I ItWasntMe skrev:
Nej den där rördragningen är inte fackmannamässigt utförd. Så där skarpa 90 gradare gör man bara inte. Det där riskeras att täppas till om man inte underhåller det nu med kaustiksoda tex.
Hårrester och tvål kommer gegga ihop sig med tiden.
Dock ska vi juh inte måla fan på väggen. Allt beror såklart på hur pass mycket utrymmet används.

Såg att ni var i sluttampen och kakel redan var på plats. Dvs allt vi säger nu är juh inget du kan göra åt.

Styrelsen kan inte tvinga dig till något alls. Utan det är din hantverkare som får stå för det om det händer. Eftersom styrelsen sett bilderna och man tydligt ser att det där inte är av godkänd natur, så vill de såklart friskriva sig från ett problem ni själva bygger in.

I detta fall så skulle det bilats upp MYCKET mer och sättas dit en y skarv och sen mjuka upp svängen.
Men som sagt, föreningen kan inte kräva dig på ett dugg. Däremot kan de kräva attdet ska göras fackmannamässigt, och det är inte det där.
Ojojoj där har du lite fel, kaistiksoda ska du INTE hälla i som underhåll, med tiden kommer det bygga på och bli stenhårt som betong och när sen lilla röris kommer med sin rensmaskin och börjar knuffa så märker man ganska snart att nått är fel när det svider satan om händerna och du har en arg röris på halsen, och nej jag använder inte handskar när jag rensar då dessa enbart är i vägen.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Skulle säga att den rörmokaren som gjort arbetet får helt enkelt göra om. Att ha 2stycken halvliggande 90graders vinklar sådär är inte godkänt och det kommer bli stopp i avloppet! Helt enkelt. Göra om göra rätt!
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
När jag läser så vet jag att jag har träffat kompetenta rörisar. När vi gjorde stambyte så la rörisen 2 st 45° och jag frågade varför inte 1 90° och då tog han upp precis problem som kan uppstå. Och jag kan förstå att om man tar in en röris som säger att han har alla certifikat att man får ju lite på att han vet vad han gör som vanlig konsument,för det är ju därför man köper in tjänsten. Sen varför han gjort som det blivit det kan ju va olika anledningar tid/okunskap eller bara likgiltigt. Och jag förstår föreningen som vill ha nån som ska ha ansvar i framtiden för ett icke ok jobb. Jag hade tagit upp med företaget vad föreningen tycker och samtidigt stoppat jobbet.Och lösa problemet. Och kostnaden hade företaget självklart fått stå för.
Mvh Patrik
 
Precis som några tidigare har skrivit så är den gula gumminippeln ej gjort för liggande eller ingjutning. Bara där har du ditt case. Säker vatten m.fl är inte lag på att följa men det är försäkringsbolagen som har det som krav att det ska vara gjort efter deras regler för att få ersättning. Men det finns däremot krav på att man som firma ska använda rätt material annars dömer ARN automatiskt till er fördel om det går så långt.
Mvh Thomas
 
T.Linfors T.Linfors skrev:
Säker vatten m.fl är inte lag på att följa
Förvisso. Men det är lag på att tjänst till konsument skall utföras hantverksmässigt.
 
  • Gilla
nzsc
  • Laddar…
A
Får man ens gjuta in 50mm-rör? Jag trodde regeln krävde 75-mm.
 
Sorgligt att se att en så kallad yrkesman gjort en sådan fusklösning. Drar skam över en hel yrkeskår och befäster fördomar om hantverkare.
Tyvärr är enda rätta åtgärden att riva upp och göra om.
Om det inte görs nu kommer en intet ont anande ny köpare att får problemet på halsen.
BRF:s krav på livstids garanti från TS:s sida är för snällt, enligt min åsikt.
Fast jag lider med TS som litat på hantverkaren.
 
S SGustaf skrev:
Här menar dom på att det är 90 graders vinklar, där det egentligen skall vara fler 45.
Personligen så har jag inga certifieringar inom rörmockeriet men jag skulle aldrig lägga två 90 graders vinklar på det sättet. Det som man borde använda är en 90 graders med radie så att det blir lätt att spola samt att allt som kommer ned i röret spolas vidare med automatik.
90 graders vinkel duger eventuellt till att peka röret rakt ned så att allt faller över kanten men det blir svårt att spola rent. Därför bör man använda rör med radie.
 
