P patriklarsson skrev:
"Nu skrev jag t.ex (till exempel) takstolar...
Vad som helst passar in såsom läckande tak, hängrännor med bakfall, sneda väggar, ojämnt golv, whatever ägaren själv varit med och roddat i.
Frågan är "Vem tar ansvaret för felet????""

Det är ägaren som bär ansvaret att bygget blir rätt om han ska vara den som styr upp det!
Alla fel du har nämnt är väldigt enkelt att undersöka.
I mitt fall, där jag lade råspont, takpapp och läkt själv och en firma sedan plåten, skulle jag kanske kontakta dom om jag upptäckte att det läckte in vatten pga att de gjort något fel med plåtläggningen, eller att det är fel på plåten. Men jag var på plats den dagen och jag vet därmed vad de gjorde för fel bl.a. var jag nån mm från att be takläggarna fara åt skogen, för jag retade mig som fan på hur de betedde sig.
Jag höll i sista stund stressad på att göra i ordning det sista med pappen uppe i nock när de anlände och istället för att lasta av plåtmaterialet från bilen så sprang ena killen upp på taket och började klippa upp luftning i takpappen för att hjälpa mig och visa sig duktig på något vis.
Sedan sa han, "jag gjorde visst fel här" och det visade sig klippt hål i pappen ända ut över takutsprånget där det saknas luftning. Sedan sa han: "Men det gör ju ingenting att det är hål i pappen här, det blir ändå inget förstört".
Sedan fick jag sitta i en halvtimme och värma och limma igen hålet med takmassa, då han plötsligt kom på att det är nog bättre att vi tar fram plåtarna så länge.
Några timmar senare kom han och sa, "Vi skulle skruvat varannan plåtkupa här, men vi råkade göra fel, så nu får vi skruva varje rad på denna sida taket annars ser det konstigt ut", åter igen kom ursäkten "men det gör inget, då sitter ju taket fast bättre och att det blir olika på taksidorna kan man ju inte se samtidigt".
Jag tänkte bara, ska man behöva betala för denna inkompetens..

Däremot kan jag inte klandra dom om det skulle visa sig vara fel på pappen under plåten när jag gjort det själv.
Jag körde med Icopal papp som verkar vara bra kvalitet, men kunde lika gärna köpt på Byggmax där jag köpt mycket virke, men deras takpapp var lika hållbar som tunn wellpapp, gick att riva i bitar med fingrarna. Det säger ju sig självt att ett tak med den pappen håller MYCKET sämre kvalitet, för en minimal prisskillnad.

Man får skilja på att köpa ett nyckelfärdigt garage eller ta hjälp med vissa delar.
Det gäller ändå garanti på det jobb de utfört med plåttaket, garanti på plåtens kvalitet från leverantör osv.

Lägger jag papp, står jag för det arbetet.
Lägger de plåt, står de för det arbetet.
Drar en elektriker el, står han för det arbetet osv

Vad hände med inlägget där någon jämförde med andra yrken, borta?
Nu minns jag inte allt som stod, men själv kan jag tänka mig att laga min egen mat, eller käka på någon billigare pizzeria emellanåt istället för att lägga flera hundra på en fin restaurang.
Köpa öl på bolaget eller ta hem en platta från Tyskland, istället för att köpa öl varje helg på krogen.
Köpa bildelar på någon billig hemsida eller affär och byta själv eller låta någon annan kunnig göra det och ge en slant för själva arbetet istället för märkesverkstad.
Försöka hålla mig frisk för att undvika läkare, eller använda mig av högkostnadsskydd istället för betala tusenlappar på privatläkare osv osv. Det finns alltid sätt att spara pengar.

Har full förståelse att man inte vill punga ut en miljon för ett färdigt garage, speciellt när man kanske har ett hus som också behöver renoveras, eller man redan har skulder på.

Enda problemet jag ser är om kunden är en "jobbig jävel" som håller på tjatar, gnäller om skitsaker och bara är i vägen. Då har jag full förståelse för att det blir ansträngande för arbetarna.
Är själv hantverkare och har stött på kunder som klagar på saker som ser helt perfekta ut, man undrar då hur fan dom tänker, när de själva väljer att åtgärda "felen" efter en massa gnäll och man själv tycker det ser förjävligt ut när de är klara, men de själva är nöjda? :D

