R Robert-san01 skrev:
Vad gäller rören till centralen så skulle jag titta på det igen om jag var du och har chansen. Det kommer att bli trångt med alla rör så det underlättar enormt om du får hälften ned och häften upp. Skall du ha en central på övervåningen också?
Jag kommer bara ha central på nedervåningen. Elmätare och huvudsäkringar kommer jag ha i mätarskåp utanför huset.

Jag kommer även ha elcentralen i en 120 hjärtvägg så det inte blir onödigt trångt att få in allt i centralen.
 
Hur stor central har ni projekterat för? Även om djupet räcker till så är det många rör i bredd som skall in. Det är också fördel om det är en hjärtvägg att inte behöva kapa en regel för att rymma centralen. Jag satte 2st 14M breda centraler i tvättstugan, då kunde jag sätta en på var sida om en regel.
 
leif_eriksson leif_eriksson skrev:
Då är det ju av ren djävulskap från deras sida isf, om jag med säkerhet vet vilket rör som är rätt. Men då ska de få se på djävulskap tillbaks om det blir så :).
Ring och hör med dem innan du beställer, är det tvång på grönslang så skarva bara på bitar i varje ände
 
  • Gilla
leif_eriksson och 1 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Hur stor central har ni projekterat för? Även om djupet räcker till så är det många rör i bredd som skall in. Det är också fördel om det är en hjärtvägg att inte behöva kapa en regel för att rymma centralen. Jag satte 2st 14M breda centraler i tvättstugan, då kunde jag sätta en på var sida om en regel.
Jag har inte ens projekterat för någon central än, utan löser det allt eftersom. Kompisen som är elektriker ska hjälpa mig med elen, så jag har bara sett till att avsätta en vägg med gott om plats.
 
leif_eriksson leif_eriksson skrev:
Jag har inte ens projekterat för någon central än, utan löser det allt eftersom. Kompisen som är elektriker ska hjälpa mig med elen, så jag har bara sett till att avsätta en vägg med gott om plats.
Ok. Jag skulle ta och projektera och rita upp tekniken rätt omgående om jag var du. Det är bra att ha underlag när ni bygger så du kan bygga i rätt ordning och i förväg kan se om du behöver göra några specialanpassningar. Ex fick jag ta fram beräkningar för bjälklag lite snabbt då vi skulle in med FTX och schakt mellan våningsplan fick jag flytta då det var för litet.
 
  • Gilla
leif_eriksson
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Ok. Jag skulle ta och projektera och rita upp tekniken rätt omgående om jag var du. Det är bra att ha underlag när ni bygger så du kan bygga i rätt ordning och i förväg kan se om du behöver göra några specialanpassningar. Ex fick jag ta fram beräkningar för bjälklag lite snabbt då vi skulle in med FTX och schakt mellan våningsplan fick jag flytta då det var för litet.
Just ventilation och FTX är jag lite orolig över så ska ringa en firma till veckan och se om de kan ta fram ritningar. Jag vill verkligen inte få problem med bjälklaget när jag ska dra upp spirorör till vinden. Känns som att det kommer spara massor av tid att ha sådana saker klara som du säger.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
I torsdags var det så äntligen dags för gjutning. NCC rullade in klockan 06.00 och började förbereda. 07.15 rullade den första av sex betongbilar in. 02.00 på natten var allting äntligen klart och plattan var täckt med liggunderlag och presenningar. Totalt gick det 31,5 kbm betong, och det var två man som körde morgon till natt. Under tiden när de fyllde betong hade de hjälp av en tredje kille, förutom killen som skötte betongpumpen. Vi hade -12 när vi startade, och betongfabriken sa att de inte kör ut betong om det är under -14, så det var inga stora marginaler vi spelade på.

Allt löpte dock på bra, och på måndag ska jag täcka av plattorna och se resultatet. Det börjar verkligen klia i fingrarna nu, på måndag kommer snickarna! :)

Igår (fredag) så tog jag emot första virkesleveransen. Tre pall med urhakade reglar, en massa vanliga reglar, tre pall GU-gips och en pall OSB (för att ha något att gå på när mellanbjälklaget kommer upp, återanvänds sedan till väggar).

