Vi köpte ett hus för sex år sedan och det har bara varit problem ända från start. Takkonstruktionen var felaktigt utförd vilket gjorde att vi fick en vattenskada i badrum. Detta slutade i rättegång med säljarna där vi fick rätten på vår sida. Däremot har min dotter fått astma och min sambo har svårt att andas hemma. En läkare föreslog att vi skulle ta dit någon som kontrollerar fukt och mögel.

Vi tog ut en firma för att mäta fukt i grunden och han konstaterade att det är väldigt mycket fukt och påväxt mögel under grunden. Vi berättade för honom att vi hade dit en besiktningsman före köp, ca 3 år tidigare som konstaterade att det endast var lite förhöjd fukt men det skulle inte vara något allvarligt utan han bad oss demontera ett par skivor runt grunden. Vilket vi naturligtvis gjorde. Firman som var ut och kontrollerade nu senast påstår att det är omöjligt att det förvärrats så pass mycket på tre år.

Vi har inte gjort något åt detta då vi helt enkelt inte har råd. Det skulle kosta 80 000kr att byta trossbotten och sätta in en avfuktare och då måste vi själva lyfta upp huset så det går att arbeta underifrån då huset är väldigt lågt från backen. Alternativt riva alla golv invändigt och gå den vägen. Sambon har blivit arbetslös och nu har golvbrunnen i toaletten tryckt upp vatten bakvägen så hela badrummet är förstört. Troligtvis går detta inte på försäkring då även detta verkar vara icke fackmannamässigt gjort. Även om dem vid köp påstod att allt var utfört av företag men i rättegången kunde dem inte minnas vilka företag som gjort vad och det fanns heller aldrig kvitton eller papper på att han låtit någon utföra jobbet. Så troligen är hela huset hemma-pulat.

Min fråga är om det bara är att bita i det sura äpplet eller finns det alternativa vägar att gå? Stämma säljaren igen? Besiktningsmännen verkar stå fria mot allt och även mäklarna.
 
Finns det inte några försäkringar som täcker är nog enda lösningen att stämma säljaren igen tyvärr. Alternativt ta upp en dialog med säljaren och lämna krav och hoppas på att han lärt sin läxa och är villig att betala direkt utan rättegång.
 
anders07 anders07 skrev:
Finns det inte några försäkringar som täcker är nog enda lösningen att stämma säljaren igen tyvärr. Alternativt ta upp en dialog med säljaren och lämna krav och hoppas på att han lärt sin läxa och är villig att betala direkt utan rättegång.
Tyvärr verkar hemförsäkring inte täcka något. Vid rättegång framgick det på något vis att säljarna inte bott i huset mycket. Även våran granne som vi har god relation med säger att dem knappt varit där. Ändå sålde dem de till oss som att dem bott i huset många år och att det var åretrunt standard.

Detta var det ju givetvis inte och därav fick vi rätten på vår sidan. Nu vet jag inte mycket om fukt men kan en krypgrund bli mer fuktbenägen om man använder huset så som det är tänkt, alltså med 21-22 graders temperatur inomhus. Eller är det lika fuktbenäget om det står på underhållsvärme endast?

Tänker om felen inte funnits där tidigare i och med att säljarna inte varit där mycket och att det uppkommit då vi flyttade in permanent?

Vi har stora problem med sättningar också. Ytterdörren går knappt öppna eller stänga utan man får sparka in den varje gång man ska stänga den. Detta är inget som fanns när vi tittade på huset och i blanketten som skrivs i samband med köp där säljaren svarar på frågor om problem så står det "Nej" på allt. Det har enligt dem inte varit några problem alls. Men vi har bara haft problem från första vintern. Då köpte vi huset på sommaren så förstår att sättningar inte fanns då.
 
Kul med nån som haft tur när de processat om dolda fel. Säljaren valde att inte överklaga domen? Eller stannade det vid en förlikning?

Du köpte huset för sex år sedan. Det gör processer om dolda fel svårare naturligtvis. Denna tanke måste hela tiden finnas med. Problemet med krypgrunden är bara att börja spara pengar. Det är en känd riskkonstruktion.
Där finns det inget att hämta. (varför har ni inte haft mer koll på krypgrunden?) Hur säljarna bodde eller inte bodde i huset har ingen betydelse 6år senare. Då du skulle upptäckt felen vid köpet av huset.

