Först och främst så fungerar luften i ett hus att man suger bort luften i kök och badrum och tillför luften med (dåligt tätade fönster, dvs självdrag) men har man täta 3-glasfönster så gäller det att ha ventiler för inkommande fräsch luft i sovrum och andra rum som man vistas i.

Små luftgenom-strömningar som ventiler vid nya 3-glasfönster kan ge ett bra luftutbyte om du har en uppvärmd murstock som ger ett sugande flöde av luften men det räcker inte när man har en värmepump av något slag för då flyttas inte luften som den ska.

Datorer som går varma gör det av enkla orsaker, har datorns kylning försämras av damm så går CPU och GPU med högre effekt och tar mer ström och det ger mer värme, så håll datorn dammfri.

Jag tycker att du ska trimma din värmepump och inte låta den styra hur din son luktar, sedan kan du fundera på FTX som är ett bra system och man behöver inte få drag eller oljud om man ställer ner fläkten och inte flyttar så mycket luft som behövs för att det ska bli störande.

/Lycka till
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
BirgitS
G Ganescha skrev:
Den är öppen, det är en takventil för självdraget antar jag. Bakom är det ett fyrkantigt rör som går till skorstenen (tror jag) det går ej att följa den då murstocken är ivägen för den delen av vinden. Det går inte komma dit. Kanske det behövs rensas? Kan man göra det? Tittar jag upp i den så ser man ingenting direkt, fast å andra sidan ser man inte så långt då den böjer av ganska snabbt.
Låter inte normalt att luft går ut direkt från sovrummet. I det här fallet gör väl det att det blir en luftström från ovankanten av fönstret till takventilen och den kommer inte att ventilera resten av rummet ordentligt. Är det så i andra sovrum också?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Låter inte normalt att luft går ut direkt från sovrummet. I det här fallet gör väl det att det blir en luftström från ovankanten av fönstret till takventilen och den kommer inte att ventilera resten av rummet ordentligt. Är det så i andra sovrum också?
Japp, hur dom tänkte när dom byggde huset -56 vet jag tyvärr inte men dom har gjort så :)
Ventilen är av väldigt gammal modell, en plåt platta man kan snurra ut eller in, är ganska säker på att det är original. Tycker du att jag ska stänga den helt? Prova med ventilen ovanför fönstret och sen göra en öppning i undre delen av dörren?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Låter inte normalt att luft går ut direkt från sovrummet. I det här fallet gör väl det att det blir en luftström från ovankanten av fönstret till takventilen och den kommer inte att ventilera resten av rummet ordentligt. Är det så i andra sovrum också?
Om vi ska ha ett friskt hus när det gäller luft så har man ständigt en fläkt som suger ut luften, om den luften sedan återvinns till värme så kallar vi det FTX som med en värmeväxlare värmer den inkommande luften med den utgående luftens värme och har ca 70% återvinning på värmen.
Har man inte det så är det självdrag eller ingen ventilation alls och luften i sovrummen rör sig lite beroende på lufttrycket. du kan sätta en takfläkt men det enda den gör är att flytta värme men ger ingen frisk luft.
 
Stäng takventilen direkt och fixa springa vid dörren.
 
Ventilationen (självdraget) funkade när huset hade en förbrännande panna.
Värmepumpen ger inget självdrag, och huset saknar nu ventilation.

Skitnödiga föräldrar och avsaknad av ventilation är ingen bra kombo.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Hej då i denna tråd som verkar innehålla många goda råd och lite respons.

Förresten, vad säger grabben?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Stäng takventilen direkt och fixa springa vid dörren.
Sänk värmen i rummet med att ta bort damm i datorns cpu-fläkt osv då du sänker förbrukningen i rummet när CPU och GPU arbetar i en välkyld miljö, men viktigast av allt är att du som fö
T Thomas_Blekinge skrev:
Hej då i denna tråd som verkar innehålla många goda råd och lite respons.

Förresten, vad säger grabben?
Jag har en grabb, han är några år äldre men lukten är densamma, stilen med vid låst dörr och elementet på 100% för annars fryser han.Dator till 100% och ingen respons i övrigt om vanligt leverne.
Men å andra sidan så är det väl så man ska träffa damer nu när krogen är avvecklad?
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
H
Vad menas med att ni ej får bort lukten?
Har själv en 14-årig son med dator på dygnet runt samt sovrumsdörren stängd (när han är hemma). När han går till skolan på morgonen så luktar det illa (eller snarare instängt, lite svett, och allmänt tonåring) men dörren öppnas alltid på morgonen när vi äter frukost och på em när vi kommer hem så luktar det inget. Hade vi ej öppnat hans dörr under dagen, bläää. Plus är noga med att ta upp alla träningskläder och hänga upp skydden och tvätta resten för fy vad det luktar
 
G Ganescha skrev:
Där ser man, trodde det bara va guld och gröna skogar med ett FTX system :)


Han har av tornmodell, fläkt fram för tilluft och en bak för frånluft, inga filter dock.
Ska rengöra fläkten till processorn. Tack för tipset!

