Vi hade en VVS-man inne för att sätta in två nya radiatorer eftersom vi delat ett större rum i två. Resultatet syns på bilderna. Jag tycker rördragningen ser ut som ett skämt och hör gärna andras åsikt.

Sedan undrar jag även varför man inte seriekopplade elementet för att slippa få alla dessa rör nedanför (där är alltså ett likadant element i nästa rum). Gällande seriekoppling samt storlek på elementet inser jag givetvis att jag borde varit tydlig som beställare, men i en stor renovering med mycket att tänka på hinner man inte alltid. Men oaktat det tycker jag det ser ut som ett riktigt amatörjobb och oavsett hur vi löser det med vem som betalar så ska detta göras om. Vad säger ni?
 
  • Nyinstallerad radiator med synliga rördragningar längs väggen och golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Komplex knäckt rördragning med flertalet kopplingar under en vit radiator mot en vit vägg och grå matta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej. Elementen ska sitta parallellt. Det skulle inte att funka att sätta dem i serie.
 
S
Däremot lite snyggare rördragning , dom ser krokiga ut
 
Nej ser inte bra ut. Finns radiatorer med kopplet i centrum. Hade nog valt en sådant.
Eller om effekten räcker till en radiator som får plats under fönstret och använda uppsticken från golvet direkt på kopplet.

Snygg placering av eluttaget föresten. ;)
 
  • Gilla
tjatt och 2 till
  • Laddar…
Jag hade valt en smalare radiator, men trippelpanel istället. Då hade rördragningen kunnat göras snyggare, samt att uttaget hade gått att använda.

Själva placeringen av rören går nog inte göra bättre i detta fallet med den storleken på radiator, men de ser lite krokiga ut och kunde bockats snyggare.

Seriekoppling av radiatorer görs normalt inte. Speciellt inte om de är placerade i två olika rum
 
Tack för svaren. Gällande seriekoppling så skrev jag fel, tänkte på tvillingkoppel (för parallellkoppling) som Purmo Thermopanel har, men vet inte om där är andra nackdelar. Ja, blockeringen av eluttaget är otrolig, vilket ju får mig att undra varför han prompt skulle ha denna storleken på elementet utan att fråga först.

Det lutar åt en tydlig feedback om att jag inte kommer acceptera så amatörmässig rördragning, samt att byta till en Thermopanel (detta är Compact) med samma bredd som fönstret och eventuellt använda deras tvillingkoppel om det nu kan fungera (jag vet inte riktigt hur det du fungerar - tar gärna input om någon vet). Att jag hade ont om tid gör givetvis att skulden ligger delvis på mig, dock ej för hur rördragning etc. (ser ungefär lika illa ut i angränsande rum)
 
Jag hade valt ett smalare element men tjockare (två/tre lager), då hade rören som kommer upp genom golvet kommit mer eller mindre rakt på kopplet, uttaget hade även fortsatt varit fritt.

Ser nästan ut som om elementet är för stort för rummets storlek, elementen brukar nämligen inte gå utanför fönstret.


Ni har byggt upp en vägg i mitt av två fönster?
Delades rummet på mitten?
 
Precis, vi delade ett rum i två med vägg mellan två fönster och fick då ta bort befintligt långt element som gick under båda fönsterna.

Förutom att ta ett kortare element, är det någon som känner till tvillingkopplingen som Purmo har på Thermopanel och som skulle minska rördragningen? Är det en vettig lösning? Se bild.
 
  • Två väggmonterade radiatorer anslutna med tvillingkoppling och synliga rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N noupe skrev:
Precis, vi delade ett rum i två med vägg mellan två fönster och fick då ta bort befintligt långt element som gick under båda fönsterna.

Förutom att ta ett kortare element, är det någon som känner till tvillingkopplingen som Purmo har på Thermopanel och som skulle minska rördragningen? Är det en vettig lösning? Se bild.
Ja, den lösningen är smidig. Kruxet är bara att du då kommer att få termostaterna in mot väggen på båda radiatorerna. Den vänstra radiatorn blir kopplad på höger sida, så man blir tvungen att sidodra rören ändå.
 
Är det där ens tätt? På den inzoomade bilden med det snyggt placerade eluttaget, inre kopplingen ser ut att sitta på den bockade biten.
 
N noupe skrev:
Förutom att ta ett kortare element, är det någon som känner till tvillingkopplingen som Purmo har på Thermopanel och som skulle minska rördragningen? Är det en vettig lösning? Se bild.
För att göra den kopplingen så måste det ändå gå två rör under det element du visade, eftersom rören kommer upp i vänsterkant av det vänstra fönstret, sedan kommer du även att få bägge termostaterna inne i hörnet, visserligen finns det termostater med extern givare men kanten på elementet måste ändå vara minst 1dm ifrån hörnet.

Så den enda vettiga lösningen är den jag skrev i tidigare inlägg.
 