Avloppet låter som det troligtvis behöver en spolning. Testa det först. Om problemen fortsätter, då kan det vara värt att filma avloppen. Hur blir ett badrum helt förstört av vatten på golvet? Om nu badrummet skulle vara felaktigt utfört, så är det mycket möjligt att det finns tecken på det. Om Ni har kunnat använda badrummet i 6år utan problem? Kolla avluftningen...

Sättningar i huset? har det uppstått större sprickor som ökat? Eller är det bara ytterdörren som krånglar?
Det kan bero på att ett hus rör sig. Min dörr till förrådet är väldigt trög på vintern, men på sommaren är den okej igen. Sådant är helt normalt i ett hus.

Säljarens upplysningsplikt, de har inget värde. Säljaren kanske inte har upplevt saker som problem. Min gamla bil var jag tvungen att starta vindrutetorkaren om jag skulle spola rutan. Jag tänkte inte på det som ett problem efter ett par år. Så hade någon frågat hade jag svarat nej på den frågan.

Tja visst du kan försöka stämma säljaren, du kan ha tur igen. Men du måste först ta reda på om något av dessa fel klassas som dolt. Det är inte alls säkert. Börja med att ta reda på om det finns tecken som kan ge en fördjupad undersökningsplikt. Börja med att kolla golvbrunnen.

Ta det lugnt en stund nu och varva ner. Sedan tar du allting ett steg i taget. och fundera på vad som kan klassas som dolt fel och om det är värt en tur till rätten igen. Krypgrunden skulle jag inte ens fundera på att få som dolt fel. Ta in några fler experter innan du bestämmer för vilken åtgärd som är bäst. Vad är skicket på bjälklaget? Om man bortser från mögel? Har hållfastheten påverkats? Är det bara mögel som är problemet eller har hållfastheten påverkats? Om det bara är mögel ser jag ingen anledning att riva allting.
Installera avfuktare i krypgrunden eller andra system som tar bort fukten. Därefter ta bort möglet.
Sedan byt ut delar där hållfastheten påverkats. Inte alls samma brutala kostnader.

Anledningen till att man inte rår på besiktningsmän? De har en förmåga att friskriva sig.
Dessutom är de bara 2år som de behöver garantera något.

Mäklare? De har inte så mycket med huset å göra egentligen de agerar mellanhand mellan säljaren och köpare. De har inget ansvar för att kolla husets skick. De ska informera eventuella köpare om fel de känner till... De finns vissa saker de ska kolla. Men det har mer med att säljaren verkligen äger huset.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Finns det inte några försäkringar som täcker är nog enda lösningen att stämma säljaren igen tyvärr. Alternativt ta upp en dialog med säljaren och lämna krav och hoppas på att han lärt sin läxa och är villig att betala direkt utan rättegång.
Eller så säger det att de kommer att gå till rätten direkt utan att passera gå.
 
  • Gilla
Lidd
  • Laddar…
Har du bilder på skadorn i grunden?
 
Angående fukt i krypgrunden:
Det går nästan inte att säga om felet varit där sen länge eller är nytt i den utsträckning som ni har nu, och som Byggdjuret skriver är det en riskkonstruktion som man bör hålla koll på regelbundet.
En möjlig förklaring kan vara:
Mögeltillväxten beror till stor del på en kombination av värme och fukt. Om huset inte använts mycket alls innan och bara stått på underhållsvärme, så har ni nu både höjt temperaturen och fuktbelastningen i och med permanentboende. Och troligen fanns redan påväxt lite var som i krypgrunden vilka nu har kunnat accelerera då förhållandena har blivit bättre. Ytterligare som kan påverka är om klimatet har varit extra fuktigt de år som ni har bott där.
Hur man åtgärdar en krypgrund finns det andra som är bättre på än jag. Men som skrivits tidigare, börja med avfuktare så att mögeltillväxten stoppar (då slutar även spridningen i de torra områdena), därefter är det inspektion och mögelsanering.
Lycka till!
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
T Thesvensk skrev:
Nu vet jag inte mycket om fukt men kan en krypgrund bli mer fuktbenägen om man använder huset så som det är tänkt, alltså med 21-22 graders temperatur inomhus. Eller är det lika fuktbenäget om det står på underhållsvärme endast?
Nu vet jag inte mycket om fukt men kan en krypgrund bli mer fuktbenägen om man använder huset så som det är tänkt, alltså med 21-22 graders temperatur inomhus.

