitcoin så kommer effekten öka ytterligare då allt går absolut max all övrig tid han inte spelar.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Hej då i denna tråd som verkar innehålla många goda råd och lite respons.

Förresten, vad säger grabben?
Hoppas innerligen det inlägget inte va menad till mig? I så fall får du läsa mina inlägg igen eller förklara vad det är för respons du hade förväntat dig.
 
Isakare Isakare skrev:
Ventilationen (självdraget) funkade när huset hade en förbrännande panna.
Värmepumpen ger inget självdrag, och huset saknar nu ventilation.

Skitnödiga föräldrar och avsaknad av ventilation är ingen bra kombo.
Så är det. Skitnödig är jag dock inte. Ventilationen är undermålig för grabbens odör det kan vi fastslå, undervåningen har inga problem vad jag vet, är fräsch luft. Det är övervåningen som är problemet, och jag har hela tiden fått för mig att det är pga värmen. 4 element som står vidöppna på ganska liten yta. Att skruva ner dem funkar inte då gnäller bergvärmepumpen, vilket inte är rätt och det skal jag kolla upp.
Det finns ventiler ovanför fönster i båda rummen på övervåningen, ett i varje hörn av huset. En mekanisk fläkt i badrummet som suger luft hela tiden, ligger i mellan dessa rum. Sitter en takventil i båda rummen, dom skal stängas, vet ej var som går mer än upp till vinden, har hela tiden antaget att dom får in i murstocken, vilket jag fortfarande antar.

Jag ska prova alla tips när jag kommer hem till helgen! Jag kan inte prova Era tips vardagarna denna veckan då jag aldrig är hemma, utan jobbar på annan ort 4 dagar i veckan och kan ej ge er någon respons mer än att tacka för alla underbara tips igen och skal prova dem alla!
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
K
Ta hans dator
Se till att han på dagtid leker utomhus istället.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
K Kortling skrev:
Ta hans dator
Se till att han på dagtid leker utomhus istället.
Nä, en 13 åring som leker? Han blir strax 14. På dagarna går han i skolan, hoppas jag :)
Han cyklar 5km t/r till skolan varje dag, självklar blir han svettig.
 
K
G Ganescha skrev:
Nä, en 13 åring som leker? Han blir strax 14. På dagarna går han i skolan, hoppas jag :)
Han cyklar 5km t/r till skolan varje dag, självklar blir han svettig.

Varför måste han sitta instängd på sitt rum framför datorn bara för han är 13 år?

Att sitta instängd i sitt rum framför datorn med gamla kläder och matrester och lukta svett får mig att tänka på ett barn som inte mår bra.
 
K Kortling skrev:
Varför måste han sitta instängd på sitt rum framför datorn bara för han är 13 år?

Att sitta instängd i sitt rum framför datorn med gamla kläder och matrester och lukta svett får mig att tänka på ett barn som inte mår bra.
Ja då
K Kortling skrev:
Varför måste han sitta instängd på sitt rum framför datorn bara för han är 13 år?

Att sitta instängd i sitt rum framför datorn med gamla kläder och matrester och lukta svett får mig att tänka på ett barn som inte mår bra.
Tråkigt att du fått den uppfattningen att han skulle sitta instängd i sitt rum med gamla matrester osv.
Men jag ska bemöda mig med att ge dig en liten inblick i hans liv;

Han cyklar på morgonen 2,5 km till skolan, går i skolan fram till 14:30, cyklar hem 2,5km ,trycker i sig en macka och slappar en stund, cyklar vidare till fotbollen eller tae kwon do träningen beroende på vilket dag i veckan det är. Kommer hem runt 18-19 beroende på vilken träningsdag det är, gör sina läxor framför datorn, mycket av skolmateialet ligger idag på deras egna hemsida från skolan, i bland äter han framför datorn, ibland inte. Visst är han dålig på att ta ner disken men det ligger aldrig något kvar på tallriken, så några matrester är det ej.
Spelar 1-2 Tim beroende hur mycket läxa han har eller prov, går sen oxh lägger sig kl 21:30! Obs. Han duschar ALLTID efter träning och är det ej träning den dagen så är det direkt efter skolan. Svetten kommer troligtvis under natten när han sover. Frågor på det?
 
  • Gilla
VidarH och 1 till
  • Laddar…
Jag tror nog man får leva med det så länge han är i puberteten. Då är det som värst och lugnar sen ner sig. Tyvärr har ju svett och sånt blivit nåt som ska utrotas helt och normala kroppslukter är av ondo medan allsköns kemiska artiklar och luktagott ses som det normala.
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
Varmt/svalt täcke? Det gör rätt stor skillnad. Jag kör numera svalt täcke året runt eftersom det alltid är ungefär samma temperatur i rummet.
 
K Kortling skrev:
Ta hans dator
Se till att han på dagtid leker utomhus istället.
Good luck med det... du har inga tonårsbarn själv va'?
 
  • Gilla
husdrommaren och 3 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Varmt/svalt täcke? Det gör rätt stor skillnad. Jag kör numera svalt täcke året runt eftersom det alltid är ungefär samma temperatur i rummet.
Har tagit bort täcket helt så han sover bara med påslakanet, vilket han är väldigt bekväm med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.