Jag behöver hjälp av er kloka byggare/fixare! Jag har nyss köpt en lägenhet som har ett rum för lite. Jag har därför tänkt dela av det rum som har en infälld dubbelskjutdörr, eftersom man då får in bra med ljus i båda rummen via glasdörren. Tyvärr blir ett av rummen för litet om jag sätter upp en rak mellanvägg, så därför har jag tänkt göra en vägg i vinkel för att få in en skrivbordshörna i det högra rummet. Jag har försökt skissa på hur detta skulle kunna se ut och skulle väldigt gärna vilja ha era åsikter på om ni tror att det blir bra. Några funderingar:

1. Kan man sätta en innervägg och dela av en dubbelskjutdörr på det sätt som skissen visar?
2. Har nån gjort rum som är 5 kvadrat vardera och fått det att inte upplevas klaustrofobiskt? Hur?
3. Är det enklare att flytta skjutdörren till precis i mitten för att bygga en helt rak mellanvägg?
 
  • Ritning av ett rum med planerad vinklad vägg för skrivbordshörna och bild av vit infälld dubbelskjutdörr med glasrutor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
"3. Är det enklare att flytta skjutdörren till precis i mitten för att bygga en helt rak mellanvägg?"

Är väggen inte bärande eller i ett svårt material (tuff betong) och golvet går att laga i på ett bra sätt så kan du gå över ån efter vatten och flytta dörren, men jag tycker att din idé är riktigt bra. Det som normalt sett behövs är ju säng, skrivbord och förvaring och det bör ju då att få till i båda utrymmena. Det blir ju lite mörkt i rummet utan fönster, men med en skjutdörr i glas blir det ju en del ljusinsläpp. Kanske kunde man sätta ett fönster upptill på den avdelande väggen för att få in mer ljus.

Det är en lägenhet du köpt skriver du, så den bostadsrätt alltså. Jag antar att du har kollat så att föreningen inte har invändningar mot väggbygget. Vill du bygga väggen så att den inte förstör golv och tak och går att återställa?

/Fredrik
 
Nej, i mitt tycke blir det inte bra utan dagsljus in i det högra rummet.
Och annars är rummen väl små ändå. Antar att det är barnens rum det gäller.
Det skall finnas plats för säng, garderober och ett litet bord och stol + lite luft.
Och à propos luft, hur löser du ventilationen?
Det du skissar kan duga i ett fritidshus, men inte för året-runt-boende tycker jag.

Kanske dags att byta upp sig eller flytta till eget hus :)
 
  • Gilla
fahlis
  • Laddar…
Tack för snabba svar!

Väggen med skjutdörr är inte bärande. Den är nyuppsatt av förra ägaren och föreningen har tack och lov inga synpunkter på innerväggar.

Rummen blir mycket riktigt ganska små. Hade gärna köpt hus igen (flyttade precis från vårt gemensamma) men för tillfället är lägenhet det alternativ som står till buds. Och jag vill ju fixa det bästa möjliga för barnen. De är i nedre tonåren och behöver inte mycket golvyta. Rummet utanför erbjuder läxläsningsplats och rummen blir egentligen bara sovrum där de kan dra sig undan.

Rummen kommer att behöva ha plats för säng, mindre bord och en stol. Sängarna byggs på byråar eftersom det är ganska högt i tak. Garderober/klädkammare finns på annat håll.

Jag funderar faktiskt på fönster upptill. Ska googla snygga lösningar på detta. Tack för tips!

/Maria
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
BirgitS
Speglar som reflekterar ljus som kommer in via dörr och högt liggande fönster på nya väggen gör att det blir ljusare. Man kan också göra som på Finlandsfärjorna att de sätter upp ett draperi mitt på en vägg för då tror man undermedvetet att det är en gardin framför ett fönster och då känns det inte lika instängt.

Så här ser fönstren ut som vi satte upp när vi delade av vardagsrummet, fönstren har olika storlek eftersom de är återanvända. Bilden är tagen innan allt är klart, numera finns det fönsterfoder och golvlister mm.
Vägg med två olikstora återanvända fönster högt upp och en fläkt i hörnet, innan installation av foder och lister.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Längst upp till vänster sitter en fläkt av typen värmeförflyttare, men den låter lite så den är inte så bra för ett sovrum.
 
  • Gilla
Roger Nielsen och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Så här ser fönstren ut som vi satte upp när vi delade av vardagsrummet
Ser mest ut som ett garage i mina ögon. Men jag kan ju som så ofta ha fel...
 
BirgitS
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ser mest ut som ett garage i mina ögon. Men jag kan ju som så ofta ha fel...
Jovisst brukar man ofta ha högt sittande fönster i garage men jag lovar dig att det är ingen som tänker att de skulle vara i ett garage när de är i vårt vardagsrum (som dessutom har stora fönster ut) eller i gästrummet på andra sidan väggen.
 
