J jocke31 skrev:
Bara för att belysa problemet ytterligare - som jämförelse med mitt exempel ovan: på Krönvägen 3 är snittinkomsten 33 346 kr. Och på Lillebovägen 10, ungefär 50 meter bort 40 628 kr.
Jag provade att söka på min egen adress.

"Här är medelåldern 63 år. Vanliga intressen är lösa korsord eller sudoku, arbeta i trädgården och krukväxter. Medelinkomsten är 18 363 kr/mån och snittbelåning är 1 192 551 kr. "

Jag är yngre, tjänar mer, och har mer i lån.

EDIT: och nu blev det OT igen ... :rolleyes:

EDIT2: Jag gillar ju sodoku!
 
Redigerat:
  • Gilla
J-stedt och 1 till
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Med den beskrivningen av huspriser låter det nästan som om du bor vid mig :crysmile: Svårt att motivera att bo i Lund när man kan betala så mycket mindre en liten bit utanför men ändå ha så nära :)
En kvart var dessutom i överkant, jag har 26 min till Lunds central med allmänna kommunikationsmedel ,30 meter till hållplats där bussen går minst 3 ggr i timmen och en av Sveriges lägsta kommunalskatter.
 
Det som "retade" mig var att de skulle behålla funkis stilen. Lägger ner massa pengar på lister för att sen ta avsteg på steg efter steg från funkis stilen.
Hade de sagt funkis inspirerat så hade det varit en annan sak. Då är det okej att göra om totalt.
 
J
Inte ofta jag lägger mig i diskussioner, men varför ens diskutera ekonomi som att de är mindre intelligenta och inte gjorde det de ville för att de kunde? De ville ha huset, ville renovera och hade uppenbarligen pengar till det. Klart så.

Finns ju hur mycket som helst att prata om kring renovering, design, trädgård eller hur mycket olika moment kostade. Rent ekonomiskt var det ju uppenbart värt det för familjen eftersom de hade råd och vilja.

Det finns ju folk som bygger nya hus i värmlands skogar för 5Mkr+. Kollar ni upp snittinkomsten där också?
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
slaskman slaskman skrev:
En kvart var dessutom i överkant, jag har 26 min till Lunds central med allmänna kommunikationsmedel ,30 meter till hållplats där bussen går minst 3 ggr i timmen och en av Sveriges lägsta kommunalskatter.
Jasså du bor där! Ja då var 15 min i överkant
:) när jag passerar genom din ort har jag kört halvvägs, men så är huspriserna ännu lägre här pga det :rofl:
 
Marike
slaskman slaskman skrev:
Gert har helt fel angående teglet. Har för mig att det kommer från Lomma tegelbruk och runt Lund används det flitigt som oputsat fasadtegel. Jag är uppväxt i ett hus byggt 58 med samma oputsade tegel, bor nu i ett från 53 också oputsat. I enlighet med lokal byggtradition putsas inte detta tegel.
Samma tänkte jag, har sett många hus med den typen av tegel. Den stenen Gert visade på i bibblan var grövre spårad på längden, och då är det ju logiskt att den kan vara bra att putsa på.
 
Marike
P plutoorjan skrev:
Minst åtta miljoner !
Jag brukar inte bry mig om människors ekonomi, eller vad deras hus kostar, men det är ju helt horribelt dyrt!
Hur kan man betala över fyra miljoner för ett sådant ruckel, för att sen planera att renovera det för ytterligare tre, fyra miljoner??
GALET! :)
Lund har alltid varit dyrt med bostäder. Finns så klart en anledning.
 
