Hej

Funderar på att beställa garage i blocksystem
7x12 meter .

Om vi räknar från färdiggjuten platta .vad kan det kosta till garaget är tätt? Dörrar fönster kommer fastsatta i väggarna utom porten

Garageleverantören sa att tiden är circa 100 timmar.
Funderar på antingen mellby eller lövånger som garage leverantör .

Nå hur mycket tar en snickarfirma för detta?

Plats storgbg
 
  • 3D-rendering av ett vitt garage i blocksystem på 7x12 meter med svart tak, två garageportar och ett fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
David Fogsvans
  • Laddar…
Jag skulle budgetera med 5-600kr/h plus bil och verktyg inkl moms.

Totalt borde du kunna klara 15000kr/m2 inkl platta om det är värme, el och vatten i det.
 
R Robert-san01 skrev:
Jag skulle budgetera med 5-600kr/h plus bil och verktyg inkl moms.

Totalt borde du kunna klara 15000kr/m2 inkl platta om det är värme, el och vatten i det.
Hej. Tror du har missförstått. Det handlar om resning av garage. 15.000kr kvm?
 
Total byggkostnad.

Snickare 5-600kr/h. Glöm inte ev kranbil eller traktor för lossning/resning, 1200kr/h
 
R Robert-san01 skrev:
Total byggkostnad.

Snickare 5-600kr/h. Glöm inte ev kranbil eller traktor för lossning/resning, 1200kr/h
Löser en snickare detta på ca 100 timmar?
 
Tänk hellre 2st i en vecka. Är det färdiga väggar och takstolar borde det gå få upp stommen och tätt skal på 1v.
 
Bumpar den här tråden

Jag har samma fundering, plattan är redan gjuten men vad ska man räkna på att monteringen av modulgaraget kostar?

Är det någon som har anlitat några för montering av garage?
 
Jag brukar aldrig svara på trådar som handlar om arbetskostnader, det är ett svårt område. Det finns folk som är proffs på detta, men de brukar inte dela med sig av sin kunskap gratis.

Jag har däremot byggt ett Mellbygarage själv i ungefär samma storlek, så jag vet lite om vad det handlar om. Bor man på landet så är det här med schaktning, fylla med makadam etc. inget större problem. Det finns gott om folk med traktorgrävare, framlastare osv. När byggsatsen kommer gäller det att ha någon med lastare eller traktor med gafflar till hands. Det är väldigt viktigt. Att resa stommen till bottenplanet och takstolarna gjorde jag själv med hjälp av söner på några dar. Sedan tog det lte längre tid att få ett tätt tak med pannor. Jag valde en isolerad variant, vilket krånglade till det hela. Det viktigaste hjälpmedlet för stomresningen var en lättmetallställning på hjul. Att lägga upp takpannor utan hjälp av en panntransportör är löjligt snålt.

Om plattan är gjuten rör det sig om ett jobb för två persoer i ungefär två veckor.
 
Antag 2 man.
Dag 1 - Förberedelser och montering av syll.
Dag 2 - Resning av väggblock.
Dag 3 - Uppsättning av takstolar.
Dag 4 - underlagsduk och takreglar.
Dag 5 - Gavelspetsar.

Min uppskattning bygger på det jag sett av ett bygge med Lövångers system. Så c:a 80 timmar tror jag ligger någorlunda rätt. Då är inte takplåten monterad men det är tätt.
 
Tack för informationen!

Vill gärna ha ett hum om antal timmar/dagar och eventuellt pris just så man vet på ett ungefär vad som är rimligt när man begär in offerter. Mellbygarage själv skulle ha 112 tusen för att montera ett Mellbygarage (färdiga sektioner). Kollade för skoj skull på smålandsvillan. Om man beställde ett garage från dom och beställde montering så skulle monteringen kosta 40 tusen. Det är en jädra skillnad...
 
P Paulina123 skrev:
Tack för informationen!
Om man beställde ett garage från dom och beställde montering så skulle monteringen kosta 40 tusen. Det är en jädra skillnad...
40 000 låter som ett OK pris men om man luskar lite och hittar ett par pigga pensionerade snickare så kan man komma undan med betydligt mindre.
 
Byggde ett likadant garage. Plattan färdig när vi startade. På under en vecka var garaget rest med fönster och råsponttak med papp. Vi var två händiga amatörer och fick grävmaskinshjälp några timmar med alla takstolar och gavelspetsarna, grävmaskinen var i området. Ytterligare några dagar behövdes för läkt och takpannor.
 
En vecka två man som vet lite hur man gör räcker.
Lite beroende givetvis på vilken hjälp som finns att tillgå maskinellt.
Annars är det bara att slå fast syll med tätning under, lyfta fram blocken och skruva ihop.
När detta är gjort och hammarband monterats bör man ha en ställning för att montera takstolar, råspont och papp.
Det underlättar mycket med spikpistol vid råspont.
Vindskivor, fotbrädor och dylikt är finlir:)

Kort sagt en vecka två man räcker gott.

Själv föredrar jag lösvirkesbygge..
 
  • Gilla
hilda och 2 till
  • Laddar…
Här kan du följa när jag monterade. Det är väl ungefär 2/3 storleksmässigt av det du planerar.
Som några andra så gissar jag på ca 5dagar innan pannorna är på plats.
Själv valde jag Svenska Byggsatser. Fick offert från både Mellby och Lövånger men SB var billigast samt de tillvalen (dubbel isolering på vinden, gips+plywood på väggar, råspont på undertak m,m var billigare samt fick jag den storlek som jag önskade.
Jag och min farsa monterade stommen på 3dagar + 1dag för pannorna.
https://www.byggahus.se/forum/threads/bygga-prefabgarage-svenska-byggsatser.262457
 
Tack för tipset!

Har tittat på din tråd och jag gillar verkligen bilderna☺️ vad köptes dusch för klinker? @andreas_ryden
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.