I helgen som var, var det "Alla Helgons Dag" och då pyntade vi till det lite extra vid vår minnessten..

En dekorerad minnessten omgiven av ljus och blommor i ett mörkt och stilla trädgårdsmiljö på kvällen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När vi flyttade in så stod det en stor sten precis mellan husen.. var mest grus runt om och det kändes direkt att DÄR måste vi göra nått speciellt..

Det är inte alltid lätt när man har familj, släkt och vänner långväga bort i sverige/världen.. man kan inte åka land och rike runt för att "lägga blommor, tända ljus osv" vid "minnesdagarna"..

Så då kom tanken på att det kunde bli våran minnessten!
Kärleken och minnena sitter ju i oss själva.. i våra hjärtan och vår kropp.. så det spelar ju egentligen ingen roll VAR vi vill "minnas dem" någonstans..

Det viktiga är att vi minns.. att vi inte glömmer..

.. och varje år pyntar vi till det lite extra kring stenen och tänker på de som passerat, men som fortfarande finns i våra hjärtan :heart:
 
  • Gilla
Oldboy och 2 till
  • Laddar…
Nu börjar det bli dags för JULLLPYNTTTTT..
jaja.. jag kanske är lite julfanatisk ibland!

Julbelysning formad som en julgran på en flaggstång framför ett hus i mörkret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


.. nya flaggstångsbelysningen har landat här hemma (vår andra gick sönder förra året) och vi satte upp den i helgen :love:
 
..påbörjat..

Dekorerad konstgjord julgran med röda kulor, gyllene ljus och stjärntopp, belyst och placerad på en svart ställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har inte haft julgran sedan vi flyttade hit.. (kastade våra plastgranar när vi flyttade). Nu i år har jag införskaffat några (insåg att jag måste vara modig, för annars kommer jag aldrig bli nöjd med en plastgran haha..). Köpte 6 smågranar (75 cm) och en 225 cm (smal) ifrån holland tror jag det var..

Håller på och vecklar ut den stora än (hållt på en vecka.. pju) mycket nöjd iaf, efter att inte ha hittat någon "bra plast" i sverige på 4 år..

Julpyntat fönster med ljusstake och julstjärnor, hjärthängen ovanför och julgran i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En ny ljusstake blev det visst med..

Julpyntat fönster med en tänd sjuarmad ljusstake, julfigurer, blommor och en hängande lampa, med utsikt över en gråmulen landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eftersom vi blir snuvade på lite tid kring advent (4 infaller på julafton) så pyntas lite tidigare i år :)

.. iof skiter jag väl i när man "får".. man gör det man vill, när man vill.. som man vill och från att inte ha haft nån julkänsla förra året..

ÄR JAG HEMSKT JULIG i ÅR :love:
 
Elektronisk bevattningstimer oöppnad i förpackning bredvid en grön bevattningsslang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En av årets julklappar, nu laddar jag för att testa.. :)
Skulle vara bra om den faktiskt funkar..
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Aliexpress köp? Funderat på den också
 
sir_daniel sir_daniel skrev:
Aliexpress köp? Funderat på den också
Japp, fick två i julklapp.. har inte hunnit prova den än dock.
Men verkar praktisk!

Måste hitta en jäkligt liten skruv/stjärnmejsel.. har provat "100" idag men ingen jäkel passar!
 
Eftersom jag gillar blommor, är lite nördig och fotograferar mer än gärna.. så måste jag ju bjuda på några bilder från blommorna i familjen som prydde borden på Alla hjärtans dag.. ena är från maken till mig.. andra är från mig till maken hehe :)

Närbild på rosa och vita tulpaner som blommar, en gåva på Alla hjärtans dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på rosa blommor som användes som borddekoration på Alla hjärtans dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bukett med rosa och vit blommor, inklusive gerbera och nejlikor, presenterade på Alla hjärtans dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en tulpan med vita och rosa blad och mörka pistiller, en gåva på Alla hjärtans dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Vinterträdgård med växthus och flera mullvadshål i snön vid skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sitter och tittar ut på växthuset.. och ser fler och fler..

Flertalet mullvadshögar i snötäckt trädgård med arg och ledsen emoji över texten "Vår lilla mullvad är extremt aktiv nu 180+ hål i år oxå".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


..mullvadshål dyka upp!

