49 116 läst · 683 svar
49k läst
683 svar
Dieselbilarnas framtid
Anledningen till att flera tillverkare slutar med dieselmotorer är väl att man har tänkt börja mäta utsläppen under mer realistiska förhållanden än den nuvarande EU-körcykeln? Tillverkarna har helt enkelt inte resurser att göra motorerna tillräckligt rena.
Hittills har man ju klarat sig tack vare att tillverkarna har haft för stort inflytande på hur avgastesterna ska gå till...
Hittills har man ju klarat sig tack vare att tillverkarna har haft för stort inflytande på hur avgastesterna ska gå till...
Allvetare
· Västra götaland
· 8 931 inlägg
Tja ... jag kan sträcka mig till att det finns vissa balanseringsfördelar med att ha platta motorer, men sen är väl listan över andra fördelar rätt kort?MultiManOriginal skrev:
Nackdelar; svårt att placera motorn, (om man inte tänker sig mittmotor, eller möjligen folkvagnens lösning (Porsche räknas med där)) , svårt att serva, högre viktcentrum om man ska få plats med vettiga grenrör (för N/A motorer) , fyra kammar = mera rörliga delar, ..
För en bruksbil skulle jag aldrig välja en boxer, och även om jag har en rak fyra nu så blir det helt klart en trecylindrig Ford ecoboost nästa gång .. 1 liter, 100 kusar allt man behöver ... (om man bara fått Subarus 4wd ..också ... )
Grundstött
· Halland
· 28 358 inlägg
Vad är sannolikheten för detta menar du och hur har du räknat fram den?K Krille4 skrev:
Samtidigt kan man ju spekulera i hur mycket bensin- och dieselmotorernas "miljövänlighet" kan förbättras.
Fast det som oroar mest är att många utestängs från arbetsmarknaden och många småföretag drivs i konkurs när befintliga bilar inte får användas.
Det tar 20 år innan nya miljövänliga bilar har blivit så gamla att de är överkomliga i pris.
Det tar 20 år innan nya miljövänliga bilar har blivit så gamla att de är överkomliga i pris.
Det är därför man inte politiskt kan dra i handbromsen, det kommer att ta tid och under den tiden kommer nya rön att komma och påverka.
Möjligtvis gör man någon mindre åtgärd, mycket centralt i Stockholm för att visa på att man agerar.
Möjligtvis gör man någon mindre åtgärd, mycket centralt i Stockholm för att visa på att man agerar.
Du får gärna citera hela mitt inlägg och inte lösryckta delar. Då framgår det tydligt att det inte är jag som räknat fram det utan att det är ett citat från den tidigare artiken.KnockOnWood skrev:
K Krille4 skrev:Var i dina länkar har du hittat uppgiften 25 000 mil? Så länge man jämför likvärdiga bilar rör det sig snarare om 5000-7000 mil. Artikeln du länkar till avslutar också med:
"Det måste också tilläggas att ovan siffror är baserade på hur det ser ut i dagsläget. Tekniken och utvecklingen går ständigt framåt och tillverkningsprocesserna förbättras. I framtiden kommer vi sannolikt att få se nya batteritekniker som kräver betydligt mindre energi vid själva framställandet."
Tyvärr behöver man nu logga in för att läsa artikeln jag länkat till men vi kan väl fortsätta använda teknikens värld som källa istället:
[länk]
/Krille
Men varför byter du in den om de säger rent ut att de redan har för många sådana i lager?G guggen skrev:
Köp din nya bil någon annanstans, eller sälj privat.
Du borde köpt en av alla dessa dieslar de inte kan bli av med istället för med minst 15% rabatt
Nu har jag läst dina länkade artiklar och ingen av dem säger nåt om 25000 mil?T Thörre skrev:[länk]
Svar till Krille så säger inte din länk något om motsatsen heller.
Batterierna gör elbilarna värre för miljön än en fossilbil
Det här är en gammal myt som inte stämmer.
Svenska IVL Miljöinstitutet publicerade en rapport som blev väldigt hårt kritiserad och som visade att det kan ta väldigt många år för elbilen att "köra in" utsläppen som uppstår när batterierna tillverkas.
Kort sammanfattat kan man säga att studien inte tar hänsyn till att även fossilbilen måste tillverkas, vilket kräver en hel del utsläpp, och att alla värden som antas är hämtade från hur det är idag, eller för flera år sedan. Den tar inte hänsyn till vad som håller på att hända nu med exempelvis klimatsmarta fabriker och förnybar el. Och framför allt inte till att den svenska elmixen är extremt ren – mycket renare än i studien.
Finns inte något i den texten som motbevisar detta, dom bara räknar med att det inte är så och att det kanske blir bättre i framtiden. Lägg då till att du kanske måste under bilens livslängd byta batterier ett flertal gånger. Så nej jag står fast vid faktan som motbevisar dig.
[länk]
Skulle inte ta en diesel idag om jag fick 50% ens.P Pin skrev:
Inte alls. Det är du som skriver att du tycker det är synd de inte tillverkss längre, och att det var den bösta dieseln du haft .G guggen skrev:
Vad gäller NOX så är det samma fakta nu som då (när jag köpte min diesel).alltså lika bra, eller dåligt. Jag tänker inte skrota bilen, så säljer jag den är det någon annan som kör den. Samma som du som bytte in den, den fortsätter rulla och smutsa ner.
Dieselförbudet gäller väl bara de som inte är Euro 6, alltså inte nyare bilar, och på väldigt få platser (än så länge)
Prisfallet har jag ifrågasatt i inlägg ovan, men även hävdat att i en nedåtgående marknad är det köpläge . Tex på en bättre begagnad Euro 6. Att jag får 10% mindre för min nuvarande bil som är värd mindre än 100 000 tar jag gärna om den jag byter till också tappat 10% på 200 000 eller kanske tom 300 000.
Men lämligt motoralternativ yycker jag beror till stor del på årlig körsträcka och var man kör (stad/landsväg). Bränslet är dock fortfarande billigt jämfört med vördeminskning, service, skatt och försäkring om man har en genomsnittlig årlig körsträcka.