Jag har slutat att raka mig och kör med hårtrimmer bara. Ger stubb/mindre skäggväxt konstant såklart men guud vad skönt att slippa raka sig. Brukar köra av en gång i veckan och då är det en 5mm nånting och det är lagom för en hårtrimmer att klippa i. Kvar blir bara en endagars stubb ungefär. Det passar mig bäst och ser dessutom trevligast ut. Trimmern kostade typ 200kr hos kjell och den är över fem år gammal nu och dessutom klipper jag håret med den så den har helt klart betalat sig för evigheter sen.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Håller med ovanstående!
Drar över ansiktet lite då och då max en gång i veckan med vanlig trimmer utan distans.
Ser trevligast ut med ”endagsstubb” direkt.
 
J
Jag brukar köpa på Ali. Kostar nästan gratis, 75 kr för 16 blad och en hyvel, med frakt. Passar till Gillette(e) haha. Hela familjen har provat och inte ens tonårstjejer klagar. Nåväl att det snart tillkommer 75 kr i nya avgifter men för en gångs skull skäms jag inte att handla från Kina när det är sådana överpriser från multinationella jättar. Hyvel och förpackningar med rakblad annonserade på AliExpress för 75 kr, kompatibla med Gillette Mach 3.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jac
  • Laddar…
Mikael_L
Var lite tuffa nu ...
knife-shave.jpg
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Hur slipas den? Knivbrev.se? :cool:
 
Mikael_L
Själv hade jag rakapparat för en massa massa år sedan.
Först i min unga ungdom en braun som slet och hade sig i skäggstubbet och var inge skön alls, men jag trodde det skulle vara så.
Sen provade jag vid ett tillfälle en philpsshave med de där runda skärhuvudena och fattade plötsligt vilket hemskt masochistiskt självskadebeteende jag ägnat mig åt i flera år med Braunen.
Köpte direkt en philips-shave.
Sen för typ 15 år sedan övergav jag rakmaskin för rakhyvel, det skedde inte över en natt, utan maskin fasades ut mot hyvel under en tid.

Jag hittade faktiskt min gamla philips bara för någon vecka sen, fick åka i elektronikbingen.

Nu kör jag sedan många år sedan med Mach3, med nya blad och gel så är det en himla trevlig upplevelse.
Nya blad är ju dyrt som knark, så jag gnuggar på med gamla slitna blad alldeles för länge, men då blir det å andra sidan en alldeles fantastisk känsla när jag väl byter. :D

Jag har ingen stor kostnad i blad, dels rakar jag mig väl bara ca 2 ggr i veckan, och nöter lite väl länge, så det går väl ca 4 blad om året, typ.
Inget som jag går i konkurs över.
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
P
Min fru ville jag skulle posta denna bild:crysmile::crysmile::crysmile::crysmile: Hon skulle begära skilsmässa om jag raka bort mitt skägg :whistle:
 
  • Man i fyra olika stadier av att raka skägget, avslutar med bebis istället för ansikte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
yonna och 4 till
  • Laddar…
MultiMan
Jag använder Lidls dubbelblad som kostar 60kr för 20 (om jag minns rätt, kostade bara 40 rätt många år). Fungerar utmärkt till 5-7 rakningar per blad med mitt mycket grova skägg. Kört dessa i minst 10 år nu. När de har XXL-kampanj får man 5 extra, så 25st för 60kr.

Varvar med en toppmodell av Braun emellanåt när jag vill ha variation.
 
Mikael_L
Så sött.

Precis sådär blir det för mig när jag precis bytt blad ... :cool:
 
Så morgontrött som jag är vågar jag inte närma ansiktet med kniv i ngn form så en Philshave, som även funkar på fuktig hud, får sköta det. Bytte bladen 4-5 år sen så det är nog dags igen.

Jobbiga är om jag inte varit på kontoret några dagar före eller efter helgen, då får man slita med maskinen.
 
richardtenggren
Jag fick först en Braun, sedan fick jag en Philips då jag ogillade den Braun jag först fått.
Blev sedan bekväm av mig och började köra med hårtrimmern. Men jag kör även med Boldking hyvlar och blad, tycker de är billiga, bra och har lång livslängd.

Sen så skulle jag testa min Philips för ett tag sedan så var den stendöd... kanske går att skrämma liv i den med en konstantladdare som bryter oxidskitet?
 
Livslängden på mina rakblad ökade dramatiskt när jag gick från att använda gel och gick över till skum. Kan inte redigt förklara varför, men det kan vara värt att prova för den som använder gel.
 
Hemmakatten
För att svara på frågan om rakblad eller rakapparat, så tycker jag som kvinna att rakblad ger en oövervinnerlig känsla. ;)
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Har sån mjul skäggstubb så rakapparat fungerar inte för mig. Sen är det nog lite vanesak... Jag har använt rakblad sen jag började raka mig för en så där 25år senare.
 
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Livslängden på mina rakblad ökade dramatiskt när jag gick från att använda gel och gick över till skum. Kan inte redigt förklara varför, men det kan vara värt att prova för den som använder gel.
För mig var det precis tvärtom, skum kläggade igen bladen på nolltid, råck 3ggr så länge med gel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.