Klarar du av att se hela videon? En kille som gör ungefär alla säkerhetsmässiga fel som finns, helt sjukt. Jag gav upp, fixade inte detta. Se det som exempel på hur man inte ska göra.

 
Ganska underhållande, kollade fram till grovsågningen av körsbärsplankan vid 3:23....jösses. Han är ju dessutom sån där youtubegaragesnickeriexpert med massvis av följare, borde fan va olagligt att lägga ut sånt där.

Den där bordsågen ställer till lite problem i amerikat, typ 40.000 per år https://www.wwgoa.com/article/shop-accident-statistics-woodworking-safety/
 
Ja, han är lite speciell den där John Heisz. Väldigt konservativ och noll säkerhetstänk.

Hade en diskussion med honom för några veckor sen angående isolering av en husgrund då han skulle ha ingjuten golvvärme och ville isolera väldigt rejält. Väldigt rejält för honom var 2-3 tum tjock isolering under betongen. Berättade för honom om att i Sverige är standard 300mm och väldigt rejält nog kan anses vara 400mm. Först trodde han inte på mig och därefter ansåg han det vara sjukt onödigt. Han är för övrigt Kanadensare med vinterklimat som påminner om Mora/Östersund.
 
För mig som tittar ganska mycket på youtube och lär mig saker därifrån. Har någon lust att exemplifiera de farliga momenten? Gärna även hur man skulle göra istället. Kanske de värsta i alla fall.
En del är väldigt uppenbara, t.ex. 6:20 håller stycket med handen när han borrar. 6:41 sågar han snitt i småbitar med bordssågen och håller fingrarna bara någon cm från klingan.
Men det är oftast inte de uppenbara farorna som är farligast.

/Kristoffer
 
Jag har inte tittat på filmen mer än lite i början. Det jag generellt tänker på är att han aldrig har klyvkniv i sin bordssåg. Att köra kapslädar utan klyvkniv och även såga lite skivmaterial må vara förlåtet men att envisas med att klyva massivträ på det sätt han gör, med långt klyvanhåll och ingen klyvkniv är verkligen att be om problem. Du ser ju hur det nyper för honom där vid 3:23.

Finns säkert masssa mer fel han gör, men det är just arbetet vid bordssågen jag tänker på främst.
 
Där vid 3:23 har han iaf följande fel.

"Dolda" fel
Plankan ligger med konvexa sidan ner = den ligger inte stabilt.
Plankan är inte riktad på ena långsidan = han har inget stabil referens mot anhållet
Sågen känns underdimensionerad för klyvning av massivvirke, motorn boggar även när han sågar ask utan nyp.
Långt anhåll, det rekommenderas ofta att anhållet slutar vid klingcentrum vid klyvning av massivträ så ämnet kan dela på sig när det lämnar anhållet. Tycker dock inte det är en jättesäkerhetsrisk så länge man har klyvkniv.

Uppenbara fel
Ingen klyvkniv
Inget klingskydd
Spånhuvet stänger inte av sågen, tar en kopp kaffe o begrundar vad som gått snett när det nypt, bara på det igen, han förtjänar nästan att få en rejäl kickback o plankan på näsan.
 
Jag är en av hans följare iaf, och kollar de flesta av hans videor :geek:

Men visst, jag har större självbevarelsedrift än att följa hans exempel i allt. Också om min egen såg också saknar klyvkniv
 
När han kapar fram sina småbitar (3:40) så har han fingrarna väldigt nära klingan.
Hur farligt är detta? Även om det aldrig är bra att ha fingrarna nära så känns det som arbetsstycket ligger väldigt stabilt, hur farligt är det?
Tack för bra svar! Jag lär mig mycket!
Trevligare att göra det på detta sätt än att få massa plankor kastade i nyllet och fingrar avkapade!

/Kristoffer
 
Staffans2000
Jag tittade igenom hela filmen, och undrade, när kommer ruskigheterna? Men det gjorde dom inte. Ett riktigt antiklimax. Ungefär som att titta på norsk porrfilm.

Staffan
 
Kan man inte se några hyfsat ruskiga nära ögat situationer i den filmen kanske man ska fortsätta förkovra sitt naturfilmsintresse istället för att snickra.:geek:
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
K kristofo skrev:
När han kapar fram sina småbitar (3:40) så har han fingrarna väldigt nära klingan.
Hur farligt är detta? Även om det aldrig är bra att ha fingrarna nära så känns det som arbetsstycket ligger väldigt stabilt, hur farligt är det?
53.6% farligt ;)

Nä, seriöst: det är farligt, inte när allt går som han har tänkt, det farliga uppstår när man råkar slinta och tre fingrar åker ner och bort i klingan. Eller när man gör en sekund är okoncentrerad och kickbacken kommer, och istället för att få den på benet så träffar den i ögat och man blir blind, eller spetsar en kula i påsen..
Man ska alltid tänka, vad händer om det går fel, riktigt fel. Och utifrån det värdera om man tycker det är värt risken..
Jag brukar landa i att kan jag minska risken på något sätt som är enkelt, så gör jag det. (Exv klyvkniv)
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Usch, har karlen ingen självbevarelsedrift?
Jag hade en kompis som snickrade mycket, och var väldigt noggrann och duktig.
Men så "råkade" han såga av sig halva högra pekfingret.
Sedan dess så hälsade vi alltid med "Give me four-and-a-half" :cool:

(Men cancern hann före sågen och tog hans liv :cry: )
 
H henriks1 skrev:
Jag är en av hans följare iaf, och kollar de flesta av hans videor :geek:

Men visst, jag har större självbevarelsedrift än att följa hans exempel i allt. Också om min egen såg också saknar klyvkniv
Det finns egentligen ingen bra anledning att någonsin köra bordssåg utan klyvkniv. Om du har en mindre såg där klingskyddet sitter fast i kniven, och hindrar tex spårning, så går det enkelt att fixa en lägre kniv att byta med eller modifiera orginalkniven. Men kör aldrig utan kniv.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Usch, har karlen ingen självbevarelsedrift?
Jag hade en kompis som snickrade mycket, och var väldigt noggrann och duktig.
Men så "råkade" han såga av sig halva högra pekfingret.
Sedan dess så hälsade vi alltid med "Give me four-and-a-half" :cool:

(Men cancern hann före sågen och tog hans liv :cry: )
Ber om ursäkt att jag tryckte gilla på ditt inlägg som var av den sorgliga varianten, det var en ofrivillig fick- eller scrolltryckning.:(
 
De där nordamerikanerna har väl sällan särskilt många rätt...
Här är titelbladet från en artikel ur senaste FWW som är ganska talande, en annars ganska vettig tidning tycker jag. Till författarens försvar får väl ändå sägas att det första han sedan skriver är att man ska installera en klyvkniv. Att dessutom använda sig av klingskydd blir kanske för mycket på en gång?

Titelbladet på en tidningsartikel om säker vedkapning med rubriken "Safe Ripping on the Tablesaw".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


EDIT: Hade varit bra om det hade gått att rotera bilden men ni får väl luta på huvudet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.