Sen finns det också hantverkare som inte kan ett skit, eller tror dom kan allt och är stöddiga, vilket är lika jobbigt det..
Hej,
jag tror även om du är hantverkare att du inte förstått att om byggherren bär ansvaret om en del av byggande kan inte bedöma om något arbete är fel eller rätt utfört tekniskt sett, darför finns det " kvalitetansvarigt", hantverkare/byggare "kontrollpkan", "besiktningsman", de kan bedöma om det är rätt eller fel och inte en privatperson/byggherre.
Inlägget som är borta, vilket är synd för det var mycket bra, om olika yrken har du inte heller förstått för att det syftade inte man kan välja om att spara eller inte utan att man inte lägger sig i andras arbete, det är endast mot byggare/ hantverkare där några vill åta sig en del sysslor, varför?, för att spara pengar?, gör det själv då!
Om du är hantverkare undrar jag hur du tänkte när du anlitade takfirma? ,
begärde du inte och ringde runt deras referenser?, ville du också spara och anlita billigast alternativet?. " Man får vad man betalar för"
Förresten, visste du att även om du sköter dig kan du få någon sjukdom.
"Om en bra hantverkare är dyrt hur mycket kostar en dåligt? "
 
valiandreu det är inte säkert man behöver en kvalitetsansvarig för ett garagebygge, jag hade inga sådana krav när jag byggde, så där har du fel.
Att man inte behöver hjälp, bara för att man vill göra en del jobb själv, där har du fel igen.
Att en hantverkarfirma skulle vara totalansvarig bara för de utför ett jobb, stort fel igen.
Ska hantverkare tacka nej till ett jobb om de inte får göra allt själva och som de vill? Du har mycket märkliga tankar! Jag skulle inte fjäska för nån hantverkare.
Hade själv ingen lust att lägga ett plåttak på över 100 kvm, svårare än så behöver det inte vara, jag är heller inte plåtslagare för den delen.
Farsan känner till firman, fick ett pris vi tyckte var ok, sen kanske jag inte tycker de var några experter med tanke på att de är plåtslagare med lång erfarenhet. Men jag är å andra sidan inte så imponerad av de flesta jag möter.
Det hade heller inte varit värt dubbla kostnaden för en firma som inte klippt hål i pappen och som skruvat enligt monteringsanvisningar, för den delen.
Med ditt tänk är dyraste firman att föredra, då de är så skötsamma och det är bara att gå till banken och låna mer?
Otroligt korkad jämförelse att man skulle undersöka sig själv när man går till läkaren, man talar ju om varför man tror man mår dåligt osv, redan där bidrar man väl med arbetet?
Jag sköter mig inte, så det behöver du inte oroa dig över :)
I många fall är en billig hantverkare att föredra framför en dyr, det beror på vilket resultat man är ute efter och vad man får.
Som sagt, har man lite vett i skallen och koll på konstruktion, så undersöker man på plats om det uppstår problem, sedan tar man det med byggarna direkt i så fall.
Det låter i detta fall som de snarare vill att kunden håller sig undan så de kan lägga lite extra timmar utan att göra något.
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
P patriklarsson skrev:
valiandreu det är inte säkert man behöver en kvalitetsansvarig för ett garagebygge, jag hade inga sådana krav när jag byggde, så där har du fel.
Att man inte behöver hjälp, bara för att man vill göra en del jobb själv, där har du fel igen.
Att en hantverkarfirma skulle vara totalansvarig bara för de utför ett jobb, stort fel igen.
Ska hantverkare tacka nej till ett jobb om de inte får göra allt själva och som de vill? Du har mycket märkliga tankar! Jag skulle inte fjäska för nån hantverkare.
Hade själv ingen lust att lägga ett plåttak på över 100 kvm, svårare än så behöver det inte vara, jag är heller inte plåtslagare för den delen.
Farsan känner till firman, fick ett pris vi tyckte var ok, sen kanske jag inte tycker de var några experter med tanke på att de är plåtslagare med lång erfarenhet. Men jag är å andra sidan inte så imponerad av de flesta jag möter.
Det hade heller inte varit värt dubbla kostnaden för en firma som inte klippt hål i pappen och som skruvat enligt monteringsanvisningar, för den delen.
Med ditt tänk är dyraste firman att föredra, då de är så skötsamma och det är bara att gå till banken och låna mer?
Otroligt korkad jämförelse att man skulle undersöka sig själv när man går till läkaren, man talar ju om varför man tror man mår dåligt osv, redan där bidrar man väl med arbetet?
Jag sköter mig inte, så det behöver du inte oroa dig över :)
I många fall är en billig hantverkare att föredra framför en dyr, det beror på vilket resultat man är ute efter och vad man får.
Som sagt, har man lite vett i skallen och koll på konstruktion, så undersöker man på plats om det uppstår problem, sedan tar man det med byggarna direkt i så fall.
Det låter i detta fall som de snarare vill att kunden håller sig undan så de kan lägga lite extra timmar utan att göra något.[/QUOTE

