• Gilla
Mark0 och 2 till
  • Laddar…
Bra med information om olika alternativ för akustikreglering(y).
Akustikputs är en bra lösning när man vill åstadkomma ett dolt montage.
Ett lite faktafel, eller förtydligande i texten dock. Putsen absorberar inte bredbandigt utan det är i det övre frekvensområdet putsen har möjlighet (beroende på konstruktionsdjup bla) att absorbera upp till 90 - 95 %.
 
Så för bastoner är det fortfarande lösa absorbenter/undertak som gäller?
 
Egentligen spelar det ingen roll om det ljudabsorberande materialet är undertak / lösa moduler eller en konstruktion som är integrerad i vägg eller tak. Det är konstruktionens tjocklek samt materialets ljudabsorberande egenskaper som avgör hur långt ned i frekvens den är effektiv.

För att åstadkomma en bra ljudmiljö för tal, där vokalerna ställer till mest problem, kan man säga att absorbenten bör vara minimum 40 mm tjock + luftspalt, gärna mer.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Jag har i min hall 5,3 meter i tak, klädd med gips i väggar och tak. Med TV i rummet på övervåning blir det tyvärr en del ljud ner till nedre plan. Se bild.

Finns det någon annan produkt som absorberar ljud bra och dessutom inte känns som det tillhör en ljudstudio? Huset är inte ens två år gammalt så jag känner inte för att riva ner och byta befintlig yta.
 
  • Vit hall med högt tak, trägolv, vita dörrar och balustrad med fönster och hängande lampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hög hall med vita gipsväggar, trapp och fönster som illustrerar ljudproblem från övervåning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F freve skrev:
Jag har i min hall 5,3 meter i tak, klädd med gips i väggar och tak. Med TV i rummet på övervåning blir det tyvärr en del ljud ner till nedre plan. Se bild.

Finns det någon annan produkt som absorberar ljud bra och dessutom inte känns som det tillhör en ljudstudio? Huset är inte ens två år gammalt så jag känner inte för att riva ner och byta befintlig yta.
http://www.sofsci.com/sv har en del snygga produkter.

Går även att göra själv med ram fylld med isolering och klädd med snyggt tyg.
 
  • Gilla
freve
  • Laddar…
Björn Melander Björn Melander skrev:
Bra med information om olika alternativ för akustikreglering(y).
Akustikputs är en bra lösning när man vill åstadkomma ett dolt montage.
Ett lite faktafel, eller förtydligande i texten dock. Putsen absorberar inte bredbandigt utan det är i det övre frekvensområdet putsen har möjlighet (beroende på konstruktionsdjup bla) att absorbera upp till 90 - 95 %.
Jag kontaktade Kaj och kollade detta. Jag har justerat i citatet för att förtydliga. Kaj Konnebäck meddelar också: "Jo, den absorberar bredbandigt. Effekten är alltid lägre i basfrekvenserna. Alla tillverkare mäter enligt en standard och man mäter mellan 125 Hz och 4000 Hz. Människans öra kan uppfatta frekvenser från 60 Hz upp till ca 20 000 Hz, men man har valt att arbeta med detta område. Det är, som tidigare sagt, inte bara en puts, utan ett putssystem med en 40 mm absorbent bakom. Alla mjuka absorbenter, absorberar vid normala tjocklekar (15-40 mm) sämre i bas-frekvenserna 125 Hz och 250 Hz. Men som du ser i grafen nedan, så absorberar Mono 80 % i 250 Hz och 95 % till 100 % i mellan och högre frekvenser.

Graf som visar frekvensabsorption för ljudabsorbent, med absorptionsnivåer mellan 250 Hz och 4000 Hz. "
 
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Vore intressant att se efterklangstiden över olika frekvenser för ett testrum med olika ytor. Och då från typ 20Hz till 30.000Hz och markera in "hörbart intervall"
 
@Elina Blom Westergren

Jättebra med denna återkoppling.(y)
När jag kikar på absorptionskurvan på den specifika produkten måste jag backa på det jag skrev om bredbandig absorption. Detta ser väldigt bra ut för akustikputs. De mätningar jag gjort på liknande lösningar brukar inte uppvisa så här bra absorption i låga frekvenser.
 
  • Gilla
Elina Blom Westergren och 1 till
  • Laddar…
Låter väldigt billigt.
Känns som denna artikel är ren reklam?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.