Nu insåg jag dessutom precis att ingen har överklagat mitt bygglov! Tiden för överklagan gick ut för en dryg vecka sedan. Inte för att jag hade räknat med någon överklagan, men mitt hus är troligen ett av de större i området, så en liten klump i magen har jag haft över att någon skulle störa sig på något.

Arbetare förbereder gjutning vid gryning med betongbil och betongpump på en byggarbetsplats med snötäckt mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Betongbil och arbetare förbereder gjutning av grund i vinterlandskap vid gryning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Armeringsjärn och rörinstallationer på en byggplats med snötäckt mark och presenningar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gjutning av betongplatta i vintermiljö med betongbil och kranbil på byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arbetsplats med arbetare som förbereder för betonggjutning i kallt väder med synliga armeringsjärn och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arbetare förbereder för gjutning av betongplatta på vinterbygge med armeringsjärn och betongpump i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två arbetare i säkerhetskläder gjuter betong för en byggplatta utomhus med synlig armering och snötäckt mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arbetare jämnar ut nyligen gjuten betong på en byggplats i kallt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Klabbarparn och 4 till
  • Laddar…
Wohooooooo, kul , nu kommer det snart hända saker på riktigt:) min springrunda nerifrån Lorensberg brukar vändas uppe vid Edsgatan gård så nu kommer jag kunna följa bygget lite de dagar jag orkar bemöda mig iväg:) lycka till!
 
  • Gilla
leif_eriksson
  • Laddar…
Byggdag tre är avslutad, och det går undan!

Idag är första dan som jag själv haft tid att vara med och snickra. Stommen till garaget är klar, och imorgon kommer båda långsidorna på bostadshuset vara klara att resas. Garaget är gipsat, imorrn sätter jag läkt och panel för glatta livet. Fick även tips från "coachen", dvs snickarna, att jag ska sätta musband, så inte de små rackarna kan klättra in i väggarna. Ett annat råd jag fick var att klä in alla hörn med vindduk, för att inte riskera att det blåser in från sidorna på gipsen. Det känns iof väldigt långsökt att vinden skulle ta sig förbi både knutar, panel och gips, men lika bra att vara på den säkra sidan.

Jag har även konstaterat att 2 700:- var väl investerade pengar i en skruvautomat. Har satt 1 200 gipsskruv idag, och efter att ha trilskats lite i början så går det riktigt smidigt nu. Vill inte ens tänka på hur lång tid det hade tagit utan automaten...

Trästommen till ett garage på en byggarbetsplats med snötäckt mark och skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis uppbyggd trästomme till ett garage med synliga gipsskivor och vindskydd på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggstommen till ett garage med gipstäckta väggar på en byggplats med snötäckt mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stomme till ett nybyggt garage med gipsade väggar på en vinterbyggarbetsplats, med hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stomme till ett garage med gipsskivor på vintern med synlig snö och byggmaterial i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stomme till ett garage med upprättade trästolpar och tvärbjälkar som visar rummets konturer, på en betonggrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd stomme till ett garage på en grå betongplatta med byggmaterial och snö i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Maskiner är underskattat... :)
 
  • Gilla
leif_eriksson
  • Laddar…
Första arbetsveckan avklarad! Kom inte riktigt upp i målsättningen 40 timmars snickrande. En del vabbande, och många timmar för att beställa material, åka och hämta material och planera för nästa vecka för att inte nåt ska ta stopp. Jag har iaf på garaget hunnit sätta utomhusgips, spikläkt och panela ungefär halva byggnaden. På måndag ska jag vara klar med garaget utvändigt, och gå vidare med att gipsa huset. Första våningen på huset bör vara stomrest färdigt på tisdag.

På torsdag är det en stor dag, för då kommer mellanbjälklaget, och tills dess ska vi ha hunnit få upp första våningen på byggställningen.

Trästomme till en byggnad under konstruktion i snöigt landskap med byggmaterial i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Halvfärdig träbyggnad med spikläkt och panel under uppbyggnad i snöigt landskap med släp och bil i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Halvfärdigt garage med paneling, spikläkt och utomhusgips mot en skogsbakgrund i vinterscen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Peter1986 och 2 till
  • Laddar…
Snyggt garage, får man fråga hur stort det är vad du budgeterat det till?
 