Bygg helst väggen så att det går lätt att återställa. Med så små rum kommer du knappast att kunna sälja till rimliga priser.
Vi hade förr i tiden ett barnrum på 6 m2 med fönster och t o m balkong men får höra än idag av barnet ifrågan om fängelsekänslan.
Lägenheten känns som ett felköp om du måste ta till sådana ingrepp.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Bygg helst väggen så att det går lätt att återställa. Med så små rum kommer du knappast att kunna sälja till rimliga priser.
Vi hade förr i tiden ett barnrum på 6 m2 med fönster och t o m balkong men får höra än idag av barnet ifrågan om fängelsekänslan.
Lägenheten känns som ett felköp om du måste ta till sådana ingrepp.
Jo, visst skulle jag ha köpt en fyra från början. :)
 
Ibland får man göra kompromisser eftersom plånboken kanske inte accepterar en så stor lägenhet eller helst ett hus man egentligen vill ha. Min tonårstös har ett rum på ungefär 7kvm och lika litet hos sin pappa. Hon har aldrig klagat på fängelsekänsla.

Att få in dagsljus via fönster i rummet betyder mycket. Förslaget med fönster strax under taket in till ett annat rum med fönster har jag varit med om och sovit i, var jättebra!
 
M Maria_B skrev:
Jo, visst skulle jag ha köpt en fyra från början. :)
Hur ser resten av planlösningen ut? Du kanske kan lägga upp en bild på hela lägenheten, det kanske finns andra lösningar?

Jag hör ju mest en kollegas röst i huvudet "Ett eget rum är ingen mänsklig rättighet.." :D och tänker att du kanske skulle fråga barnen? De kanske hellre vill dela rum (våningsäng kan ju funka riktigt bra om det är högt i tak?) än att ha varsitt pyttelitet?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Hur ser resten av planlösningen ut? Du kanske kan lägga upp en bild på hela lägenheten, det kanske finns andra lösningar?

Jag hör ju mest en kollegas röst i huvudet "Ett eget rum är ingen mänsklig rättighet.." :D och tänker att du kanske skulle fråga barnen? De kanske hellre vill dela rum (våningsäng kan ju funka riktigt bra om det är högt i tak?) än att ha varsitt pyttelitet?
Självklart ska jag visa hela planlösningen! :)

Och ja, det kan verka märkligt att jag tar det minsta av rummen och delar av just det. Barnen bor mestadels av tiden i ett stort hus med sin pappa och än så länge bara sporadiskt här. Och när de har kompisar är de alltid i vardagsrummet eller köket, så jag har valt att låta dessa utrymmen vara som de är, så att det funkar att ett gäng tonårstjejer hänger framför tv:n eller så. Barnens sovrum är till för att de ska kunna känna att de har en egen vrå nånstans. Läxläsning sker där vi alla andra är. :)
 
  • Planlösning av en bostad med markering av det minsta sovrummet i gult.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
M Maria_B skrev:
Självklart ska jag visa hela planlösningen! :)

Och ja, det kan verka märkligt att jag tar det minsta av rummen och delar av just det. Barnen bor mestadels av tiden i ett stort hus med sin pappa och än så länge bara sporadiskt här. Och när de har kompisar är de alltid i vardagsrummet eller köket, så jag har valt att låta dessa utrymmen vara som de är, så att det funkar att ett gäng tonårstjejer hänger framför tv:n eller så. Barnens sovrum är till för att de ska kunna känna att de har en egen vrå nånstans. Läxläsning sker där vi alla andra är. :)
Tycker väl inte att det är märkligt alls? Och när man ser planlösningen så verkar det ju helt rimligt .. Hade de bott mer tid kanske man kunnat fundera på det större rummet vid köket ..
 
  • Gilla
Maria_B
  • Laddar…
Första frågan, hur många personer är det i hushållet?
Hur många olika sovrum behövs det?

Behöver det vara två vardagsrum?


Bygg en korridor i tex L-format i ”matsal/vardagsrum” så att ”gula”sovrummet får egen ingång.
Eller dela av ”matsal/vardagsrum” precis nedanför pardörren samt ”gula”sovrummet ovanför pardörren.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Första frågan, hur många personer är det i hushållet?
Hur många olika sovrum behövs det?

Behöver det vara två vardagsrum?


Bygg en korridor i tex L-format i ”matsal/vardagsrum” så att ”gula”sovrummet får egen ingång.
Eller dela av ”matsal/vardagsrum” precis nedanför pardörren samt ”gula”sovrummet ovanför pardörren.
Du beskriver en tanke jag hade också, att göra ett rum strax nedanför pardörren! Problemet är att det "stora" vardagsrummet, det med eldstad, inte får in så mycket naturligt ljus om man sätter upp en vägg.
Och vi är tre personer, så tre sovrum. Men då barnen brer ut sig när kompisarna är på besök (ofta!) så blir i praktiken matsalen/vardagsrummet deras sällskapsrum. Och rummet med eldstad får plats för matsalsbord och bokhyllor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.