Om betonggolvet är ett mellanbjälklag (dvs inte ligger direkt på marken) behövs ingenting, annars lite syllpapp.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Det är platta på mark utan isolering så då får det bli lite papp.

Kan nog få med en 220x165x3000 från jobbet, problemet är att det är massivträ och rått, går det att ordna tork på ett vettigt sätt och få den torr på rimlig tid?
Annars är det lika bra med limträ eller torkad massivträ
 
Vill du ha den torr på rimlig tid får du hitta någon med ångtork, sågverk eller snickerifabrik. Men det måste det väl finnas gott om i Dalarna?
Vid samma tvärsnittsyta har limträ ca 20 % bättre böjstyvhet än vanligt massivträ av hygglig klass.
 
Jodå sågverk finns det några här...
Känns som om det är för mycket jobb för att spara några 100 lappar
 
nino nino skrev:
Känns som om det är för mycket jobb för att spara några 100 lappar
Det kan bara du bedöma själv!
 
Ja så klart :)

Du ska ha 1000 tack för all hjälp hoppas jag kan återgälda det någon gång
 
Fick hem balken igår
Funderade lite på hur jag ska göra, ska jag lägga en rak skarv mellan gamla och nya eller ska jag göra nya limträbalken L formade, så att den sticker in under den gamla.
Limträet är ju ca 10cm högre. Båda backarna kommet vila på varsin pelare som ev är ihopskruvade
 
Gör en rak skarv.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Mer frågor...
Började med stämp här om dagen och insåg ju som jag tror du skrev tidigare att takbjälkarna går i samma ledd som balken jag ska byta.

Gör stämpen nån nytta då den går på samma håll?
Vet ej vilket håll utbyggnadens tak går åt
 
Ovanför de 2 hopspikade reglarna som ska bytas ligger det en äldre timmerstock.

Mellan stocken och reglarna så ligger det brädbitar, är väl istället för kilar.

Tänker att jag stämpar på båda sidor och känner om jag kan rubba brädbitarna, kan jag det så provar jag att såga av pelaren som även den består av två reglar.

Går det att såga av pelaren utan att det nyper nämnvärt så bör det vara ok att riva resten?

Börjar då med att sätta dit nya pelaren som ska vara mot den bef balken, sen upp med limträbalken som vägs in i, därefter får jag kila upp mot timmerstocken efter att pelaren till vänster är på plats, till höger blir det ju upplag på muren
 
Jag tycker det verkar som om du löser de flesta problemen själv...

nino nino skrev:
Går det att såga av pelaren utan att det nyper nämnvärt så bör det vara ok att riva resten?
Det är nog en pålitlig indikation. Det behövs ju väldigt lite för att ett sågblad skall nypa.

Om inget annat hjälper kan du alltid borra hål i den gamla stocken och dra igenom en stålstång som kan fungera som lyftfäste.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Tack det var lite så jag tänkte också, prova att få några järn som håller stocken

Får göra ett test, har dock glömt att beställa en pelare men snickeriet skulle kolla om det fanns en limträ i lämplig dimension
 
Hmm det var inte så enkelt på sidan inåt så går som sagt takbjälkarna längs med stocken och mot andra sidan som är yttertak verkar det också ligga en stock längs med som innertaket är spikat i så jag har egentligen inget att lyfta i...
Bombar med lite bilder...

Takbjälkar och stockar sett från insidan av en byggnad, skriv på väggen synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Från insidan, takreglarna går åt samma håll

Närbild av infästning där takreglar möter en skadad röd ytterpanel och en stock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Andra sidan, gamla röda ytterpanelen

Gammal röd panel på yttervägg med närbild av infästning och takbjälkar ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lilla lutande yttertakets infästning i yttervägg

Renoveringsprojekt visar träbjälkar och stock i takkonstruktion med synlig isolering och ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite bättre bild på stocken och balkar


Vette 17 hur jag ska göra nu...

Funderar på om jag kan få tag på plåt i dimension 20x120x500 som jag kan sticka mellan balkar och stock och lyfta i.

Blir svårt att borra och få genom rör
 
Spontant avundas jag dig inte. Man undrar hur sjutton de bar sig åt när de byggde om ditt hus. Kan du få in en så kraftig stålplatta kanske det kan fungera. Det behöver inte vara snyggt bara det funkar.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Det är ju kanske inte alls så stora laster precis här men det vet man ju inte...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.