Hej! Har en fråga angående nå avlopps stammar.

Bild på en källare med markerade rör: en gammal gjutjärnsstam inom en vit cirkel och en nyare stam inom en röd cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bå denna bild visas den gamla gjutjärns stammen i vita cirkeln,
Den används inte längre på de övre våningarna förutom luftning från källaren.

Inom den röda cirkeln är den nya stammen som förra ägaren installerade.

Kan jag helt ta bort den gamla och låta nya sköta hela avluftningen?

Finns både en tvättstuga och toalett som den gamla är kopplat på men de leder ju ändå till samma huvudledning ut från tomten.

Hoppas jag gjort mig förstod , annars är de bara att fråga!

Mvh henke
 
Har det varit flera bostäder i fastigheten tidigare, man kan anta det pga att det sitter två mätartavlor fast bara en mätare numera?

Hur är avloppet draget?
Var går utgående ledningen?
Finns det någon avluftning på den nya ledningen?
 
Demmpa skrev:
Har det varit flera bostäder i fastigheten tidigare, man kan anta det pga att det sitter två mätartavlor fast bara en mätare numera?

Hur är avloppet draget?
Var går utgående ledningen?
Finns det någon avluftning på den nya ledningen?
Jo de har varit en gång i tiden två lägenheter. Vet dock inte om de någonsin användes så.
Så förr i tiden så gick de där gjutröret till ett kök på övervåningen men det är nu borttaget.

Nu stämmer inte alla väggar på ritningen. och jag är inte helt hundra hur de är draget. men de röda ledningarna är vad jag uppfattat hur de gjutrören är dragen.

Röda Xet är vart stammen går upp. (Inne i toaletten i källaren)
Gröna Xet är vart nya stammen går upp.
Blå ledning är utgående ledning.

Det är då ett rör som går ut genom taket så gissar på att de är den nya ledningen :p

Ritning av husplan med markerade avloppsledningar; rött för befintliga, grönt för ny stam, blått för utgående och röda kryss för stammens position.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
På den gjutjärnsstammen som du vill ha bort som luftaren går på, det köket som den försörjde används inte längre. Försörjer den ngt annat? Eller går den helt ifrån avlopp i mark till tak och luftar? Isåfall är den ju helt onödig. Men annars gäller enl. teknikhandbok:

Oluftad ledning får inte ha en fallhöjd mellan högsta punkt V-lås och luftad horizontella ledning (i mark lr dylikt) på över 4 meter vid 75+ dimension.

10 m gäller vertikalt man längst får dra också på den grodan.

Men som sagt. Försörjer den ngt tappställe eller toa m.m. gjutjärnsstammen?

Ett alternativ är att knyta ihop luftarna, gå upp med dem genom tak tsm.

Kanske inte förstått helt rätt men kanske ngt jag skrivit hjälper.
 
Gjutröret försörjer inget annat än lyftning från källare till tak,

Köket är borta och toan är kopplat om till nya ledningen
 
Ok! Ta bort så mkt det går och proppa (y)
 
Försöker hitta åt vad man ska kunna plugga igen röret med. Spelar ingen roll om det är synligt.

När jag pratade med rörmokaren på telefon sa han att de fanns någon sorts plugg med någon gummi som man klämmer med rörklammer. Men han sa att den va ganska dyr.

Försöker söka på nätet men hittar inget liknande
 
Ändstoppen bör ju funka för ändamålet.

Förstår inte vart han pratar om att de skulle va så himla dyrt
 
  • Gilla
aroncbds
  • Laddar…
B bighenk skrev:
Ändstoppen bör ju funka för ändamålet.

Förstår inte vart han pratar om att de skulle va så himla dyrt
Det förstod jag inte heller tills jag fick några listpriser på gummiändstopp- och övergångsmuffar via två VVS-firmor. Köpte samma detaljer för 1/4 av priset på Biltema. :)

Helt sinnessjuka prispåslag på en del prylar hos de stora ÅF...
 
aroncbds aroncbds skrev:
Det förstod jag inte heller tills jag fick några listpriser på gummiändstopp- och övergångsmuffar via två VVS-firmor. Köpte samma detaljer för 1/4 av priset på Biltema. :)

Helt sinnessjuka prispåslag på en del prylar hos de stora ÅF...
Jag har svårt att tänka mig att det är samma kvalité på detaljerna från Biltema.
 
dock så behöver jag det bara så det funkar tills man renoverar den toan. har två toaletter till som är renoverade som vi endast använder
 
D Deathtrip2000 skrev:
Jag har svårt att tänka mig att det är samma kvalité på detaljerna från Biltema.
Det är sant generellt, men det bör inte vara så mycket som kan gå fel med en gummimuff, tänker man! :)
 
aroncbds aroncbds skrev:
Det är sant generellt, men det bör inte vara så mycket som kan gå fel med en gummimuff, tänker man! :)
Gummi är en färskvara och kvalitén kan skilja sig mycket. Det värsta som kan hända är att gummit torkar och blir hårt, med efterföljande läckage. Det kan hända med att allt gummi och kommer nog att ske tidigare med en sämre kvalité.
 
  • Gilla
aroncbds
  • Laddar…
Nu fick jag lite problem. När jag nu slog bort avloppsstammen på vinden så märker jag att dräneringen på ftx aggregatet på vinden är kopplat på den. Vad ska jag nu göra? Stammen är slagen bort
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.