Ska installera vattenfelsbrytare efter att två bekanta fått sina hem vattenskadade efter läckage då de varit bortresta. Via Villaägarna får man rabatt på Leakomatic M4i. Den är inte billig men har flödesövervakning och Wifi-uppkoppling för övervakning. För oss kommer det inte fungera rent praktisk med en som bara bryter manuellt (bortaläge), vi kommer glömma bort det...

Någon som har erfarenhet av denna modell?
 
  • Gilla
joelfamily
  • Laddar…
Jag har funderingar på samma, så jag följer tråden ... :)

Jag brukar stänga av inkommande vatten, då det sitter enkelt åtkomligt i tvättstugan, när jag åker bort mer än nån dag, men det känns ju som att kranen inte är gjord för att användas sådär överdrivet ofta.. Kan det skapa andra problem nån annanstans?
 
Krilleman
Vad kostar den?
 
Leakomatic M4i kostar 8900 kr, sedan har man 15% rabatt från Villaägarna. Närmsta jämförbara modell jag kollat på är Vatette som verkar ligga runt 6500 kr. Installation tillkommer på båda.

Sedan såg jag idag att Grohe har en modell ute som verkar ha liknande funktioner, kostar runt 6500 kr inkl. installation via Bauhaus.

Det som lockar med Leakomatic är kontrollen via Wifi och möjligheter till uppdateringar av dess programvara framöver.

Men som sagt, jag tar gärna emot lite erfarenheter här! :)
 
Har två styck waterfuse i olika hud, den äldsta är 3 år nu. Inga problem alls. Den ena har jag kopplat ihop med hemlarm på avsedd digital ingång. Larm på> ventil stänger av vatten efter 2 timmar (tid är valbar). Har trådlösa läckagevarnare i kök samt badrum också. Nätåtkomst hade väl varit trevligt men då vi alltid larmar när vi åker hemiftån så är vattnet avstängt och det är det viktigaste för mig.
 
@PåLandet Tack för info. Vi har dock inget larm så det viktigaste för oss är att det är full automatik på flödesövervakningen, vilket Leakomatic och Vatette verkar klara av.
 
Waterfuse var en av få som hade motorventil = mjuk stängning/öppning. Kanske finns fler som har det idag.
 
Krilleman
Det har Vatette också.
 
  • Gilla
PåLandet
  • Laddar…
Ok! Tror inte den var lanserad när jag köpte mina.
 
Jag har haft en Leakomatic M4i, men utan wifi, installerad i ett år ungefär. Hade före det en äldre modell av Leakomatic i 10 år. Den här vattenfelsbrytaren har fungerat perfekt hos oss och den ger en extra trygghet för att undvika vattenskador från läckande tappvattenrör.

Leakomaticen har 2 lägen, hemma och borta. I "hemma läge" mäter den flödet och stänger av vattnet i huset om det rinner konstant i mer än 20 minuter. Den här tiden kan ändras, men är tillräckligt för när man duschar, diskar o.s.v. Den mäter också droppläckage i huset och varnar eller stänger av vattnet om den märker att det det inte tappas vatten, men det i alla fall droppar vatten kontinuerligt. Då har man antingen en läckande toa, en droppande krav eller ett läckande rör i väggen.

I " borta läge" mäter den flödet och stänger av vattnet i huset om det tappas/rinner mer än ett par deciliter vatten.

Leakomaticen har stängt av vattnet nån gång, och det har då varit duschen eller nån kran som stängts slarvigt och blivit att droppa. Då har jag gått ut till pannrummet och tryckt 'reset' för att få på vattnet igen. Jag har inte saknat wifi-uppkoppling. Det har inte varit problem med att den stänger av vattnet utan orsak.

Man kan "pausa" Leakomaticen för en eller flera timmar om man t.ex. vattnar i trädgården, och den kopplas på automatiskt efter den tiden.

Leakomaticen känner av också små droppflöden och har man en gammal toa som småläcker lite får man nog åtgärda det, men det borde man ju göra i alla fall.

I korthet: jag kan rekommendera den.
 
  • Gilla
MarkWest
  • Laddar…
Tack @Maxitupla Det är den funktionen du beskriver som jag önskar. Wifi verkar numera vara standard, ser ingen version på deras hemsida utan wifi.
 
  • Gilla
Lasse_Nkpg
  • Laddar…
Krilleman
G Gr3fweN skrev:
Finns för 7495 kr här: [länk]
Ligger i övre segmentet prismässigt och tydligen envisas dom med magnetventil.

Och enligt vvsochbygg är denna varianten en testvinnare. Menar dom inte den äldre versionen och då med testet från 2007?! Jag hittar ingen annan referens till att dom ska vara testvinnare...

Informationsbild som visar en vattenfelsbrytare, hus med vattenskada och texten 'Var 10:e minut inträffar en vattenskada'. Testvinnarstämpel från 2007.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska man köpa vattenfelsbrytare så har Ahlsell en ruskigt bra kampanj på Grohe:s stora kit just nu.
3795:- + moms (4744:- inkl moms) för alla som har konto och kan handla där...

Grohe Sense kit för vattendetektion inklusive en huvudenhet och tre sensorer, visas som en produkt för hemmabruk med pris och kampanjmarkering.
 
Redigerat:
  • Gilla
cullberg
  • Laddar…
För mig med lutar det åt vatettes.

Jag har larm och den har både larmutgång och en ingång. Då kan jag styra den så den slår på när jag larmar på/av.
Svenskdesignad och kanske tillverkad?
Ytterligare plus är att den INTE har wifi och app.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.