  • Gilla
Poontus och 1 till
  • Laddar…
H
När jag skulle renovera badrummet i min förra lägenhet.
Då kom föreningen in och bilade upp rören och bytte brunn och rör med egen entreprenör då de ville säkerställa föreningens intresse.
Gratis för mig.
För de ville slippa problem med föreningens saker.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
Scouten skrev:
Får man ens gjuta in 50mm-rör? Jag trodde regeln krävde 75-mm.
Mig veterligen får man det
Men många rörisar, t.ex. Krilleman här på forumet, undviker det alltid så länge det är möjligt att få in ett 75.
De menar att 50mm bara är en nödlösning ingjutet, som både ökar risken för stopp likväl som problem att komma åt och rensa.
 
S SGustaf skrev:
Här menar dom på att det är 90 graders vinklar, där det egentligen skall vara fler 45.

Reglerna säger att liggande/horisontella rör måste ha 45 graders böjar som är ihopsatta. Stående/vertikala rör får man ha 90 graders böj. I och med att det inte är enligt branschreglerna så kan det omöjligt bli godkänt.
 
  • Gilla
Poontus
  • Laddar…
Hej,
Det som är på bilden är tyvärr inte fackmannamässigt utfört dessutom använder man bara 50mm rör i absolut nödfall.
Eventuellt (svårt att se vilken sort) så har det dessutom använts felaktigt material då den gula tätningsringen mot det gamla avloppet ej är godkänd för ingjutning. Men som svårt att se på bilden.
När det gäller certifikat så finns det bara ett som gäller för att veta om rörisen har gått sin utbildning och det är vvs behörigheten (6400tim totalt om jag kommer ihåg rätt) allt annat så som säker vatten osv kan du få på en kurs på ett par dagar därmed inte sagt att säker vatten är något negativt.
Kan tillägga att det givetvis finns värdelösa auktoriserade rörisar därute också men dom flesta vvs felen som görs därute är av obehöriga
 
Ibland är det tur med brf som ställer högre krav än de har rätt till. Nu upptäcktes att rördragningen är under all kritik.
Rörisen verkade inte ha någon koll på fysiken och inte säker vatten heller. Hade han haft pejl på nått av det så hade problemet inte uppstått.
Sen behöver man inte ha någon behörighet för att få vara röris. Till skillnad från elektriker. Arbetet skall vara fackmannamässigt utfört. Säker vatten är de lägsta du behöver göra. En fördel med vvs är just säkert vatten eftersom det en tydlig bibel

Så nu blir för ts att ta konflikten med rörisen
Allt måste göras om.
 
B Byggdjuret skrev:
Ibland är det tur med brf som ställer högre krav än de har rätt till. Nu upptäcktes att rördragningen är under all kritik.
Rörisen verkade inte ha någon koll på fysiken och inte säker vatten heller. Hade han haft pejl på nått av det så hade problemet inte uppstått.
Sen behöver man inte ha någon behörighet för att få vara röris. Till skillnad från elektriker. Arbetet skall vara fackmannamässigt utfört. Säker vatten är de lägsta du behöver göra. En fördel med vvs är just säkert vatten eftersom det en tydlig bibel

Så nu blir för ts att ta konflikten med rörisen
Allt måste göras om.
Du behöver inte ha behörighet för att få jobba med rör men du får heller inte kalla dig röris utan titeln på företaget blir ”övrig arbetare” (på seriösa företag)
 
  • Gilla
jimmie.p
  • Laddar…
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Mig veterligen får man det
Men många rörisar, t.ex. Krilleman här på forumet, undviker det alltid så länge det är möjligt att få in ett 75.
De menar att 50mm bara är en nödlösning ingjutet, som både ökar risken för stopp likväl som problem att komma åt och rensa.
Det förklarar varför min röris sa ”Gör det om du är en snål idiot, som inte bryr dig om ifall det blir stopp, men då får du hitta någon annan som gör inkopplingarna.” Jag rodde att det var ett regelbrott.

Jag valde 75mm-rör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.