Jag och min byggare hade diskuterade allt innan och de visste att deras jobb var att få huset tätt utvändigt och att jag skulle göra resten. Så jag la mig inte i ”deras” del av bygget. Men jag fick diverse uppdrag av dem att fixa över helgerna, som underlättade för dem att gå vidare med andra moment på måndagmorgonen när de var tillbaks. Och efterhand som de blev klara kunde jag börja på min del av bygget. Så när dom gick över till att sätta panel och lägga tak t ex, då sa dom till mig och jag började isolera och fixa innerväggar.
TS största problem är nog brist på kommunikation och gränsdragning - att uppdraget inte är mer exakt specificerat i förväg när det gäller vem som gör vad. TS har en förväntning och byggaren en annan på hur uppdraget ska genomföras. Bäddat för konflikt...
 
  • Gilla
polaris78 och 1 till
  • Laddar…
Jag köpte mina takstolar på fabrik, glömde skriva det.
Antar att byggarna i detta fall också köper saxtakstolar. Man bygger inte egna på 7-8m själv.
Så det problemet finns inte då, annars låter man byggarna göra takstolar om de vill lämna garanti på det. De har knappast kunskapen att konstruera takstolar iaf.
Alla ev fel står ägaren för om man vill bygga själv. Förutom ex el, vvsjobb o liknande inköpta jobb.
Jag personligen skulle köra utan garantier. Det är ett garage vi pratar om..
 
  • Gilla
3z!
  • Laddar…
Gäller att vara specifik redan från början, med vad det får kosta.. vem som ska göra vad.. vilka garantier som ska gälla.. om alla inblandade har försäkring.. vem som har ansvar.. osv

När de väl har börjat är det svårt att ha nått att komma med, de har ju ändå en planering (som man då varit med och gjort när man delade upp arbetet och bad dem om hjälp från början).

Om ditt jobb skulle ta tex två veckor mer än planerat, så blir ju nästa kund lidande.. och då blir de sura.. skulle det ta två veckor för lite, så är det inte alla kunder som kan eller vill släppa in hantverkarna tidigare heller (de kanske skulle monterat ett tak själva.. men skulle göra det helgen innan hantverkarna kom.. och kommer de helt plötsligt 2 v för tidigt finns det ju inget tak där..).

Planering är ju a och o.. både för kunder och företagare (även om de ofta misslyckas ii planeringarna..)

Sedan är det ju som sagt mer problematik när det kommer till frågor om säkerhet (försäkringsfrågor) om något händer.. du kanske snubblar på deras grejer.. använder deras stegar osv.. big no no.. - och om du flyttar grejer så de snubblar.. - komplicerat!

Så det är väldigt lurigt att få hjälpa till.. oavsett skäl.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Jag kan egentligen inte uttala mig som vanligt då jag inte vet exakt hur detta gått till men generellt tror jag inte att det finns jättemånga snickare som vill ha en assistent i form av husägaren med sig på arbetsplatsen. Men städa upp, serva med virke borde ju inte vara ngt problem.

Om du kan stå vid sidan om och serva med kap/gersågen borde det väl vara ok skulle jag personligen tycka men det borde isf ha varit glasklart innan bygget startade. Tänker då på att snickaren borde varit mycket tydlig med detta.
 
P patriklarsson skrev:
Jag köpte mina takstolar på fabrik, glömde skriva det.
Nu skrev jag t.ex (till exempel) takstolar...
Vad som helst passar in såsom läckande tak, hängrännor med bakfall, sneda väggar, ojämnt golv, whatever ägaren själv varit med och roddat i.
Frågan är "Vem tar ansvaret för felet????"
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Förstår inte inställningen att kunden absolut inte får vara med och hjälpa till. Det handlar ju bara om att man måste lägga upp arbetet så att det blir fördelat på ett lämpligt sätt. Jag har anlitat snickare som jag har kommit överens med om jag står för merparten av röjning och städning, samt för utförande av okritiska moment. Exempel: De grovfäster upp alla gipsskivor och markerar var glesen går. Jag skruvar en satans massa gipsskruv enligt konstens alla regler. Det säger sig självt att det inte är lämpligt att man som kund t.ex monterar fönstren om man vill att snickaren ska ta ansvar för det hela arbetet.
 
  • Gilla
Ellenkaramellen och 1 till
  • Laddar…
Karl_Pedal Karl_Pedal skrev:
Förstår inte inställningen att kunden absolut inte får vara med och hjälpa till.
Nu är du nog ganska nära kärnan.
Det handlar ganska säkert inte om att kunden inte FÅR hjälpa till, utan om VAD kunden kan/får hjälpa till med...

Jag tittar åter på hur det ser ut för mig (bilverkstad).
Jag har absolut inga problem om kunden själva lyfter ur/i sina sommar/vinterdäck i bilen. Däremot får kunden ALDRIG lyfta bilen eller byta själva hjulen...