Det var mig en ettrig en i år.. jisses vad hen har jobbat.. grävt upp hela trädgården :mad:
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Dagens projekt är också avklarat, mina hyllor (och konsoler..) har kommit på plats i köket.. efter att ha legat och skräpat ett år drygt haha..

Men nu så är de äntligen på plats!

Nya hyllor och svarta smideskonsoler monterade på ett köksskåp, intill ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två trähyllor med svarta konsoler monterade på en vit vägg, dekorerade med köksartiklar, inklusive en karaff och burkar märkta "POPCORN" och "SOCKER".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nymonterade trähyllor med svarta konsoler på en köksvägg, dekorerade med köksartiklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Har införskaffat tillökning till odlingsfamiljen.. dvs fyllt på kruklagret!

Staplade svarta självbevattnande odlingshinkar med vattenmagasin och fat i ett hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Några 25 l, några 14 l och några 18 l.. (alla med fat)

Svarta självbevattnande 20 l odlingshinkar staplade med vattenmagasin, inköpta för busktomater.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Plus några fler "större roskrukeformat" på 3.4 l (tror jag det var).

De är inköpta på Professional Grow. Vi handlade där förra året och tycker det är toppenkvalitet och pris hehe. Enda stället vi tyckte att vi hade "råd" att köpa fat också.. (faten kan ibland vara lika dyra, om inte dyrare än krukan)

Då köpte vi 1.8 l och 18 l .. (nu kompletterade vi hehe)

Självbevattnande svarta 20 liters hinkar staplade med vattenmagasin, köpta för busktomater.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är mitt egna lilla köp hehe, till mina busktomater som ska stå på friland.. 20 l hinkar, självbevattnande med 2 l vattenmagasin. Köpte ett fem-pack med "insats" på willab garden för typ 330 spänn.


Dessa (alla) kommer kunna återanvändas många ggr, samtliga i bra kvalitet.. lite kraftigare plast.. som går att diska och inte spricker när man tänker på att diska dem..
 
När saker och ting börjar falla på plats och det känns som allt lugnat ner sig och man har en "plan".. då verkar det vara "inbyggt" att allt ska gå åt helskotta typ.. :worried:

Alltid lika kul när det droppar in vatten genom taket.. :mad:

..enda jäkla fördelen är väl att vi inte hade hunnit lappa ihop innertaket sedan förra läckan, så vattnet kom droppandes på samma ställe..
 
Snigla Snigla skrev:
Alltid lika kul när det droppar in vatten genom taket.. :mad:
Nu vill jag inte vara stygg, men du har ju en massa 20-litershinkar! :thinking:
 
thomas33 thomas33 skrev:
Nu vill jag inte vara stygg, men du har ju en massa 20-litershinkar! :thinking:
Haha, rolig man kan vara då *fnys*.. har redan en hink står där :cool:

Bara irriterande, hade inte planerat takbyte i år direkt (inte ens de närmsta fem, sen trodde vi nog att det var dags)
 
Snigla, jag lider med dig och hade samma problem innan vi bytte tak. Går det inte att laga provisoriskt? Lyfta takpannorna och klistra ny papp över den gamla, där det läcker.
 
thomas33 thomas33 skrev:
Snigla, jag lider med dig och hade samma problem innan vi bytte tak. Går det inte att laga provisoriskt? Lyfta takpannorna och klistra ny papp över den gamla, där det läcker.
Hur stort tak har ni? vad kostade det? vad valde ni för material?

Vi har dessvärre inte takpannor, vi har plåttak i form av "fejk-takpanne-look" och plåtisen sa åt oss när han lagade läckan (satte hakklapp på skorstenarna) att det var en "hobbysnickare/hemmapysslare" som satt taket.. det fanns lite uppenbara fel här och var. Plåten i sig är det inget fel på, har inte ens tappat nån färg.. men alla skarvar och sånt är lite "sisådär" på sina håll tydligen..

Vi hade dessutom besiktning för ett tag sedan (försäkringsbolaget) och då hade vi ett mögelangrepp på en takstol/regelbit inne i kattvinden.. bara på ett ställe och där fanns tydligen en skarv i plåttaket också.. så skarvarna verkar tyvärr vara precis sådär "sisådär" som plåtisen nämnt..

Frågan är när det är värt att lappa.. och när man ska byta (hakklapparna/kragarna på skorstenarna kostade ju en del och vi hade ju aldrig gjort dem om vi vetat att vi skulle få riva allt 2 år senare..pga fler läckor).. svåra avvägningar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.