Ja, det kan det då varm luft kan ta upp mera fukt än kall så om isoleringen i golvbjälklaget är dålig så ni får varmare i krypgrunden.

Eller är det lika fuktbenäget om det står på underhållsvärme endast?

Nej, se ovan.
 
RF borde minska i krypgrunden då värme från ett uppvärmt hus letar sig ner i grunden och värmer den.
 
F frlise skrev:
RF borde minska i krypgrunden då värme från ett uppvärmt hus letar sig ner i grunden och värmer den.
Ja, när temperaturen ändras så ändras RF också. Högre temp = lägre RF. Man bör dock även titta på vad som händer med det fukttillskott som finns från inomhus. Så med ökad temperatur kan RF vara ungefär samma, minska något eller i udda och värsta fall öka något. Beror helt och hållet på hur konstruktionen ser ut samt hur ångtät och isolerad den är.
 
F FreddruS skrev:
Ja, när temperaturen ändras så ändras RF också. Högre temp = lägre RF. Man bör dock även titta på vad som händer med det fukttillskott som finns från inomhus. Så med ökad temperatur kan RF vara ungefär samma, minska något eller i udda och värsta fall öka något. Beror helt och hållet på hur konstruktionen ser ut samt hur ångtät och isolerad den är.
Fast fukttillskott från inomhusluften stiger väl uppåt pga av termik. Det skulle i så fall vara om du har ett undertryck i grunden och pga konvektion tillför fuktig inomhusluft.
 
B Byggdjuret skrev:
Kul med nån som haft tur när de processat om dolda fel. Säljaren valde att inte överklaga domen? Eller stannade det vid en förlikning?

Du köpte huset för sex år sedan. Det gör processer om dolda fel svårare naturligtvis. Denna tanke måste hela tiden finnas med. Problemet med krypgrunden är bara att börja spara pengar. Det är en känd riskkonstruktion.
Där finns det inget att hämta. (varför har ni inte haft mer koll på krypgrunden?) Hur säljarna bodde eller inte bodde i huset har ingen betydelse 6år senare. Då du skulle upptäckt felen vid köpet av huset.

Avloppet låter som det troligtvis behöver en spolning. Testa det först. Om problemen fortsätter, då kan det vara värt att filma avloppen. Hur blir ett badrum helt förstört av vatten på golvet? Om nu badrummet skulle vara felaktigt utfört, så är det mycket möjligt att det finns tecken på det. Om Ni har kunnat använda badrummet i 6år utan problem? Kolla avluftningen...

Sättningar i huset? har det uppstått större sprickor som ökat? Eller är det bara ytterdörren som krånglar?
Det kan bero på att ett hus rör sig. Min dörr till förrådet är väldigt trög på vintern, men på sommaren är den okej igen. Sådant är helt normalt i ett hus.

Säljarens upplysningsplikt, de har inget värde. Säljaren kanske inte har upplevt saker som problem. Min gamla bil var jag tvungen att starta vindrutetorkaren om jag skulle spola rutan. Jag tänkte inte på det som ett problem efter ett par år. Så hade någon frågat hade jag svarat nej på den frågan.

Tja visst du kan försöka stämma säljaren, du kan ha tur igen. Men du måste först ta reda på om något av dessa fel klassas som dolt. Det är inte alls säkert. Börja med att ta reda på om det finns tecken som kan ge en fördjupad undersökningsplikt. Börja med att kolla golvbrunnen.

Ta det lugnt en stund nu och varva ner. Sedan tar du allting ett steg i taget. och fundera på vad som kan klassas som dolt fel och om det är värt en tur till rätten igen. Krypgrunden skulle jag inte ens fundera på att få som dolt fel. Ta in några fler experter innan du bestämmer för vilken åtgärd som är bäst. Vad är skicket på bjälklaget? Om man bortser från mögel? Har hållfastheten påverkats? Är det bara mögel som är problemet eller har hållfastheten påverkats? Om det bara är mögel ser jag ingen anledning att riva allting.
Installera avfuktare i krypgrunden eller andra system som tar bort fukten. Därefter ta bort möglet.
Sedan byt ut delar där hållfastheten påverkats. Inte alls samma brutala kostnader.

Anledningen till att man inte rår på besiktningsmän? De har en förmåga att friskriva sig.
Dessutom är de bara 2år som de behöver garantera något.