Hej,
hur resonerar du?. Hur kan en person bedöma om det är rätt eller fel om man inte landområden i ditt fall takläggning, eller annat, hur?.
Detta handlade om att "hjälpa en hantverkare", hjälper du din läkare, optiker, bilmekaniker, kocken, etc..., när de utför sitt arbete?, du försätter att inte förstå att man inte ska lägga sig i andras arbete.
Du glömde att nämna om " besiktningsman", eller vet du inte om vad deras arbete/ utgift handlar det om?
Du fick vad du betalade för, det var korkade att inte ringa runt takläggarens referenser.
Självklart ska du tacka nej till arbete där beställare vill delta, eller har du så lite jobb att du inte kan tacka nej till sådana förslag.
Hörru , du och jag emellan, jag har varit hatverkare/ byggare sedan 1986, är utbildat inom byggteknik och har kunskaper om juridik entreprenader.
Sedan förstår jag att var och envill göra på sitt sätt och att vi tolkar olika situationer annorlunda.
 
Fairlane
V valiandreu skrev:
Hej,
alla som svarar och läser har vi olika yrke, vilka av er kan tänka sig får hjälp med sina sysslor och sänka ner sin månadslön?
Varför vill några hjälpa ju byggare och hantverkare?.
"Om en bra hantverkare är dyrt hur mycket kostar en dåligt?"
Sänkt månadslön för att någon hjälper till?
I mitt yrke händer det att kunden vill hjälpa till. Ibland går det fortare och då blir jag färdig fortare och kliver på nästa uppdrag. Ibland tar det längre tid då kunden oftast vill veta varför man gör på ett visst sätt, dvs det blir utbildning också. Då tar det längre tid och kostar mer för kunden.

Enda gången man bland tänka sig att det blir lägre månadslön för att kunden hjälper till är väl om man blir färdig på tre veckor istället för fyra och sen rullar tummarna den fjärde veckan.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Jag rekommenderar TS att backa jobbet så fort som möjligt om hen anser att 1mån blir för dyrt, ta sedan in en firma på de jobb du inte reder ut själv annars blir det dyrt.
Jag satt o planerade mitt bygge under lång tid innan vi satte igång pga uppskjutna bygglovsförhandlingar m.m. så har man inte planerat kommer det bli svårt och dyrt!
Ändå bättre att avbryta nu innan du är pank, för då riskerar du att inte få det färdigt.
Gör klart stomme och tak med papp, sen har du ett år på dig själv med yttervägg innan du behöver lägga yttertak. Pappen tål en vinter om det är bra kvalitet som ex Icopal. Mvh
 
Fairlane Fairlane skrev:
Sänkt månadslön för att någon hjälper till?
I mitt yrke händer det att kunden vill hjälpa till. Ibland går det fortare och då blir jag färdig fortare och kliver på nästa uppdrag. Ibland tar det längre tid då kunden oftast vill veta varför man gör på ett visst sätt, dvs det blir utbildning också. Då tar det längre tid och kostar mer för kunden.

Enda gången man bland tänka sig att det blir lägre månadslön för att kunden hjälper till är väl om man blir färdig på tre veckor istället för fyra och sen rullar tummarna den fjärde veckan.
Hej,
i en del av texten ämnet "får ej hjälpa till" står det att han vill hjälpa till för att sänka ner kostnader. Vem kan tänka sig få hjälp för att sänka ner sitt arvode eller månadslön?, var det min fråga.
1- För att anlita en hantverkare/firma/företag även om det handlar om den minsta uppdraget krävs antingen ett skrivet avtal eller ett skriftligt bekräftelse och att man godtar en offert från hantverkare/firma/företaget. Innan man godtar offerten ska man ringa deras referenser.
2- I offerten måste det står det omfattning av arbete, arbetsmoment, tidsåtgång för arbete att utföra, arbetskostnader, resekostnader, om hur det blir med material och transport leveranser, avfallshantering, det bör står nummer på ansvar och entreprenad försäkring, och behörighets nummer om arbete kräver det, och det är bra om det står en punkt "Övrigt" där beställaren kan lägga sina krav eller annat, te: efter fasads målning gräsmatta ska vara i samma skick än innan arbete påbörjades, eller att man önskar sig rotavdrag, eller andra detaljer/överenskommelse, annat...