Det sitter bara en i badrummet, PAX calima, den går konstant men i olika hastigheter beroende på hur fuktigt det är. Badrummet ligger vägg i vägg med hans rum, en del av det i alla fall.
Han har en ventil ovanför fönstret. Jag har rengjort och dubbel kollat den.
Sen sitter det en ventil i taket i hans rum, det är där jag tänkte man skulle haft en fläkt som drog ut luften. Men detta är ingen bra idé har jag nu förstått.

På nedervåningen tycker vi att det är bra luft, ingen som har klagat, dock är det värre på övervåningen. Inte bara i hans rum utan i ett rum till motsatt sida till hans. Där i mellan ligger badrummet med den mekaniska fläkten.
Det där med att FTX inte sparar in sig stämmer inte. Resonemanget utgår desdutom att man jämför förbrukningen för drift av fläktar med inga fläktar = självdrag.

Entra ventilation för att få bättre luft.
Flytta datorn till ett grannrum för att sänka temperaturen. Räcker att den står utanför dörren för att göra stor skillnad
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
H husdrommaren skrev:
Vad menas med att ni ej får bort lukten?
Har själv en 14-årig son med dator på dygnet runt samt sovrumsdörren stängd (när han är hemma). När han går till skolan på morgonen så luktar det illa (eller snarare instängt, lite svett, och allmänt tonåring) men dörren öppnas alltid på morgonen när vi äter frukost och på em när vi kommer hem så luktar det inget. Hade vi ej öppnat hans dörr under dagen, bläää. Plus är noga med att ta upp alla träningskläder och hänga upp skydden och tvätta resten för fy vad det luktar
Min 18-åring luktar efter 3 dagar som en torr strumpa, hela rummet luktar gammal armhåla, man byter sängkläder men lukten kommer tillbaka efter 3 dar, när han öppnar dörren till vardagsrummet så kommer stanken, det luktar illa helt enkelt och jag funderar på att byta gardiner.
 
H
F Fdriver skrev:
Min 18-åring luktar efter 3 dagar som en torr strumpa, hela rummet luktar gammal armhåla, man byter sängkläder men lukten kommer tillbaka efter 3 dar, när han öppnar dörren till vardagsrummet så kommer stanken, det luktar illa helt enkelt och jag funderar på att byta gardiner.
Gud, vad intressant! Berätta mera:) framförallt vill jag vet hur ditt inlägg hjälper tråden, hade nämligen lite svårt att hitta det.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det där med att FTX inte sparar in sig stämmer inte. Resonemanget utgår desdutom att man jämför förbrukningen för drift av fläktar med inga fläktar = självdrag.

Entra ventilation för att få bättre luft.
Flytta datorn till ett grannrum för att sänka temperaturen. Räcker att den står utanför dörren för att göra stor skillnad
FTX fungerar väldigt bra, grejen med det hela är att ett FTX system återvinner värmen som fläkten drar ur huset och återanvänder värmen genom en värmeväxlare.
Jag har arbetat med datorer sedan 80-talet och vet att värmen från din sons dator beror på en stor del av damm, det är damm vid roten på cpu-fläkten och kylflänsarna på GPU samt dåligt flöde genom hela datorn.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Testa att räkna på hur mycket luft du borde suga genom badrumsfläkten. Ftx ventilerar ofta mycket mer än ett fungerande självdrag, dvs med varm murstock. Jag tror du ventilerar för lite. Kolla vart ditt hål i takventilen går till. Mitt gamla hus från 46 hade en fin ventil med ett eternitrör som slutade precis i kant med sågspånet på vinden. Dvs det gick aldrig in i murstocken ens. Nu har jag ftx och fjärrvärme (7 årig dotter utan dator på rummet förvisso).
Om du ventilerar för lite så kan väl absolut en kompletterande fläkt finnas som suger i grabbens rum i kombination med den som är på badrummet. Han kommer spela och alstra värme under många år så hitta en lösning nu med en gång. Sätt krav på städningen också, än kan det väl inte vara kört......?
 
B brajt skrev:
Testa att räkna på hur mycket luft du borde suga genom badrumsfläkten. Ftx ventilerar ofta mycket mer än ett fungerande självdrag, dvs med varm murstock. Jag tror du ventilerar för lite. Kolla vart ditt hål i takventilen går till. Mitt gamla hus från 46 hade en fin ventil med ett eternitrör som slutade precis i kant med sågspånet på vinden. Dvs det gick aldrig in i murstocken ens. Nu har jag ftx och fjärrvärme (7 årig dotter utan dator på rummet förvisso).
Om du ventilerar för lite så kan väl absolut en kompletterande fläkt finnas som suger i grabbens rum i kombination med den som är på badrummet. Han kommer spela och alstra värme under många år så hitta en lösning nu med en gång. Sätt krav på städningen också, än kan det väl inte vara kört......?
Bra förslag men du kan inte suga luften ur ett rum om det inte finns en ingång med frisk luft, du skapar bara ett sug och kombinera det med badrummets sug så blir det ett SUG, man ska tillföra frisk luft för annars så är det ingen ide, jag vet hur FTX fungerar och detta är inte ens i närheten.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.