Jag får eksem när jag tittar på bilderna! Krokiga rör, bortbyggt eluttag och för stort element. Hur såg er beställning ut till röris?
 

Bästa svaret

Krilleman
Ja det där var nog en lärling som har gjort. Ingen vacker syn, rörmokarguden gråter.

Men jag blir lite fundersam. T & R är ritade på rören tvärt emot normal koppling av radiatorer om den gamla radiatorn var vänsterkopplad. :thinking: Kontrollera så det verkligen är rätt!

Sen så finns det faktiskt ett lättare sätt @Demmpa!

Köpa "lagom" stora V4 radiatorer så termostaterna pekar inåt båda hörnen i respektive rum.
Radiatorn under fönstret vi ser på bild får gärna gå över anslutande rör från golvet på bredden.
Sidokoppla båda radiatorerna i varandra (enligt bild ovan). Termostaterna måste få plats.
Koppla in passande flexfördelare med Alupex, den är lätt att bocka snyggt upp bakom radiatorn från övergångskopplingar vid befintliga rör!

Enkelt, snabbt = kostnadseffektivt och minimerad rödragning!

Jag har bytt ganska många mittanslutna äldre radiatorer till nya "vanliga" med dessa flexfördelare och AluPEX. Dom fungerar riktigt bra trots att jag hade mina tvivel på att det skapas många lufttoppar med många luftningar som följdproblem. Snabbt som tusan går det också! (y)

Rekommenderas varmt!

http://whatsup.purmo.com/se/tp-big-five-flex-fordelare/

Kromad radiatoranslutning med T- och R-märkta rör motsatt standard koppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
noupe och 2 till
  • Laddar…
Håller med Krilleman ang Tillopp och Retur. Jag tycker också det ser fel ut när jag tittar närmare.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Ja det där var nog en lärling som har gjort. Ingen vacker syn, rörmokarguden gråter.

Men jag blir lite fundersam. T & R är ritade på rören tvärt emot normal koppling av radiatorer om den gamla radiatorn var vänsterkopplad. :thinking: Kontrollera så det verkligen är rätt!

Sen så finns det faktiskt ett lättare sätt @Demmpa!

Köpa "lagom" stora V4 radiatorer så termostaterna pekar inåt båda hörnen i respektive rum.
Radiatorn under fönstret vi ser på bild får gärna gå över anslutande rör från golvet på bredden.
Sidokoppla båda radiatorerna i varandra (enligt bild ovan). Termostaterna måste få plats.
Koppla in passande flexfördelare med Alupex, den är lätt att bocka snyggt upp bakom radiatorn från övergångskopplingar vid befintliga rör!

Enkelt, snabbt = kostnadseffektivt och minimerad rödragning!

Jag har bytt ganska många mittanslutna äldre radiatorer till nya "vanliga" med dessa flexfördelare och AluPEX. Dom fungerar riktigt bra trots att jag hade mina tvivel på att det skapas många lufttoppar med många luftningar som följdproblem. Snabbt som tusan går det också! (y)

Rekommenderas varmt!

[länk]

[bild]
Stort tack för alla svar, det uppskattas verkligen. Det läcker inte, vet inte riktigt vad PatrikJo menade med att den inre kopplingen sitter på den bockade biten och varför det skulle läcka?

Gällande den geniala flexfördelarlösningen (tack!) - det går inte att koppla den tillsammans med tvillingkopplingen (jag vet inte ens hur den fungerar) och därmed dra kopplingen mellan det vänstra elementet till det högra genom flexslang bakom elementet och sen genom väggen på samma sätt som nu. För att på så sätt slippa ha termostaten in mot hörnet. Se bifogad skiss (väldigt dålig) där det röda på något sätt ska visa den här flexfördelaren samt flexslang bakom elementen och sen genom väggen.

När det gäller felkopplad tillopp och retur så skulle jag vara jätteglad för lite mer info (jag är som ni märker ingen röris). Den gamla kopplingen ser ut som på bilden och satt mycket riktigt på det gamla elementets vänstra sida (samma sida som nuvarande koppling). Så den högra kopplingen på bilden var rimligen ansluten till det rör som nu är uppmärkt med "T" och den vänstra till det rör som är uppmärkt "R". Det enda jag kan säga om saken är att båda elementen är varma (t.om. väldigt varma jämfört med husets övriga gamla högtemperaturelement - det är bytt från oljepanna till bergvärme för x antal år sen och alldeles för kallt i huset just nu) samt att rörmokaren är polsk (men från en svensk firma), om nu "T" och "R" av någon händelse skulle råka vara polska... :)

Stort tack igen
 
  • Radiatorkoppling på klinkergolv med två ventiler och anslutningsrör, kopplingstillbehör ovanpå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Enkel skiss av radiatoranslutningar med röda linjer som representerar flexfördelare och flexslangar mellan två element.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.