Om man se till att ovan nämda punkter 1-2 fylls finns det inte utrymme för denna fråga.
Självklart får man inte som byggherre "hjälpa till" eller lägga byggtekniska åsikter. Om det handlar om stora uppdraget ska det finnas en kvalitetsansvarigt, för mindre arbete om det uppstår någon misstänksamhet om arbete är inte rätt utfört eller upptäcks felaktigheter finns det besiktningsman eller går man direkt til ARN,(allmän reklamations nämnd), som beställare har man rätt att inte betalar full ut för arbetskostnader innan arbete är färdigt utfört.
Han som ställer frågan har inte tänkt på eller har inte hänsyn till andra paragrafer som arbetsmiljö och byggarantier, den personen vill som det står i hans fråga "spara pengar för han inte har så mycket".
Till vilka yrkesman hjälper ni?, till läkaren, mekanikern, kocken, bartendern, taxichauffören, tandläkaren, administratören, etc..., för att sänka ner egna kostnader?....

Fairlane Fairlane skrev:
Sänkt månadslön för att någon hjälper till?
I mitt yrke händer det att kunden vill hjälpa till. Ibland går det fortare och då blir jag färdig fortare och kliver på nästa uppdrag. Ibland tar det längre tid då kunden oftast vill veta varför man gör på ett visst sätt, dvs det blir utbildning också. Då tar det längre tid och kostar mer för kunden.

Enda gången man bland tänka sig att det blir lägre månadslön för att kunden hjälper till är väl om man blir färdig på tre veckor istället för fyra och sen rullar tummarna den fjärde veckan.
 
P patriklarsson skrev:
valiandreu det är inte säkert man behöver en kvalitetsansvarig för ett garagebygge, jag hade inga sådana krav när jag byggde, så där har du fel.
Att man inte behöver hjälp, bara för att man vill göra en del jobb själv, där har du fel igen.
Att en hantverkarfirma skulle vara totalansvarig bara för de utför ett jobb, stort fel igen.
Ska hantverkare tacka nej till ett jobb om de inte får göra allt själva och som de vill? Du har mycket märkliga tankar! Jag skulle inte fjäska för nån hantverkare.
Hade själv ingen lust att lägga ett plåttak på över 100 kvm, svårare än så behöver det inte vara, jag är heller inte plåtslagare för den delen.
Farsan känner till firman, fick ett pris vi tyckte var ok, sen kanske jag inte tycker de var några experter med tanke på att de är plåtslagare med lång erfarenhet. Men jag är å andra sidan inte så imponerad av de flesta jag möter.
Det hade heller inte varit värt dubbla kostnaden för en firma som inte klippt hål i pappen och som skruvat enligt monteringsanvisningar, för den delen.
Med ditt tänk är dyraste firman att föredra, då de är så skötsamma och det är bara att gå till banken och låna mer?
Otroligt korkad jämförelse att man skulle undersöka sig själv när man går till läkaren, man talar ju om varför man tror man mår dåligt osv, redan där bidrar man väl med arbetet?
Jag sköter mig inte, så det behöver du inte oroa dig över :)
I många fall är en billig hantverkare att föredra framför en dyr, det beror på vilket resultat man är ute efter och vad man får.
Som sagt, har man lite vett i skallen och koll på konstruktion, så undersöker man på plats om det uppstår problem, sedan tar man det med byggarna direkt i så fall.
Det låter i detta fall som de snarare vill att kunden håller sig undan så de kan lägga lite extra timmar utan att göra något.
Hej,
Vett har förmodligen alla , eller nästa alla, däremot tekniska kunskaper om hantverk- eller byggarbete har inte de flesta, därför håller jag inte med dig.
Min tanke är absolut inte anlita den dyraste firman, utan det som garanterar mig bättre resultat genom sina referenser från andra utförda arbete och kunder, självklart ringer jag minst 3st. Annars som du skriver verkar gick inte så bra for dig med din resonemang och förnuft för anlita tak firman för din garage. "Man får vad man betalar för så enkelt".
Visst håller jag med dig att man kan spara på vissa utgifter men då får man göra det själv och inte på andras bekostnad, därför kan du inte få billigare hos doktorn om du undersöker dig själv, eller hos administratören för att du ha en del av kalkyler, eller hos mekanikern för att du ska skruva bort vissa delar åt honom, eller på pizzerian för att du tänker lägga dig i hans jobb och baka din pizzan i hans ugn, sjävklart kan du spara själv genom att laga pizza hemma, reparera din bil eller göra egen diagnos om din hälsa/sjukdom.
i en del av texten ämnet "får ej hjälpa till" står det att han vill hjälpa till för att sänka ner kostnader. Vem kan tänka sig få hjälp för att sänka ner sitt arvode eller månadslön?, var det min fråga.
1- För att anlita en hantverkare/firma/företag även om det handlar om den minsta uppdraget krävs antingen ett skrivet avtal eller ett skriftligt bekräftelse och att man godtar en offert från hantverkare/firma/företaget. Innan man godtar offerten ska man ringa deras referenser.
2- I offerten måste det står det omfattning av arbete, arbetsmoment, tidsåtgång för arbete att utföra, arbetskostnader, resekostnader, om hur det blir med material och transport leveranser, avfallshantering, det bör står nummer på ansvar och entreprenad försäkring, och behörighets nummer om arbete kräver det, och det är bra om det står en punkt "Övrigt" där beställaren kan lägga sina krav eller annat, te: efter fasads målning gräsmatta ska vara i samma skick än innan arbete påbörjades, eller att man önskar sig rotavdrag, eller andra detaljer/överenskommelse, annat...

