iPhone 8.
Jag testar med speedtest.
Ibland får jag högre upp än ner hastighet?
 
Kan du fastnat på 2.4 bandet? Detta gäller iofs android, men liknade borde funka på iOS


Hur väljer enheten band?
Personliga enheter som bara stöder 2,4 GHz-bandet (t.ex. äldre mobiler) ansluts automatiskt till det bandet. De flesta dubbelbandsenheter som stöder både 2,4 GHz och 5 GHz väljer automatiskt ett band baserat på olika faktorer som signalstyrka.

En påminnelse: Dina WiFi-åtkomstpunkter använder samma namn för både 2,4- och 5 GHz-banden. Vi tror att det förenklar Wi-Fi-upplevelsen.

Kan jag tvinga en enhet att ansluta till ett visst band?
Det beror på enheten. Vissa Android-enheter tillåter att användaren anger bandet. Om enheten tillåter det gör du så här:

  1. Öppna Android-enhetens inställningsmeny.
  2. Tryck på Wi-Fi och sedan på de tre punkterna i övre högra hörnet.
  3. Tryck på Avancerat > Wi-Fi-frekvensband.
  4. Välj önskat radioband.
 
Idag har jag ersatt mitt befintliga nät med tre Google Wifi.
Efter huvudenheten sitter en switch till vilken ett par trådburna enheter är kopplade.
Det går att nå internet via switchen och de andra Google Wifienheterna är kopplade till den.
Min fibaro Hc2 som är ansluten till samma switch är dock stört omöjligt att nå. Vad gör jag?
Inte ens Fibaros eget snokarprogram hittar enheten på nätverket.
 
har du iOS så testa att köra appen Fing. Den visar alla anslutna enheter och vilket ip enheten har.
Smidig app som tusan
 
Fel 1 var att jag låst Fibaros så att den hade ett fast IP utom det område som Google Wifi definierat.
Med det fixat står jag dock alltjämt still.
Fibaros presenterar sig inte särdeles tydligt i Fing, om den nu ens syns där.
I fing visas inga macadresser för de enheter som inte har tydliga namn.
 
Nu dök den upp.
Mission completed.
 
Lyfter denna tråd lite då jag håller på att konfigurera mitt nätverk med Ubiquitis produkter.

Har från inkommande fiber anslutit en Edgerouter PoE där jag sedan har fördelat ut signalen till två AP:s (en Pro och en LR). Båda fungerar och täcker in huset fint. Min fråga är hur jag får båda att skapa samma WiFi -nätverk, istället som idag, två olika.

Jag har förstått att det sker vi controller-verktyget på något sätt men där uppstår nästa problem, när jag installerat mjukvaran Unifi Controller så hittar datorn öht ingen UBNT-enhet alls i nätverket. Några tips till en nybörjare? Ska man ställa in samma IP-adress på båda AP eller vad gäller? Saknar jag någon hårdvara?

Hoppas jag formulerade mig någorlunda tydligt.
 
Har man flera AP's brukar man ställa in samma nätverksnamn på båda. Du har ju själv bestämt namnet på dina två nätverk idag, sätt samma på båda istället.

Angående Unificontrollern. Kan det vara så att din dator ansluter via wifi och APn inte tillåter mgmt via wifi? Hinner inte in å kolla ur det ser ut nu så jag gissar lite.
 
Gör en hårdvarureset på dina APs så bör de dyka upp i controller-programvaran. När de dyker upp gör du en "adopt" på dem och då kontrolleras de helt av din kontroller.

I controllern skapar du ditt WIFI-nät med de inställningar. Kontrollern gör sedan en "provisioning" till alla AP som den kontrollerar, med detta menas att dina inställningar skickas till AP-enheterna.

Du behöver alltså i normalfallet inte göra någon inställning alls på den enskilda APn, utan enbart i kontrollern.

Kontrollern behöver efter din installation inte vara igång, Accespunkterna fungerar ändå dock går det att få ut snygg statistik och annat om den är igång. Riktigt behändigt är det om du tillåter cloud access så kan du managera nätet från din smartphone.
 
Redigerat:
Tack!! Nu fick jag ihop det! En factory reset gjorde susen.

Krävs en Cloud Key för att få Cloudaccess eller går det att lösa utan den hårdvaran?
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
P Phastey skrev:
Krävs en Cloud Key för att få Cloudaccess eller går det att lösa utan den hårdvaran?
Det går att köra gratis med Google Cloud platform.
Jag använde den här guiden och script:
https://metis.fi/en/2018/02/unifi-on-gcp/

Har fungerat väldigt bra hittills!
 
P Phastey skrev:
Tack!! Nu fick jag ihop det! En factory reset gjorde susen.

Krävs en Cloud Key för att få Cloudaccess eller går det att lösa utan den hårdvaran?
Nej, du behöver inte cloud key. Cloud keyn är egentligen bara kontroller-programvaran färdiginstallerad på en liten enhet du kan ansluta i nätet. Enkelt och smidigt men du har samma funktionalitet med Controllern installerad lokalt på en dator eller i tex gcp som föreslogs ovan.

Jag har för mig att du hittar inställningen för cloud access under inställningar, när du aktiverar där kan du skapa ett unifi-konto som du sedan använder för att logga in i appen i din telefon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.