Om kundens kläder eller bilen blir nersmutsad när kunden tar hjulen är det inte mitt problem. Om bilen faller ner från lyften är det definitivt mitt bekymmer eftersom kunden del facto INTE får vara i verkstan (och därmed lyfta bilen) för mitt försäkringsbolag. Det handlar fortfarande om ANSVAR!!!
 
  • Gilla
valiandreu
  • Laddar…
Lasse Suzican Lasse Suzican skrev:
Nu är du nog ganska nära kärnan.
Det handlar ganska säkert inte om att kunden inte FÅR hjälpa till, utan om VAD kunden kan/får hjälpa till med...

Jag tittar åter på hur det ser ut för mig (bilverkstad).
Jag har absolut inga problem om kunden själva lyfter ur/i sina sommar/vinterdäck i bilen. Däremot får kunden ALDRIG lyfta bilen eller byta själva hjulen...

Om kundens kläder eller bilen blir nersmutsad när kunden tar hjulen är det inte mitt problem. Om bilen faller ner från lyften är det definitivt mitt bekymmer eftersom kunden del facto INTE får vara i verkstan (och därmed lyfta bilen) för mitt försäkringsbolag. Det handlar fortfarande om ANSVAR!!!
Sen är det knappast ett generellt problem att vara allmän springschas/hantlangare så länge det är överenskommet från början. Om man har två snickare på plats så blir ju de otroligt mycket effektivare om de kan jobba på varsin egen uppgift med hjälp av springschasen istället för att hela tiden behöva finnas till hands för varandra. Fast det funkar ju såklart inte om man har ett arbete att gå till på dagen och sen har tänkt att göra en insats på kvällen.
 
  • Gilla
Lasse Suzican
  • Laddar…
Lasse Suzican Lasse Suzican skrev:
Blir ett svar i 2 delar...
Inte exakt samma sak, men jag driver en bilverkstad och skulle aldrig drömma om att låta kunden "hjälpa" till med att arbeta i verkstan. Och det helt och hållet beroende på att JAG ansvarar för alla eventuella fel som kan uppstå, samt naturligtvis risken för att kunden skadar sig. Dom kan vara med i verkstan, men ska då hålla sig på iaf minst 1 meters avstånd så jag kan röra mig...
Men som det redan nämnts tidigare. Städa och hålla rent, fixa fika, hämta grejer och liknande uppskattas garanterat....

Del 2 i svaret.
För 1 år sedan lät jag gräva upp och lägga ny dränering runt mitt hus. Passade också på att tilläggsisolera, byta färskvatten in, el och lite annat. Grävfirman gjorde hela jobbet och jag hämtade en del material (bl.a makadam och grus, kabelskyddsrör, någon enstaka icke påtänkt rörkoppling och liknande), medan grävfirman skötte resten.
Anledningen till att jag höll mig borta? Min kunskap om dränering är för bristfällig så jag har inget att tillföra en som jobbat med det i 25-30 år. Däremot så klarade jag utan problem att köra och hämta 1,5 ton makadam/grus med min flakbil när det behövdes. Win-win för oss båda...
(Att jag sedan bytte en sprucken hydraulslang på grävmaskinen kvittar för det var inom mitt yrkesområde, och då sjönk ju räkningen med några 100-lappar)
Nej, det är det som är så konstigt. Ingen skulle drömma om att försöka hjälpa en bilmekaniker, trots att de flesta någon gång har skruvat lite med bilar. Men när det gäller bygg, så tror alla att de klarar det lika bra, vilket givetvis är lika fel
 
  • Gilla
valiandreu
  • Laddar…
Det brukar vara frustrerande och störande och ibland rentav fördyrande att ha en icka yrkeskunning beställare med sig då man bygger....... men det finns säkert saker du kan hjälpa till med ändå.

Be dem anvisa dig lämpliga städnings- och uppröjningsarbeten som du kan göra självständigt. Minst 10% av arbetstiden på ett bygge går åt till sådant lågkvalificerat arbete och om du kan göra den delen sparar du de pengarna.
Om byggarna är bra så ökar deras arbetsmotivation och arbetsmotivation då de ser din städning och så vinner du några procent till.
 
Hej,
alla som svarar och läser har vi olika yrke, vilka av er kan tänka sig får hjälp med sina sysslor och sänka ner sin månadslön?
Varför vill några hjälpa ju byggare och hantverkare?.
"Om en bra hantverkare är dyrt hur mycket kostar en dåligt?"
 
T
När jag går till frisören så brukar jag hjälpa till och klippa mig själv i nacken medan frisören samtidigt tar sidorna:p
 
  • Gilla
Johnsson 56
  • Laddar…
P Pumba skrev:
Vad är det för snickare som behöver 1 månad för att stomresa och fixa taket på ett garage?
Med tanke på att de benämns med "dom" av TS så gissar jag på att det är mer än 1 gubbe på plats?

Tycker det låter väldigt luddigt vad det är ni faktiskt kommit överens om att de ska göra.
Vem är det som kan uttala sig om tid m.m på en byggnation utan att veta vad det omfattar?
 