Om man se till att ovan nämda punkter 1-2 fylls finns det inte utrymme för denna fråga.
Självklart får man inte som byggherre "hjälpa till" eller lägga byggtekniska åsikter. Om det handlar om stora uppdraget ska det finnas en kvalitetsansvarigt, för mindre arbete om det uppstår någon misstänksamhet om arbete är inte rätt utfört eller upptäcks felaktigheter finns det besiktningsman eller går man direkt til ARN,(allmän reklamations nämnd), som beställare har man rätt att inte betalar full ut för arbetskostnader innan arbete är färdigt utfört.
Han som ställer frågan har inte tänkt på eller har inte hänsyn till andra paragrafer som arbetsmiljö och byggarantier, den personen vill som det står i hans fråga "spara pengar för han inte har så mycket".
Till vilka yrkesman hjälper ni?, till läkaren, mekanikern, kocken, bartendern, taxichauffören, tandläkaren, administratören, etc..., för att sänka ner egna kostnader?....
Hej,
i en del av texten ämnet "får ej hjälpa till" står det att han vill hjälpa till för att sänka ner kostnader. Vem kan tänka sig få hjälp för att sänka ner sitt arvode eller månadslön?, var det min fråga.
1- För att anlita en hantverkare/firma/företag även om det handlar om den minsta uppdraget krävs antingen ett skrivet avtal eller ett skriftligt bekräftelse och att man godtar en offert från hantverkare/firma/företaget. Innan man godtar offerten ska man ringa deras referenser.
2- I offerten måste det står det omfattning av arbete, arbetsmoment, tidsåtgång för arbete att utföra, arbetskostnader, resekostnader, om hur det blir med material och transport leveranser, avfallshantering, det bör står nummer på ansvar och entreprenad försäkring, och behörighets nummer om arbete kräver det, och det är bra om det står en punkt "Övrigt" där beställaren kan lägga sina krav eller annat, te: efter fasads målning gräsmatta ska vara i samma skick än innan arbete påbörjades, eller att man önskar sig rotavdrag, eller andra detaljer/överenskommelse, annat...

Om man se till att ovan nämda punkter 1-2 fylls finns det inte utrymme för denna fråga.
Självklart får man inte som byggherre "hjälpa till" eller lägga byggtekniska åsikter. Om det handlar om stora uppdraget ska det finnas en kvalitetsansvarigt, för mindre arbete om det uppstår någon misstänksamhet om arbete är inte rätt utfört eller upptäcks felaktigheter finns det besiktningsman eller går man direkt til ARN,(allmän reklamations nämnd), som beställare har man rätt att inte betalar full ut för arbetskostnader innan arbete är färdigt utfört.
Han som ställer frågan har inte tänkt på eller har inte hänsyn till andra paragrafer som arbetsmiljö och byggarantier, den personen vill som det står i hans fråga "spara pengar för han inte har så mycket".
Till vilka yrkesman hjälper ni?, till läkaren, mekanikern, kocken, bartendern, taxichauffören, tandläkaren, administratören, etc..., för att sänka ner egna kostnader?....
 
Du snackar så mycket bullshit, orkar inte fortsätta läsa.
Varför skulle firman jag anlitade gjort ett dåligt jobb? Jag har haft garaget i snart 10år, ser ut som nytt.
Pappen lagade jag själv o att plåten är skruvad med fler skruv är bara "onödigt" ur hållfasthetssynpunkt. Det påverkar inte tätheten.
Jag vill se dig, som uppenbarligen är både erfaren och klyftig, lägga ett 100kvm plåttak helt själv? Visa mig!

Med ditt resonemang skulle det ta månader att planera in ett jobb på några dagar.
Först ska man hitta tre firmor som vill göra jobbet till rätt pris man själv tycker är rimligt, sen ska man alltså kontrollera firman i detalj och jobb de tidigare gjort för att se vilken som är pålitligast.

Eller så återvänder vi till verkligheten. TS vill bygga ett eget garage och ha hjälp med stomresning och tak. Detta jobb på några dagar kan vilken seriös firma som helst hjälpa till med. För fast pris eller löpande.

