Hej!

Har lite frågor om vedklyvar.

Kan man måttuvera att köpa en vedklyv för 6000-8000kr när man eldar för att få ner elräknigen. man får ganska mycket el fär dessa pengar. har kollat runt lite det verkar som att en vedklyv som tar 7ton skall täcka mina behov kollade på biltema där hadde dom dena:
Vedklyv, 7 ton
Elhydraulisk vedklyv med max. klyvlängd: 520 mm och max. klyvdiameter 250 mm. 1.995,00 kr

Är det någon som vet om det är någon ide att köppa en märkes klyv när denna biltema är så billig. skall man ha en med liknande prestanda som är ett märke får man ju lägga omkring 8000.

tacksam för svar och tipps och ideer kring vedklyvar

/Ola
 
Någon som vet om hydraliken är långsamare i en billig maskin.

Fins det några märken att rekomendera.


 
Tror inte där är någon större skillnad på en dyr och billig vedklyv, det är ju en maskin med få delar, kolv, motor, pump. Jag köpte en i fjol, efter att ha kollat på en "kraftfull"
5 tons. Så länge det är raka fina bitar, så går den bra, men dom klyver jag med yxan snabbare själv. När det gäller Alm, som jag har tillgång till, så klarar den inte dessa kubbar alla gånger p g a almens snurriga växtsätt, utan då blir det till att kila.
Att låta vedkapen stå på marken, innebär en ganska påfrestande arbetsställning.
Men man kan bygga upp den i ståhöjd, men då får man lyfta upp alla kubbarna dit också, med riska att de rullar ned på tårna. Men välj en 7-tons lågpris, om Du nu vill testa.
 
det e precis som med jula borrmaskinen för 100:- och motsvarnade metabo för 4000:-, dom ser lika ut men där slutar oxå likheterna.

jag funderade i många år på en billig klyv som många jag känner köpt, men jag härdade ut med yxa och sparande, och sparade till jag kunde köpa en 3-fas faxe. det finns inget som stoppar en riktig klyv de må vara hur vresigt o jävligt det vill man pressar sönder det ändå. men som sagt det beror på hur mycke man ska klyva, klyva finved 2-3 kubik, släng inte 11 000:- på en faxe, å andra sidan när man passerar 10kubik så e det schöönt med rediga grejer, jag har grannar som står alltid har med slägga när dom klyver med jula-klyvar och liknande, för att dom måste slå av veden när den fastnar i klyven som inte orkar..
 
M
Håller helt med föregående talare!

Har själv en faxe vedklyv och den är väl mer eller mindre ostoppbar! Men sedan är ju allt som sagt beroende på hur mycket man tänkt klyva.

Jag kör efter den enkla principen att kvalité kostar och när det gäller såpass ändå dyra saker som 2000:- känns det väldigt tungt om man skulle lägga ut den summan och ändå bli missnöjd och kanske få slå till på en "dyr" faxe så småningom ändå.

Prisar iallafall faxe klyven som är en superklyv!
 
Jag köpte min på 5 tonnare på rusta för 1 år seden priset var 2200 kr, har hitintills klyvt 25 kbm utan några som helst problem.
 
Stefan_h skrev:
Jag köpte min på 5 tonnare på rusta för 1 år seden priset var 2200 kr, har hitintills klyvt 25 kbm utan några som helst problem.
man kan ju inte riktigt jämföra en enfas rusta klyv på 1,2kw mot en trefas faxe på 3kw.. skitsamma, det handlar om hur vad ens tid är värd, man kan säkert med lätthet klyva 25kubik med både handyxa(har gjort det i många år) och en rusta elklyv.. jag valde dyralternativet för att spara tid och pengar under många år.
 
Tid o pengar är inte allt här i livet. :cool:
 
det beror ju på hur mykke av tid och pengar man har..
 
Personligen är jag för tillfället pappaledig men jobbar annars 200- 250 timmar i månaden..Kan inte gödsla med pengar men ser de som lite terapi o avslappning att stå hemma o klyva ved o liknande sysslor...
 
galento
Stefan_h skrev:
.Kan inte gödsla med pengar men ser de som lite terapi o avslappning att stå hemma o klyva ved o liknande sysslor...
Så tycker nog jag också,vi stöd-eldar och behöver inte så mkt ved till detta,och för våra behov funkar "Rusta-klyven" utmärkt.Kanske hade varit ett annat läge om vi behövt elda upp hela huset/varmvattnet med ved men som tur är behöver vi inte göra det :)
 
behoven är som sagt olika.. jag har väl samma arbetssituation som dig fast jag driver ett jordbruk oxå, att spräcka ved är ingen terapi för mig utan något som snabbt skall göras, tack vare riktiga grejer så kan jag få syssla lite med min terapi, flugfiske o jakt.. men som sagt, behoven är olika precis som de ekonomiska förutsättningarna.
 
Man kan ju prata med grannar om dom vill va med på en klyv.
Så har dom gjort här i byn.
 
Kanske bra om man talar om "samma ved". Jag skulle vilja se den 9 tons 3-fas klyv, som skulle vara till någon hjälp med den senaste almen (1.3m diam) som jag botade i fjol. Har Ni inte haft att göra med alm, då vet ni inte mycket om vedhuggning. Att klyva Björk, Bok, Asp m fl är ganska enkelt för de flesta vedklyvar ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.