Staffans2000
Hejsan mannar!
Med kabel mellan routern och datorn har jag en stabil hastighet. Men med luftburen dataöverföring går hastigheten plötsligt ner till 0,15 MB eller så, för att efter en stund åter bli normal. Jag har bytt router två gånger. Så jag är nu inne på nr. Tre.
Hur i hela friden kan det bli så?

Staffan
 
Du har något som stör ut din wifi. I flerbostadshus med många överlappande nät kan det lätt uppstå krockar om alla kör på samma kanal. Mikrovågsugnar, trådlösa telefoner och andra radiokällor kan också störa.
Själv hade jag ett rackligt 2.4 GHz USB-wifikort till min stationära som tappade hastighet lite slumpmässigt medan telefonen som låg bredvid aldrig påverkades.
https://support.apple.com/en-bn/HT201542
 
Det vanligaste brukar vara designproblem. Vissa generationer av wifichippen har den typen av problem. Det brukar synas på desperata försök från routertillverkarna att få iphone och android att funka smärtfritt samtidigt.
Asus ac-rt87 är ett av problembarnen. Det brukar inte hjälpa att byta till ett annat märke av router eftersom alla konsumentroutrar med samma chip i med stor sannolikhet är samma referensdesign och har samma drivrutiner... de ligger bara olika i version av drivrutinen.

Symptomet brukar vara att allt funkar kanon och sen helt plötsligt stannar det. Stänger man av och slår på wifi i klienten går det bra igen - ett tag.

Vad har du för router?
 
MultiMan
Lägg in WifiAnalyzer (eller motsvarande) i telefonen och lägg upp en bild på hur det ser ut. Antagligen är det fullt i luften.

Att det vanligaste skulle vara designproblem håller jag inte alls med om, men visst förekommer det.

Man ska aldrig byta saker utan att felsöka först, gäller allt.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
Tackar tackar.
Vi är två som bor i en liten femtiotals trävilla med 30-50m till övriga grannar. Två av husets sidor vetter mot en skog.
Såväl datorn som läsplattor och mobiltelefoner reagerar samtidigt.
Jag är utomsocknes, men kollar upp modemmodell senare.
Kan tillägga att även datorns bredbandskort är utbytt. Men som sagts, det hjälpte inte.

Staffan
 
Om du har en Chromecast kan du börja med att stänga av den (bryt 5V-matning). Dessa har en förmåga att strula till uppkopplingen speciellt med samtidiga Android- och IOS-prylar.

Hur ser din konfiguration ut och vilka tjänster använder du? ex ADSL/Fiber in? -> Box m triple play? -> Trådlös router? -> klienter (vilka, PC, Android, Ipad)? osv. Enbart bredband eller även TV via bredband?
 
Staffans2000
TV har vi ingen. Den kastades ut när svt började sända "Gift vid första ögonkastet, Norge".
Vi har en fiberkabel in i huset som är ansluten till en "låda". Därifrån går det en kabel till vår router.
 
  • Gilla
Grillo och 2 till
  • Laddar…
Hur testar du hastigheten när det inträffar?
 
BirgitS
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Såväl datorn som läsplattor och mobiltelefoner reagerar samtidigt.
Händer det samtidigt något med routerns lysdioder?

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
för att efter en stund åter bli normal.
Hur lång tid är en stund, några sekunder eller någon minut?

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
med 30-50m till övriga grannar.
På det avståndet kan trådlösa nätverk krocka med varandra. Har du prövat med en annan kanal i routern (helst efter att ha kollat vilka kanaler som grannarna använder)?
 
Staffans2000
Med bredbandskollen. Dessutom hastighetkollat plattor och mobiltelefoner på samma sätt. Alla reagerar på samma sätt. PC har Windows medan de övriga har Android.
Routerns lampor lyser som de brukar när den lägger av.
Efter några minuter fungerar det igen. MEN jag har nog alltid kopplat från (om den inte redan stängt av sig själv) och till den trådlösa uppkopplingen manuellt. Jag skall testa med att låta den vara en stund och se vad som händer.
Någon kanaländring har inte gjorts. Hur gör man det?

Här är en bild på routern.

En trådlös ASUS-router med fyra antenn och upplysta statuslampor på en matta, nära ett skrivbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Router från ASUS med tända ljusindikatorer på en matta och kablar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en ASUS dual-band gigabit router med anslutna kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kolla först med typ WifiAnalyser om du behöver byta kanal.
Kanaländring görs i routerns setup, oftast med hjälp av direktkopplad pc med webläsare.
Typexempel: öppna webläsare, skriv i adress 168.0.1.0 och logga in.
Uppgift om "adress", "user" och " password" finns i manualen och bör BYTAS, eftersom defaultvärdena ju är allmänt kända och kan användas av illasinnade hackers.
 
Tänk på riktningen av antennerna också. Dom strålar ut signalen radiellt från antennen. Den bör alltså peka uppåt.

Hade liknande problem med wifi men monterade routern på väggen 1,5m bort från där den tidigare stod och nu är det mottagning i köket :)
 
Jag kör en likadan router som du gör och har inte haft några hastighetsproblem med denna annat än att räckvidden har sina begränsningar. Ett tag testade jag att köra två stycken likadana med roaming assistant aktiverat för att få bättre räckvidd och det funkade skapligt. Nu har jag skaffat en Ubiquiti Unifi-access punkt för en tusing som får hantera det trådlösa medan Asus-routern får fortsätta agera router (fast WiFi är avstängt på den) och har nu bättre täckning än med två Asus-routers.
 
Rättelse: Jag hade en RT-AC68U, ser nu att du hade en annan modell. Men kan fortsatt rekommendera en separat AP.
 
Värmeproblem är vanligt i routrar vilket kan ge plötslig nedkoppling mm. Jag ser att du har din på golvet så det är inte omöjligt att den är full med damm vilket kan medföra att någon del överhettar.
Ev kan man testa att blåsa ur den även om det är svårt att komma åt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.