Om det sen blir felbyggt får man stå för det själv och åtgärda. Vi pratar om ett GARAGE! Inte något slott här.

Sluta med att höja byggarbetare till skyarna och dumförklara människor med andra arbetsområden.

Det kommer sluta med att ingen vågar utföra ett arbete då det kräver licenser, behörigheter, måste uppfylla försäkringskrav och därmed kommer ingen heller vilja eller ha råd att bygga ett garage.
 
Well, i vanlig ordning så spårar tråden ur med diverse okunskap och dumma påståenden och teorier. Men det var även också många bra inlägg.

Så här ligger det till. Vi VET inte har har INTE en enda aning om vad som sagts eller avtalat.
Det enda vi vet är vad trådskaparen säger. Och som många vet, så ändras många historier och fakta för att passa ens egna agenda.
Får inte hälpa till? Med vad då till exempel. Om man snabbtyder och skummar första inlägget så låter det mer som att kunden vill ta russinen ur kakan, men ändå ha hela kakan kvar.
Jag efterlyser faktiskt faktiskt kontraktet i detta fall så vi kan se tydligt vad som avtalats.

Anledning till att en firma inte vill att kunden är delaktig vid arbetsplatsen har med försäkring och ansvar att göra. Samt att det stjälper mer än hjälper om det kommer till att vara fysiskt närvarande under arbetsdagen när det kommer till snickeri. Det är ett störningsmoment helt enkelt. Det tar längre tid och man får inget flyt.
Däremot uppskattas det väldigt mycket om kunden vill hjäpa till med icke byggtekniska saker som isolering (det är bara att stoppa i, däremot från skriver sig firman såklart för köldbryggor osv). Städning och sophantering. Koka kaffe och hjälpa till med välmående.
Snickare är precis som alla mäniskor, även du. Får man uppskattning och omtanke så gör man alltid det där lilla extra.
En kund som ska stå för material och leverans måste även såklart stå för dröjsmål och stillestående när det saknas något. Snickaren ska då inte behöva tänka och räkna på det för att sen ge dig en lapp med vad du ska handla. Du köper en helhetsbild när man anlitar en firma. Firman ska i sin tur, inte lägga ner sin tid på att du själv ska spara pengar, på deras bekostnad.
Däremot kan man juh beställa en sån tjänst i avtalet ni skriver om kommer överens om.

Men åter igen, skulle gärna se en bild på erat avtal och vad du betalar för.
En stomresning och takstolar du nämner är ett jobb mellan 1 till 2 veckor, där 2v är extreeemt högt räknat. Så jag tror att jag med flera här inne, är ganska nyfikna på vad som eg sagts och avtalats.Har svårt att tro att de sagt till dig att de blivit lovade jobb i ca en månad bara av en slump. Däremot kan jag tänka mig att det är något du tagit lösryckt ur en konversation där allt annat också blivit medräknat, mellan dig och snickaren av privat natur. I princip kanske låtit så här, "-ja hur länge tror du att ni kommer hålla på, när tror du att garaget kan vara helt klart? - " hmm ja du, det tar nog en månad eller så, lite svårt o säga på rak arm. Beror lite på vad mer som ska göras, men gissar nog att det tar nog en månad iaf att få det helt klart.". Jag tror mer på att det är så er konversation gått och att du sen säger att de sagt att det tar en månad. Att enbart resa stommen , har de aldrig sagt att det skulle ta en månad.

så låt oss se avtalet nu.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lasse Suzican och 2 till
  • Laddar…
P patriklarsson skrev:
Du snackar så mycket bullshit, orkar inte fortsätta läsa.
Varför skulle firman jag anlitade gjort ett dåligt jobb? Jag har haft garaget i snart 10år, ser ut som nytt.
Pappen lagade jag själv o att plåten är skruvad med fler skruv är bara "onödigt" ur hållfasthetssynpunkt. Det påverkar inte tätheten.
Jag vill se dig, som uppenbarligen är både erfaren och klyftig, lägga ett 100kvm plåttak helt själv? Visa mig!

Med ditt resonemang skulle det ta månader att planera in ett jobb på några dagar.
Först ska man hitta tre firmor som vill göra jobbet till rätt pris man själv tycker är rimligt, sen ska man alltså kontrollera firman i detalj och jobb de tidigare gjort för att se vilken som är pålitligast.

Eller så återvänder vi till verkligheten. TS vill bygga ett eget garage och ha hjälp med stomresning och tak. Detta jobb på några dagar kan vilken seriös firma som helst hjälpa till med. För fast pris eller löpande.

Om det sen blir felbyggt får man stå för det själv och åtgärda. Vi pratar om ett GARAGE! Inte något slott här.

