Är det bara jag, eller har byggaspekten mer eller mindre försvunnit i de senare säsongerna? Mycket fokus på familjen och deras känslor vilket är fine, men det finns många andra program man kan se och få ut samma sak. Inte så många andra program som pratar byggteknik.
 
  • Gilla
CAE och 4 till
  • Laddar…
Har det inte varit då hela tiden? Det skulle varit bättre om de plankat grad designs lite mer
 
Gert har helt fel angående teglet. Har för mig att det kommer från Lomma tegelbruk och runt Lund används det flitigt som oputsat fasadtegel. Jag är uppväxt i ett hus byggt 58 med samma oputsade tegel, bor nu i ett från 53 också oputsat. I enlighet med lokal byggtradition putsas inte detta tegel.
 
  • Gilla
PellePeps och 3 till
  • Laddar…
slaskman slaskman skrev:
Gert har helt fel angående teglet. Har för mig att det kommer från Lomma tegelbruk och runt Lund används det flitigt som oputsat fasadtegel. Jag är uppväxt i ett hus byggt 58 med samma oputsade tegel, bor nu i ett från 53 också oputsat. I enlighet med lokal byggtradition putsas inte detta tegel.
Jag bor också i ett hus där fasadteglet (kvartstegel) har denna struktur. Känns inte som man satte kvartstegel för att sedan putsa, och det är som sagt inte putsat idag.
 
  • Gilla
PellePeps
  • Laddar…
Blev lite paff när jag såg plattsättaren som gjorde badrummet, det var samma kille som gjorde vårt badrum härom året. Han gjorde ett riktigt bra jobb här med. ☺️
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Jag bodde ett tag på Sofiaparken i Lund, det flerbostadshus jag bodde i samt många runt om hade ett liknande tegel och var ej putsade. Byggda mitten på femtiotalet.

Nu bor vi i en villa med veberöds hålkälstegel istället.
 
Ja, teglet snöade han in på helt utan att veta nåt kändes det som. Till att börja med murar man inte så rakt och jämt i fogarna om man ändå ska putsa det och jag har sett ett antal kåkar som har det som fasad.
 
  • Gilla
PellePeps
  • Laddar…
Fast nu var ju det här ett 30-talshus och inte ett 50-talsdito.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Ja, teglet snöade han in på helt utan att veta nåt kändes det som. Till att börja med murar man inte så rakt och jämt i fogarna om man ändå ska putsa det och jag har sett ett antal kåkar som har det som fasad.
Jag uppfattade det som dom hade fogat om hela huset i samband med renoveringen.
 
Sa de något om hur det funkade att inte tilläggsisolera?
 
Jag bor i hus från -52 med denna typ av tegel, den kallas ”spikdragen”. Nu kan det nog vara olika beroende på om huset är 30-tal funkis eller 50-tal, men jag har svårt att tro att vårt hus skulle vara tänkt att putsas.

Inte heller Kosta glashus har putsats, länsstyrelsen i Kronobergs län skriver om glashusen ”Typen av tegelsten är karaktäristisk för 1950-talet, med en spikdragen räfflad yta”, http://www.lansstyrelsen.se/kronobe...ioner/kultur/Byggnadsminnen/Kosta-glashus.pdf
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Gert hade nog lite fel där ja, även jag bor i ett hus med sådan tegel. Byggdes 5 hus i samma serie/stil och inget av det var putsade, grannen har dock isolerat och putsat sitt, men då hjälper inte räfflorna mycket ändå ;)
 
Tror inte Gert är ute och cyklar ändå. Teglet är säkert räfflat med förbättrad "putsbarhet" i åtanke, därmed inte sagt att man måste putsa det, det är ju fortfarande tegel. Tycker man att de tär snyggt och det fungerar så är det väl inget fel i det. Om det är en lokal "tradition" att inte putsa sådant tegel så är ju fortfarande tanken med räfflorna, åter igen, tänkt att putsas men det innebär inte att man måste.
Jag kan tycka att de inte vårdade huset i princip alls då de totalt gjorde om planlösningen, knappt sparade något av själva huset invändigt och inte använde särskilt mycket av dåtidens byggtekniker (ens moderniserat). Jag hade dock troligen gjort likadant då jag heller inte är jätteintresserad av att lägga massor med pengar på att få ett hus att se ut som det gjorde för 80 år sedan.
 
F Fjällöparn skrev:
Tror inte Gert är ute och cyklar ändå. Teglet är säkert räfflat med förbättrad "putsbarhet" i åtanke, därmed inte sagt att man måste putsa det, det är ju fortfarande tegel. Tycker man att de tär snyggt och det fungerar så är det väl inget fel i det. Om det är en lokal "tradition" att inte putsa sådant tegel så är ju fortfarande tanken med räfflorna, åter igen, tänkt att putsas men det innebär inte att man måste.
Jag kan tycka att de inte vårdade huset i princip alls då de totalt gjorde om planlösningen, knappt sparade något av själva huset invändigt och inte använde särskilt mycket av dåtidens byggtekniker (ens moderniserat). Jag hade dock troligen gjort likadant då jag heller inte är jätteintresserad av att lägga massor med pengar på att få ett hus att se ut som det gjorde för 80 år sedan.
Det största problemet med funkishus från 30-talet är att det ofta är planlösningar med många små rum och det är man ju inte alls intresserad av idag. Till exempel var det ofta små kök och pigkammare.
Min syn på funkishusen är att de inte har samma kulturhistoriska värde som t.ex. sekelskifteshus. Dessutom byggdes ju husen för att vara praktiska och moderna så jag tycker inte det är något fel i att behålla funkisstilen i grova drag, men förbättra och modernisera husen en gnutta.
Jag tycker att paret gjorde ett bra jobb med huset och det är framför allt roligt att det finns folk som storrenoverar gamla hus så att de kan fortsätta leva i många år framöver istället för att riva och bygga nytt.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.