Som jag uppfattar texten och bilden så låg den gamla golvbrunnen i den grop där 180° finns och att det är nylagda rör till nya TM-anslutningen och till nya golvbrunnen (som är flyttad ca en meter.
 
Mikael_L
Är badrummet långt ifrån färdigställt så tycker jag att TS ska ge sig på rörfirman, de får allt komma och göra om.

Är badrummet färdigställt blir det förstås brydsamt, men om det ännu går att göra om med en mer rimlig arbetsinsats så borde det göras nu.


Visst finns det regler som säger att man måste använda 2st 45° böjar alt en lång 90° böj i sådana här fall?

Jag gluttade lite i min "Teknikhandboken" från VVS-branschen, hittade dock endast detta krav när stående ledningar övergick till vågräta. Men jag kanske letade slarvigt.
 
  • Gilla
Jenny L och 1 till
  • Laddar…
Du får endast göra denna åtgärd med godkännande av föreningen, så då bör nog föreningen vara med i varje steg. Om det blir skador i framtiden, vilket förefaller möjligt med den dåliga lösningen, så är det föreningen som är ansvarig. Det är nog tveksamt om ett papper som du skriver på anses giltigt om kanske tio år när skadan uppstår. Föreningen borde ställt högre krav på insyn i processen på det du gör, men jag förstår att de bromsar nu när de ser den lösningen som din entreprenör valt
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Är badrummet långt ifrån färdigställt så tycker jag att TS ska ge sig på rörfirman, de får allt komma och göra om.

Är badrummet färdigställt blir det förstås brydsamt, men om det ännu går att göra om med en mer rimlig arbetsinsats så borde det göras nu.


Visst finns det regler som säger att man måste använda 2st 45° böjar alt en lång 90° böj i sådana här fall?

Jag gluttade lite i min "Teknikhandboken" från VVS-branschen, hittade dock endast detta krav när stående ledningar övergick till vågräta. Men jag kanske letade slarvigt.
Säker vatten sid 20 anger hur avloppsrör ska ändra riktning. TS installation följer inte de reglerna.
 
  • Gilla
Beckborg och 11 till
  • Laddar…
Jag får hålla med föreningen, det där är underkänt, inte ens gränsfall. Bila upp mer och ersätt med så långa svepande böjar som möjligt.
 
  • Gilla
BG.s och 3 till
  • Laddar…
Sällar mig till skaran... Den där vinkeldragningen är bara att tigga om svårrensade stopp.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
S SGustaf skrev:
och är snart klar med en helrenovering av badrum
Hur mycket "snart klar" är du?
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Hur mycket "snart klar" är du?

Tyvärr, i slut tampen. alltså är nästan all kakel på plats. Vilket, efter att jag läst igenom tråden, känns riktigt pissigt. Styrelsen svarade så sent på bilden av rören att vi körde på. Ska beställa oberoende besiktningsman för att ta en titt på det. Tacka vet jag Konsumenttjänstlagen. Men fan va omständligt om dom måste bila upp skiten igen.
 
  • Gilla
Poontus och 6 till
  • Laddar…
Jag kan hålla med om att det både kunde och borde gjorts bättre. Dock kan man som alltid göra en praktisk och realistisk bedömning kring vad som blir bättre vid omgörning om det redan är mer färdigställt.

Alltså vad betjänas? En golvbrunn dusch och avlopp tvättmaskin. Vad kommer kunna avsättas i rören som syns på bilden vid normalanvändning? Vad av detta kan inte enkelt rensas med varmt vatten påfört i respektive anslutnings början?

Svaren är av typen hur låter det när en hand klappar. Kanske lämpligt med tanke på den underavdelning vi befinner oss i. TS kan kanske författa en bilaga där man uttryckligen förbjuder tex att hälla sluring av cement i avloppet med påpekande om att oberoende utförande kan problem uppstå i särfall.
 
En "hantverkare med alla de rätta certifikaten" drar inte rören på det viset, om han har någon heder i kroppen!
Låt honom göra om och göra rätt, på hans bekostnad givetvis.
 
  • Gilla
roli och 12 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
...Vad kommer kunna avsättas i rören som syns på bilden vid normalanvändning? ....
Tvål och hår!
 
  • Gilla
FixarLars och 2 till
  • Laddar…
Du vill inte alls ta ansvar för det där, faktum är att det inte spelar någon roll om du har garanti, för du vill inte vara utan badrum (igen) när det där måste åtgärdas.

Det är inte föreningens sak att kontrollera jobb, men de har uppenbarligen fog för att göra det, kanske visa av tidigare erfarenheter. Det där är inte gjort enligt normerna, så det är bara att börja om för hantverkaren. Det är ju smått märkligt hur någon med papper på att kunna detta kan göra så där. Har du kontrollerat deras behörighet?
 
Som sagt beskriv gärna vad de i praktiken möjliga problemen består i? Nu har ju TS detta redan byggt till en nivå där ev åtgärder likt de tidigare skissade i tråden inte tillför ett dugg mer än en ev självklarhet i geometrin att två vinklar 45 kan ge i häradet 90 grader. I ett extremfall skulle man kanske tom kunna hävda att nuvarande är minst lika bra.
 
M MagHam skrev:
Tvål och hår!
Uppblandat till närmast homeopatiska koncentrationer och med ett abrupt vertikalt fall vid övergången. Nej du MagHam dags för rena fakta där techne och episteme som vanligt och helt naturligt trumfar diverse texter den blinda vägerskan tror sig ha någon inverkan på realia. Dvs jag vill ha en mängd indata här som jag kan behandla i enlighet med kemi, fysik, matematik osv. Vad en inkompetent osäker skotträdd sk styrelse uppfattar lämnas helt utan avseende. ;)
 
Har hört att man inte äger en bostadsrätt utan man äger "rätten att hyra" den. I så fall vill nog föreningen vara med och ha koll så det blir riktigt gjort i det här fallet, vilket det inte ser ut att vara. Ser inte ut som en seriös rörläggare gjort den där dragningen av avloppet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.