Sluta med att höja byggarbetare till skyarna och dumförklara människor med andra arbetsområden.

Det kommer sluta med att ingen vågar utföra ett arbete då det kräver licenser, behörigheter, måste uppfylla försäkringskrav och därmed kommer ingen heller vilja eller ha råd att bygga ett garage.
Hej,
jag har bara olika åsikter än dig
Ditt sista inlägg är den pefekta exempel om vad man inte göra om man vill slippa problem.
1- Självklart ska man uppfylla försäkringskrav och anlita yrkesman med licenser och behörigheter om arbetet kräver det.
2- Bygge av ett garage är inget annat än en byggabetsplats som måste ha hänsyn till säkerhets- och arbetsmiljölagar, eller om det blir en arbetsolycka, te: ramlar från taket, tänker du säga till utredarna att det handlar bara om ett garage.
3- Självklart ska man planera in ett jobb även om det tar 2 dagar, fast det tar inte 2 dagar, snarare några få timmar att ta emot 3 olika företag, ringa runt referenser och besluta sig för den man väljer.
4- jag är så erfaren och så klyftig att kan bedöma på en gång att jag själv har inte tillräckligt kunskap om takläggning och inte heller fysiska krafter för att utföra 100 kvm takläggning. Jag kan däremot resonera om vilka väggar ska man ta för att anlita ett bra företag så allt går problemfritt, i alla aspekter, och lagligt 100% genom att följa arbetsmiljölagar och min skyldighet att informera mig som byggherre om mina skyldigheter, te: vilka byggställningar ska användas, avtal att fylla i med företaget, etc...
5- Du motsäger dig själv, var snäll och läs dina tidigare inlägg om hur det gick med dina plåttgubbar som du kallar, och nu påstår du att allt gick bra. Här nedänför dina egna ord i ett av dina inlägg 03/03:
"Men jag var på plats den dagen och jag vet därmed vad de gjorde för fel bl.a. var jag nån mm från att be takläggarna fara åt skogen, för jag retade mig som fan på hur de betedde sig.
Jag höll i sista stund stressad på att göra i ordning det sista med pappen uppe i nock när de anlände och istället för att lasta av plåtmaterialet från bilen så sprang ena killen upp på taket och började klippa upp luftning i takpappen för att hjälpa mig och visa sig duktig på något vis.
Sedan sa han, "jag gjorde visst fel här" och det visade sig klippt hål i pappen ända ut över takutsprånget där det saknas luftning. Sedan sa han: "Men det gör ju ingenting att det är hål i pappen här, det blir ändå inget förstört".
Sedan fick jag sitta i en halvtimme och värma och limma igen hålet med takmassa, då han plötsligt kom på att det är nog bättre att vi tar fram plåtarna så länge.
Några timmar senare kom han och sa, "Vi skulle skruvat varannan plåtkupa här, men vi råkade göra fel, så nu får vi skruva varje rad på denna sida taket annars ser det konstigt ut", åter igen kom ursäkten "men det gör inget, då sitter ju taket fast bättre och att det blir olika på taksidorna kan man ju inte se samtidigt".
Jag tänkte bara, ska man behöva betala för denna inkompetens..

Däremot kan jag inte klandra dom om det skulle visa sig vara fel på pappen under plåten när jag gjort det själv."

Ditt sista inlägg är ett bevis om hur du mår och ditt sätt att göra saker och ting.
 
P patriklarsson skrev:
Du snackar så mycket bullshit, orkar inte fortsätta läsa.
Varför skulle firman jag anlitade gjort ett dåligt jobb? Jag har haft garaget i snart 10år, ser ut som nytt.
Pappen lagade jag själv o att plåten är skruvad med fler skruv är bara "onödigt" ur hållfasthetssynpunkt. Det påverkar inte tätheten.
Jag vill se dig, som uppenbarligen är både erfaren och klyftig, lägga ett 100kvm plåttak helt själv? Visa mig!

Med ditt resonemang skulle det ta månader att planera in ett jobb på några dagar.
Först ska man hitta tre firmor som vill göra jobbet till rätt pris man själv tycker är rimligt, sen ska man alltså kontrollera firman i detalj och jobb de tidigare gjort för att se vilken som är pålitligast.

Eller så återvänder vi till verkligheten. TS vill bygga ett eget garage och ha hjälp med stomresning och tak. Detta jobb på några dagar kan vilken seriös firma som helst hjälpa till med. För fast pris eller löpande.

Om det sen blir felbyggt får man stå för det själv och åtgärda. Vi pratar om ett GARAGE! Inte något slott här.

Sluta med att höja byggarbetare till skyarna och dumförklara människor med andra arbetsområden.