1 19magnus skrev:
Vem är det som kan uttala sig om tid m.m på en byggnation utan att veta vad det omfattar?
Klart att det kan vara svårt i vissa fall, men om du är 2 snickare bör du hinna göra klart ett garage på den tiden vilket det inte var prat om här, det får nog till nått väldigt stort specialgarage för att det ska ta 1 månad att få upp ett sådant, och om man tyder det TS skriver så är det knappast ett dyrt och påkostat bygge om man är orolig över lite hantverkstimmar.
 
"Nu skrev jag t.ex (till exempel) takstolar...
Vad som helst passar in såsom läckande tak, hängrännor med bakfall, sneda väggar, ojämnt golv, whatever ägaren själv varit med och roddat i.
Frågan är "Vem tar ansvaret för felet????""

Det är ägaren som bär ansvaret att bygget blir rätt om han ska vara den som styr upp det!
Alla fel du har nämnt är väldigt enkelt att undersöka.
I mitt fall, där jag lade råspont, takpapp och läkt själv och en firma sedan plåten, skulle jag kanske kontakta dom om jag upptäckte att det läckte in vatten pga att de gjort något fel med plåtläggningen, eller att det är fel på plåten. Men jag var på plats den dagen och jag vet därmed vad de gjorde för fel bl.a. var jag nån mm från att be takläggarna fara åt skogen, för jag retade mig som fan på hur de betedde sig.
Jag höll i sista stund stressad på att göra i ordning det sista med pappen uppe i nock när de anlände och istället för att lasta av plåtmaterialet från bilen så sprang ena killen upp på taket och började klippa upp luftning i takpappen för att hjälpa mig och visa sig duktig på något vis.
Sedan sa han, "jag gjorde visst fel här" och det visade sig klippt hål i pappen ända ut över takutsprånget där det saknas luftning. Sedan sa han: "Men det gör ju ingenting att det är hål i pappen här, det blir ändå inget förstört".
Sedan fick jag sitta i en halvtimme och värma och limma igen hålet med takmassa, då han plötsligt kom på att det är nog bättre att vi tar fram plåtarna så länge.
Några timmar senare kom han och sa, "Vi skulle skruvat varannan plåtkupa här, men vi råkade göra fel, så nu får vi skruva varje rad på denna sida taket annars ser det konstigt ut", åter igen kom ursäkten "men det gör inget, då sitter ju taket fast bättre och att det blir olika på taksidorna kan man ju inte se samtidigt".
Jag tänkte bara, ska man behöva betala för denna inkompetens..

Däremot kan jag inte klandra dom om det skulle visa sig vara fel på pappen under plåten när jag gjort det själv.
Jag körde med Icopal papp som verkar vara bra kvalitet, men kunde lika gärna köpt på Byggmax där jag köpt mycket virke, men deras takpapp var lika hållbar som tunn wellpapp, gick att riva i bitar med fingrarna. Det säger ju sig självt att ett tak med den pappen håller MYCKET sämre kvalitet, för en minimal prisskillnad.

Man får skilja på att köpa ett nyckelfärdigt garage eller ta hjälp med vissa delar.
Det gäller ändå garanti på det jobb de utfört med plåttaket, garanti på plåtens kvalitet från leverantör osv.

Lägger jag papp, står jag för det arbetet.
Lägger de plåt, står de för det arbetet.
Drar en elektriker el, står han för det arbetet osv

Vad hände med inlägget där någon jämförde med andra yrken, borta?
Nu minns jag inte allt som stod, men själv kan jag tänka mig att laga min egen mat, eller käka på någon billigare pizzeria emellanåt istället för att lägga flera hundra på en fin restaurang.
Köpa öl på bolaget eller ta hem en platta från Tyskland, istället för att köpa öl varje helg på krogen.
Köpa bildelar på någon billig hemsida eller affär och byta själv eller låta någon annan kunnig göra det och ge en slant för själva arbetet istället för märkesverkstad.
Försöka hålla mig frisk för att undvika läkare, eller använda mig av högkostnadsskydd istället för betala tusenlappar på privatläkare osv osv. Det finns alltid sätt att spara pengar.

Har full förståelse att man inte vill punga ut en miljon för ett färdigt garage, speciellt när man kanske har ett hus som också behöver renoveras, eller man redan har skulder på.

Enda problemet jag ser är om kunden är en "jobbig jävel" som håller på tjatar, gnäller om skitsaker och bara är i vägen. Då har jag full förståelse för att det blir ansträngande för arbetarna.
Är själv hantverkare och har stött på kunder som klagar på saker som ser helt perfekta ut, man undrar då hur fan dom tänker, när de själva väljer att åtgärda "felen" efter en massa gnäll och man själv tycker det ser förjävligt ut när de är klara, men de själva är nöjda? :D

Sen finns det också hantverkare som inte kan ett skit, eller tror dom kan allt och är stöddiga, vilket är lika jobbigt det..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.