S Shiraz skrev:
Snyggt garage, får man fråga hur stort det är vad du budgeterat det till?
Tack :). Det är enl detaljplanens maxmått, 40 kvm. I mitt fall 6,7x6,0 meter. En femmetersport framtill och rejält fönster på 5x30 i bakkant. Kommer bli valmat tak, så ett rejält loft upptill för förvaring.

Tyvärr kan jag inte riktigt säga vad det är budgeterat till, då allt material är sammanräknat med bostadshuset. Men när jag fått på taket så kan jag nog rätt räkna ut kostnaden. Då jag gör mycket arbete själv gissar jag på nånstans mellan 150 000-170 000, grovt räknat.
 
Redigerat:
Då är vi två veckor in i projektet. GU-gips och panel sitter på tre sidor av garaget (väntar på en limträbalk som ska sitta ovanför den kommande garageporten).

Ytterväggarna och hjärtväggarna på första våningen är klara med regel och GU-gips. Kommande vecka ska jag försöka få klart panelen.

Nu är nästan mellanbjälklaget klart också. Det återstår krysskolvning, och lite syll.

Ställning har jag fått upp runt tre av fyra ytterväggar. Ska lägga en komplettering på mer ställning till veckan. Jag hade en del ställning från början, men har även bestämt att jag ska köpa resterande ställning som behövs. Meningen var att hyra från början, men det var så hutlöst dyrt, så jag kom fram till att det inte var ekonomiskt försvarbart. Om någon i Karlstad med omnejd vill hyra ställning framöver till riktigt bra pris - hör av er :). Att hyra ställning ca 25 meter i två sektioners höjd (alltså ca 6 meters plattformshöjd) skulle med transport kosta mig ca 20 000 för en månad). Och då skulle jag dessutom få bygga den själv. Fyra veckor skulle räcka för snickrandet, men inte mycket annat. Nu kan ställningen stå kvar och plåtis kan nyttja den, plus att jag hinner måla klart huset också. Det blir en rejäl tidsbesparing!

Garage under konstruktion med GU-gips på väggarna och synlig träregelverk, stående på en betonggrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Garage under uppbyggnad med regelväggar och GU-gips, solnedgång i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggarbetsplats med halvfärdigt trägarage, byggnadsställningar och materialpaket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående byggnadsarbete i en garagestruktur med uppsatta träreglar, GU-gips på väggar, mellanbjälklag av trä och byggställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Konstruktion av garaget med reglar, GU-gips på väggarna och limträbalk i taket, verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggarbetsplats med halvklart garage, ställning och människor som arbetar med byggmaterial och en kranbil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Under konstruktion av garage med träreglar, GU-gips monterat på väggarna, takbjälkar och byggställning i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Garagebygge med ställningar uppställda, GU-gips monterat och byggmaterial på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Garage i byggfas med ställningar och osatt panel, material på marken, snö och blå himmel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis uppfört träställningsarbete för ett hus med synliga syllar och bjälklag i ett vinterlandskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Klabbarparn och 8 till
  • Laddar…
R
leif_eriksson leif_eriksson skrev:
Byggyta är maximalt 200 kvm men två plan tillåts så boytan får vara ända upp till 400 kvm.

Vi bor på 192 kvm idag och det räcker ju, men då vi vill ha extra utrymme när vi ändå bygger så känns 250 kvm ganska lagom. Vi vill hålla kostnaderna nere, men inte på bekostnad av storlek eller standard, utan det handlar mer om att försöka göra mycket själv och hitta prisvärda material/lösningar.
ska ge er ett tips (inte många som gillar men iaf kolla denna länk och anv google translate för att göra era sökningar, el och VVs är godkänt då elen har CE-märkning, det finns kök och kompl badrum och allt du behöver (dok ska ni inte titta på virke det är obestridbart billigast här)
https://www.leroymerlin.pl/. frakten gick när jag kollade på ca 1200 kr /pall men jag skulle nog rekomendera att åka ner sj
 
  • Gilla
Shiraz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.