Det kommer sluta med att ingen vågar utföra ett arbete då det kräver licenser, behörigheter, måste uppfylla försäkringskrav och därmed kommer ingen heller vilja eller ha råd att bygga ett garage.
Hej igen,
jag varken höjer byggarbetare till skyarna eller dumförklara människor med andra arbetsområden. Kolla mina tidigare inlägg i andra ämne.
Byggarbetare är människor som utför ett yrke, det finns duktigare, okunniga, ärliga, oärliga, etc... Varför ska alltid hantverkare och byggare elakare än Darth Vader, alltså de onda?
Jag frågar bara om till vilka andra arbetsområden/yrke hjälper vi till för att sänka ner våra egna kostnader, (som det ju stå i TS frågå),?
Jobbet som pratades om blir under tiden arbete pågår en arbetsplats och då gäller lagar, försäkringar och regler. Hjälpa kan du hjälpa hemma istället
 
V valiandreu skrev:
etc... Varför ska alltid hantverkare och byggare elakare än Darth Vader, alltså de onda?
Fast eg är imperiet de goda om man ska vara helt korrekt.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Nu ska jag försöka förklara så enkelt jag kan, vad det är DU inte förstår.

När jag började byggde mitt garage, hade jag i stort sett inte byggt något i hela mitt liv och saknade många bra verktyg.

Därmed insåg jag att grävning behöver jag hjälp med. Tog in offerter och fick tag i EN som verkade rimlig, trots veckors letande. Denne utförde ett mycket bra jobb, men med komplikationer. Ex, rev de ner elcentralen och skadade inkommande elkabel vilket de fick åtgärda själva.
(Du kan nu kalla dom inkompetenta, då din åsikt är att arbetare gör inga fel?)

Därefter ville jag ha hjälp med utmätning av kantelement med laser då jag saknar kunskap och verktyg. Därefter isolerade vi allt mellan själva, med extra hållfast cellplast och bättre armering, starkare kantjärn osv. Jag svetsade också ihop alla järndelar och gjöt upp en metallpinne för framtida jordning av plattan.
Sedan kom byggarna tillbaka o vi gjöt plattan TILLSAMMANS.
Sedan fick jag en faktura högre än skriftligt lämnat "prisförslag", då sa jag att jag vill inte betala mer än vad ni föreslagit. De påstod det dragit ut över deras beräkning osv. Ok jag betalade och de slipade plattan gratis. Alla var nöjda (men du kan kalla dom inkompetenta om du vill?)

Därefter reste vi stomme, lade tak med luftning och papp+läkt.
Sedan kunde jag inte kräva varken polare eller min Farsa att hjälpa till lägga 100kvm plåttak så tog in en kille vi kände vars far drivit plåtfirma i många år. De lade plåten med komplikationer, (inkompetenta? ja kanske).

Jag har gjort några fel själv på vägens gång. Är jag mer eller mindre inkompetent för det?
Du verkar inte själv våga ge dig på okända arbetsområden?

Vi har under byggtiden haft en olycksfallsförsäkring.

Byggarna har haft sina försäkringar.

Att vi SAMMARBETADE, på "byggarbetsplatsen", var en självklarhet och inte det minsta konstigt, precis som flera företag kan sammarbeta på en arbetsplats. Dessutom ihop med fastighetsägaren.

Du krånglar till saker helt i onödan.

Men det gäller att allt görs upp i förväg.

Kanske ifrågasatte inte mina hantverkare min kunskap och lät mig hjälpa till, medan TS ger ett osäkert intryck. Jag vet inte.

Men det bästa är att avbryta deras jobb innan det kommer en räkning som gör att bygget aldrig kommer att gå att färdigställa. Eftersom de vägrar SAMMARBETA.
 
P patriklarsson skrev:
Eftersom de vägrar SAMMARBETA.
Det där är dina egna ord och din egna fria tolking. Finns inget som säger att de inte vill det. Utan det enda som är viktigt i denna diskussion är vad som är avtalat.
 
TS säger att han inte får hjälpa till för det är en byggarbetsplats och deras försäkringar täcker inte honom. Men detta låter i mina öron väldigt konstigt då TS kan köpa in vissa jobb av en byggfirma och utföra andra jobb eller jobb tillsammans med olika byggfirmor.
Har aldrig haft någon hantverkare vad jag minns där man inte kan hjälpas åt.
Sedan, förutsatt att garaget inte är på 2-300kvm golvyta, så låter byggnadstiden helt orimlig.
Det går nog tre oseriösa byggfirmor som saltar fakturor på varje seriös.
Dumt att ta in detta jobb löpande tycker jag, men det går att avbryta innan det är försent. Så länge de är kvar har de ju rätt att fakturera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.