Är det möjligt att koppla bort huset från elnätet och ordna sin egen energiförsörjning året om? Ja, tekniken finns – men du måste vara beredd på att leva energismart. Byggahus.se har besökt familjen Wendt som bor ”off grid” i en stor skånelänga på Österlen.

Du kan läsa artikeln här: Familjen Wendt bor off grid på Österlen
 
Således kallt å jävligt vintertid, och än värre om man inte orkar elda, eller varit bortrest mer än några timmar.
Beroende av en nyckfull och servicekrävande propeller. Överskott på sommaren, men inget kul på vintern. Som s k förnybart fungerar även i stort på våra breddgrader.
Hur skulle det kunna vara tilltalande för fler än ett fåtal entusiaster? och några stackare som tvingas bo hela året off grid.
För oss övriga, 99% av befolkningen, är kravet på politikerna att garantera en trygg och billig och utsläppsfri elförsörjning även i framtiden. Dvs så som vi haft det i hundra år, och borde fortsätta med, och inte utsätta skattebetalarna för dyra och idiotiska experiment.
Vår elproduktion har resten av världen varit avundsjuka på ända sedan oljekrisen.
Låt det fortsätta vara så.
 
  • Gilla
Holger Wendt och 9 till
  • Laddar…
E
Det är 7,2 kilowatttimmar energi lagrad i batteribanken, inte 7,2 kilowatt per timme. Tar de ut 7,2kW i en timme så är batteribanken helt urladdad.
 
  • Gilla
J-stedt
  • Laddar…
P
J Jehu skrev:
Således kallt å jävligt vintertid, och än värre om man inte orkar elda, eller varit bortrest mer än några timmar.
Beroende av en nyckfull och servicekrävande propeller. Överskott på sommaren, men inget kul på vintern. Som s k förnybart fungerar även i stort på våra breddgrader.
Hur skulle det kunna vara tilltalande för fler än ett fåtal entusiaster? och några stackare som tvingas bo hela året off grid.
För oss övriga, 99% av befolkningen, är kravet på politikerna att garantera en trygg och billig och utsläppsfri elförsörjning även i framtiden. Dvs så som vi haft det i hundra år, och borde fortsätta med, och inte utsätta skattebetalarna för dyra och idiotiska experiment.
Vår elproduktion har resten av världen varit avundsjuka på ända sedan oljekrisen.
Låt det fortsätta vara så.
Om det kostar 150.000:- att ansluta sig till Statens monopolelnät så är det självklart ett klockrent alternativ med solceller, vindgenerator eller vad man nu kan hitta på. Kul, medvetandegörande och intressant är det åxå. Jag har solcell och funderar på en snurra snurra för att kunna ladda även i skymningsläge.
 
  • Gilla
martin43 och 2 till
  • Laddar…
Var det inte vedspisar som skulle förbjudas?
 
"Rörelsen har framför allt vuxit i USA och omfamnas numera av miljöengagerade celebriteter och Hollywoodstjärnor..."

Hur miljömedvetet är det att elda i en kökspanna? Hoppas dom inte har några grannar...
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hur miljömedvetet är det att elda i en kökspanna? Hoppas dom inte har några grannar...
Som du ser på bilden är det en modern miljögodkänd panna. Den har väl i alla fall förutsättningar för att kunna eldas med godkända utsläppsvärden.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Hade varit roligt att få reda på mer i detalj om hur el/värmelösningen fungerar.

Panna, tankar och värmesystem kräver en cirkulationspump som går på el. Även de minsta drar väl runt 20 W kontinuerligt vilket är 500 Wh per dygn. Hur producerar man elen till detta de mörkaste vintermånaderna dec-jan?
 
T tompaah7503 skrev:
Hade varit roligt att få reda på mer i detalj om hur el/värmelösningen fungerar.

Panna, tankar och värmesystem kräver en cirkulationspump som går på el. Även de minsta drar väl runt 20 W kontinuerligt vilket är 500 Wh per dygn. Hur producerar man elen till detta de mörkaste vintermånaderna dec-jan?
hmm, De nya CP som finns drar typ 4 W eller max 0.1 kWh/dygn. Det är ju inte mera än vad man skulle kunna producera på en motionscykel på 30 minuter.
 
  • Gilla
J-stedt och 1 till
  • Laddar…
L largab skrev:
hmm, De nya CP som finns drar typ 4 W eller max 0.1 kWh/dygn. Det är ju inte mera än vad man skulle kunna producera på en motionscykel på 30 minuter.
Är det så lågt som 100 Wh per dygn så är det helt klart görbart med en lite solcellsanläggning även på ett icke-optimalt läge. Låter ju hoppfullt.
 
Pellerune skrev:
Om det kostar 150.000:- att ansluta sig till Statens monopolelnät så är det självklart ett klockrent alternativ med solceller, vindgenerator eller vad man nu kan hitta på
150 papp, var har du fått den siffran ifrån? Här kostade det cirka 20.000 att koppla upp sig mot det lokala elnätet.
Och det finns inget "Statens monopolelnät" i vårt land.
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
150 papp, var har du fått den siffran ifrån? Här kostade det cirka 20.000 att koppla upp sig mot det lokala elnätet.
Och det finns inget "Statens monopolelnät" i vårt land.
Min offert hamnade på 400' för anslutning till elnätet, ca 2km till närmsta anslutningspunkt. Nej det är inte ett statligt monopol men de lokala nätägarna har monopol inom sina områden och kostnaden för att ansluta sig är styrd av tariffer som jag tror staten bestämt.
 
  • Gilla
yonna och 2 till
  • Laddar…
U
Hej "Bygga hus".
Ni skriver att det är möjligt att "koppla bort huset" från elnätet, men huset i artikeln har ju aldrig haft el och vad jag hört får man inte hoppa av en befintlig anslutning. Är det verkligen möjligt att "koppla bort" ett hus från elnätet och bli självförsörjande? Skulle vara intressant att få ett svar på det, eftersom vi mer än gärna kopplar bort oss!
 
R riddarn68 skrev:
Min offert hamnade på 400' för anslutning till elnätet, ca 2km till närmsta anslutningspunkt
2 km är ju en rätt lång ledningsdragning.
Så kostnaden är väl säkerligen uppdelad på a) abslutning och b) 2000 m ledning.
2000 m ledning med därtill hörande förläggning kostar i min värld = 400.000 kr.
Dimension på ledarna?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
2 km är ju en rätt lång ledningsdragning.
Så kostnaden är väl säkerligen uppdelad på a) abslutning och b) 2000 m ledning.
2000 m ledning med därtill hörande förläggning kostar i min värld = 400.000 kr.
Dimension på ledarna?
Naturligtvis men hade blivit mkt billigare om jag fått köpa kabeln o gräva ner den själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.