fia_mstd fia_mstd skrev:
Jag frågade våra snickare som gjorde badrummet i samma veva så nej ingen förstahandsinfo. Han sa att om det inte är våtrum från början och jag inte förändrar användandet genom att sätta in en dusch eller liknande så kan jag fortsätta ha det som "icke våtrum" även om jag lägger in nytt golv.
Jag gick direkt till försäkringsbolaget och frågade och de sa att rum med enbart toalett/handfat ej klassades som våtrum, och gick bra att lägga klickgolv så länge man ej bryter tätskiktet. Dock vid skada ersätter ej försäkring golv ovanpå tätskikt. Så det var som jag trodde.
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Golvet ska vara vattentätt. Om du sedan lägger något på det är ju upp till dig.
 
D Daniel 109 skrev:
Golvet ska vara vattentätt. Om du sedan lägger något på det är ju upp till dig.
Ska o ska.
Golvet ska följa BKR el Gvk OM man vill ha försäkringsskydd mot fuktskada.
Annars gör man som man vill. För en toa utan dusch/bad så är fuktskaderisken låg.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Hur kan fuktskaderisken vara låg på en toalett? Både män av olika typ som vägrar sitta ner och barn kissar ibland/ofta utanför. Det räcker att titta på en offentlig toalett för att bli avskräckt.

Låter galet att ha golv som inte tål att skölja av på en toalett. Riskerar snabbt bli väldigt ohygieniskt.
 
  • Gilla
Alin Stoian och 1 till
  • Laddar…
Svabba av det med en mopp kan man ju göra. Men finns det ingen golvbrunn så finns det ju inte. Och då får man lägga in nytt golv, om man vill, utan att göra våtrum. Kök har ju minst lika stor risk för fuktskada som en liten wc och det är sällan med golvbrunn och våtrumsklassade golv
 
MultiMan
Hur många kissar och gör andra behov i köket? Smittsamma sjukdomar sprids lätt på det sättet och kräver helt annan rengöring än pastavatten som stänker eller liknande.

Edit: Det räcker med någon som drabbas av Calici så måste man köra omfattande rengöring med klorin och eller ytsprit för att avdöda viruset och minska risken att andra drabbas. Hur klarar ett klickgolv det?
 
  • Gilla
Shiraz
  • Laddar…
Pergos sensation laminatserie är vattentät ovanifrån. Bara man silikonar runt under där sockeln ska vara bör man kunna hålla det riktigt fräscht.

Sen om man ska va helt ärlig så är klinkersfogar inte speciellt hygieniska ... :)
 
MultiMan
Jag föredrar personligen svetsad plastmatta, både förr och nu, av hygieniska skäl. :)

Bra dock om det finns vattentät laminat för de som vill ha!
 
Vi kör klickgolv på vår toalett. Byggmax ek för runt. 700-800kr/kvm
Ville att rummet skulle kännas hemtrevligt och mysigt. Det är snart 5 år sedan toaletten blev klar och golvet ser bra ut fortfarande.
 
  • Hemtrevlig toalett med klickgolv, blommig tapet, vit kommod och hängande handdukar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Alin Stoian och 3 till
  • Laddar…
MultiMan MultiManOriginal skrev:
Hur kan fuktskaderisken vara låg på en toalett? Både män av olika typ som vägrar sitta ner och barn kissar ibland/ofta utanför. Det räcker att titta på en offentlig toalett för att bli avskräckt.

Låter galet att ha golv som inte tål att skölja av på en toalett. Riskerar snabbt bli väldigt ohygieniskt.
Jag har aldrig sköljt av golvet på våra toaletter. Jag tror ingen har gjort det. Däremot svabba av med en svabb eller fuktig trasa. Men det gör man ju med andra golv också. Eller gör inte du det ?
 
MultiMan MultiManOriginal skrev:
Hur många kissar och gör andra behov i köket? Smittsamma sjukdomar sprids lätt på det sättet och kräver helt annan rengöring än pastavatten som stänker eller liknande.

Edit: Det räcker med någon som drabbas av Calici så måste man köra omfattande rengöring med klorin och eller ytsprit för att avdöda viruset och minska risken att andra drabbas. Hur klarar ett klickgolv det?
Om någon drabbas av Calici (vad nu det är för något) så tror jag klickgolvet klarar det med. Annars är det ju lätt att byta golvet för några 100.
 
När vi köpte vårt hus för snart 10 år sedan hade föregående ägare snabbfixat lilltoan med ett billigt klickgolv. Vi har två barn med allt vad det innebär och golvet städas på samma sätt som alla våra andra golv; dammsugs och våttorkas och det är inga skador på det golvet. Att det skulle vara en bakteriehärd tror jag inte en sekund på.

Jämförelsen med en offentlig toalett haltar betänkligt. Dels används en toalett hemma inte tillnärmelsevis lika mycket och dessutom brukar folk i allmänhet vara mer noggranna med sin egen egendom än den offentlig (varför kan diskuteras - men det hör inte till topic)

Så som snabbfix ser jag inga problem med ett klickgolv alls, att det inte är godkänt är en annan sak.
 
Redigerat:
L largab skrev:
Om någon drabbas av Calici (vad nu det är för något) så tror jag klickgolvet klarar det med. Annars är det ju lätt att byta golvet för några 100.
Det är den vanliga vinterkräksjukan. Jag har aldrig våtskurat med klorin på grund av den.
Ett lackar parkettgolv tål dessutom rätt mycket i form av skurning.
 
  • Gilla
largab och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
När vi köpte vårt hus för snart 10 år sedan hade föregående ägare snabbfixat lilltoan med ett billigt klickgolv. Vi har två barn med allt vad det innebär och golvet städas på samma sätt som alla våra andra golv; dammsugs och våttorkas och det är inga skador på det golvet. Att det skulle vara en bakteriehärd tror jag inte en sekund på.

Jämförelsen med en offentlig toalett haltar betänkligt. Dels används en toalett hemma inte tillnärmelsevis lika mycket och dessutom brukar folk i allmänhet vara mer noggranna med sin egen egendom än den offentlig (varför kan diskuteras - men det hör inte till topic)

Så som snabbfix ser jag inga problem med ett klickgolv alls, att det inte är godkänt är en annan sak.
Har du lyft på det och kikat under?
Kan säga att jag höll på att kräkas ..
 
Klart det kan funka, betänk dock risken med mögelpåväxt mellan golvmatta och klickgolvet runt toalettstolen. När kallt vatten fylls på i cisternen kyls luften runtomkring den ner och fritt vatten uppstår (kondens), vilket kan smyga sig ner under klickgolvet och orsaka påväxt som du kanske varken ser eller känner lukten av er men som ändå finns där och påverkar din kropp. En snabb googling om svartmögel får nog dom flesta att vilja ha en annan lösning, men valet är förstås fritt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.