Mäklare? De har inte så mycket med huset å göra egentligen de agerar mellanhand mellan säljaren och köpare. De har inget ansvar för att kolla husets skick. De ska informera eventuella köpare om fel de känner till... De finns vissa saker de ska kolla. Men det har mer med att säljaren verkligen äger huset.
Att det inte är ett dolt fel köper jag, eftersom jag inte tror felet funnits där under tiden föregående ägare brukade huset. Dem har påtalat om att dem bott där under flera år och detta såldes till oss med "året runt" standard. Dock pekar allt på att dem inte alls bott där annat än en kortare tid, för i sånt fall hade vattenskadan i badrummet uppkommit före vi flyttade dit.

Varför? Jo "tätskiktet" eller vad det heter som ligger under takplåten på taket hade ett stort öppet hål efter en demonterad luftstam. Det var alltså helt öppet ner till undertaket. Hade dem bott där året om och haft den inomhus temperatur vi har 20-21 grader så hade detta problem uppenbarat sig redan då. Tak isoleringen var ca 15-20cm endast så all värme inifrån har ju givetvis smält snön på taket som hittat sig in under plåten och runnit rätt ner i badrummets innertak.

Likaså tror jag om krypgrunden, att värmen i huset gjort att det blivit fuktigare i grunden. Isoleringen är allt annat än året runt standard. Golven är svinkalla så förstår om värmen smyger ner i grunden också.

Huset är står så pass lågt från marken, ca 30cm på ena sidan och 10cm på andra sidan så det är omöjligt att sanera krypgrunden utan att först lyfta upp huset. Hade det funnits utrymme så hade det varit billigt att byta trossbotten och sätta in avfuktare.

Vem kan man kontakta angående detta för att ta reda på om det finns andra alternativ eller vägar att gå? Värt att gå med i Villaägarna och rådfråga?

Vet inte vad det kostar att lyfta ett hus men nog lär det hamna kring 100 000, sen tillkommer ju saneringen som säkerligen är en hundring där också. Dessutom måste avlopp, inkommande vatten och el förlängas eller bytas så klart.
 
Vem är det som har bedömt skador och rekommenderat vilka åtgärder som behöver göras? Försök få tag på någon som håller på med fuktproblem och inte samtidigt är återförsäljare för något. Anticimex till exempel säljer egna fläktar, välj hellre någon helt obunden.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Fortfarande tror jag inte uppvärmningen har med problemet att göra. Störst problem med fukt i en krypgrund har man under sommarhalvåret då varm fuktig utomhusluft letar sig in i grunden och kyls ner. Då ökar samtidigt RF. Att tillföra värme(observera att värmen måste tillföras via uppvärmning och inte via luft då varm luft kan bära mer fukt. Detta öka då fukttillskottet istället) även om man inte värmer huset på sommaren skulle det fortfarande sänka RF.

Hur ser stuprör och dränering ut. Funkar det som det är tänkt så det inte tillförs extra mycket fukt via vatten.

Finns metoder att avdöda mögel med bland annat fogging, där man upphettar mögeldödande medel till gasform och sprutar in under huset.

Installera sedan en sorptionsavfuktare som dels avfuktar och förhindrar ny mögeltillväxt samtidigt som det skapas ett undertryck så att luft från krypgrunden inte letar sig upp i bostadsutrymmet.

Funkar inte detta då kanske man kan fundera på om huset måste lyftas. Men börja med det enkla först.
 
B Byggdjuret skrev:
Ta det lugnt en stund nu och varva ner. Sedan tar du allting ett steg i taget. och fundera på vad som kan klassas som dolt fel och om det är värt en tur till rätten igen. Krypgrunden skulle jag inte ens fundera på att få som dolt fel. Ta in några fler experter innan du bestämmer för vilken åtgärd som är bäst. Vad är skicket på bjälklaget? Om man bortser från mögel? Har hållfastheten påverkats? Är det bara mögel som är problemet eller har hållfastheten påverkats? Om det bara är mögel ser jag ingen anledning att riva allting.
Installera avfuktare i krypgrunden eller andra system som tar bort fukten. Därefter ta bort möglet.
Sedan byt ut delar där hållfastheten påverkats. Inte alls samma brutala kostnader.
This.

Man behöver ju inte lyfta huset för att få in en avfuktare . Och är det relativt öppet i övrigt i grunden kanske det tom. går att få in plast att täcka med. Då har ni ju stannat av all påväxt. En avfuktare, lite rör och plast är ju 10-15 tusen kanske.
 
Redigerat:
  • Gilla
frlise
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.