Tanken med funkis var funktion före form. Om det utvecklats nya metoder och lite annat men funktionellt tänkande, är det då inte raka motsatsen att hålla fast vid det äldre tänkandet? Då har man ju frångått att tänka just funktionellt och mera brytt sig om nostalgiska, mindre funktionella värden.
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
J J-stedt skrev:
Tanken med funkis var funktion före form. Om det utvecklats nya metoder och lite annat men funktionellt tänkande, är det då inte raka motsatsen att hålla fast vid det äldre tänkandet? Då har man ju frångått att tänka just funktionellt och mera brytt sig om nostalgiska, mindre funktionella värden.
Absolut, kunde inte hålla med mer! Men om man vill behålla 30-tals funkisen och sedan börjar implementera moderna synsätt, så som stort kök, golvvärme etc så frångår man ju den erans funkis. Sen tycker jag att det är vettigt då vi inte lever på samma sätt längre och att skapa bättre allmänytor är absolut att fokusera på funktionalitet :)
 
  • Gilla
J-stedt
  • Laddar…
Gert rättade sig faktiskt i gårdagens avsnitt av husdrömmar angående teglet :)
 
  • Gilla
AndersPS och 4 till
  • Laddar…
L
Hur långt ska man gå när man renoverar och försöker återställa en nedgången byggnad till samma stil som arkitekturen och som huset ursprungligennhaft?

I det här fallet är det en stor grundläggande miss att inte putsa huset med en fetnkalputs. När ägaren tittade på ett annat hus i området för att få en ide om hur balkongräcket skulle se ut så hittade han ett räcke på ett putsat hus. På det putsade huset fanns områden vid sidan om fönstret som hade oputsat tegel precis som deras hus har. Det är alltså bara de partierna som inte ska vara putsade. De smala partierna bestod av ett slätare tegelstenar som var snygga till skillnad frånse räfflade som är menade att putsa på. De är räfflade så förmatt putsen ska kunna fästa. Snyggt val av kakel på nedervåningen i badrum men varför inte vara konsekvent och göra likadant med med en blå och vit färgställning på det övre badrummet med ett inklaklat badkar i vitt kakel 15x15 cm.

Köket i funkis hus gör ju hela intrycket. Att ha ett nutida tråkigt kök förstörde allt. Det finns nytillverkade fina funkiskök så det varven gåta att man inte valde det. Beslagen på köksdörrar banaliserade det hela också och köket och det övre badrummet gjorde att man fick intrycket av att de vid tidpunkten då dessa skulle väljas -hade man tröttnat på allt sommhade med funkis att göra. På nåt sätt kändes det när man såg det Whats the point.




Redaktionen Redaktionen skrev:
Hur långt ska man gå när man byggnadsvårdar? Det var temat i gårdagens avsnitt av Husdrömmar, där vi får träffa Hossein och Anna som har köpt ett funkishus i Lund.

Du kan läsa artikeln här: Husdrömmar: Anna och Hossein byggnadsvårdar funkis i Lund
 
L
Hej nej jag tror du har fel. Deras hus ser ut som en plockad höna nu, naket, det stämmer inte. Man såg ju på huset som de fick idén om balkongräcket att det huset var putsat. Det hade precis likadana smala tegelstens sidor brevid fönstren på nåt ställe, tegelstenar av en helt annan kvalitet och lite mörkare. De partierna ska inte putsas men allt annat ska självklart det. Räfflorna är till för att kalkputsen ska fästa. Med tanke på hur det såg ut inne i huset, hur nedgånget kan det ju vara så att man inte hade råd att göra det där sista. Jättesynd tycker jag att de inte putsade huset för det skulle se väldigt snyggt ut med en ljus puts och de där mörkare detaljerna av tegel. Gå tillbaka på svt.play och titta på huset som det balkongräcke satt som han kopierade så förstår du vad jag menar.

För övrigt borde de ha varit konsekventa med båda badrummen och hålla en stil och varför inte välja ett funkiskök nu när det finns många nytillverkade sådana eftersom det finns efterfrågan på det i dag igen.



slaskman slaskman skrev:
Gert har helt fel angående teglet. Har för mig att det kommer från Lomma tegelbruk och runt Lund används det flitigt som oputsat fasadtegel. Jag är uppväxt i ett hus byggt 58 med samma oputsade tegel, bor nu i ett från 53 också oputsat. I enlighet med lokal byggtradition putsas inte detta tegel.
 
  • Gilla
sofftis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.