Jag köpte i augusti ett gammalt hus, byggår sent 1800-tal, och huset beskrevs då som renoverat och isolerat på nedervåningen. Och det är det. Men när kylan kom så frös vattenledningen i köket och vid efterforskning visar det sig att vattenledningen är lagd i yttervägg, i isoleringen, vilket inte är tillåtet enligt branschreglerna "Säker vatteninstallation". Tidigare husägaren har gjort allt arbete själv och hävdade glatt vid försäljningen att han hade full koll på dessa regler.

Är detta något som kan räknas som dolda fel? Hur gör man för att hävda dolda fel? Behöver man ta juridisk hjälp redan från början?

/Annette
 
Jag förutsätter att det går att se att ledningarna är dragna i väggen. Så sannolikt skulle du inte kunna få det som dolt fel i en juridisk prövning.
Men nu är det ju uppenbart att lösningen inte är bra, då är det fullt möjligt att säljaren går med på att kompensera dig för en åtgärd. Du kan ju alltid fråga. Men ett dolt fel i juridisk mening är det sannolikt inte.
 
Redigerat:
J
Tror det är utsiktslöst att hävda dolt fel för en fryst vattenledning i en 1800-talskåk. Att det är renoverat är ett vitt begrepp som kan innebära att man har bytt allt från tapeter till syllar. Att den ligger i isoleringen låter väl inte så fel, men är det mot reglerna så kanske, men vad säger reglerna? Vad hade varit värre? Utanför isoleringen?
Jag hade nog kollat med säljaren för ett bidrag som Daniel skriver, men samtidigt, det går väl hyfsat enkelt att förbättra isoleringen när det ändå är uppbrutet för lagning.
 
harry73
Har ägaren isolerat nedervåningen och säger han att han har full koll på säkert vatten, då är det rimligt att förutsätta att det finns inga vattenledningen på fel sida isoleringen. Du har inga möjligheter att kontrollera detta utan att förstöra väggen, så jag skulle i alla fall hävda dolt fel.
Sedan får du själv bedöma hur långt du tar det. Blir det domstolsförhandlingar, kan kostnader skena och har man otur vinner man målet men förlorar man ekonomiskt på det
 
När gjordes denna renovering?
Hur länge har det varit "krav" enligt säkert vatten att man man måste placera vattenledningar på den varma delen?
 
Oavset krav och årtal är det uppenbart inte rätt gjort när det fryser.
 
Tack för svaren hittills.
Huset isolerades av tidigare ägare 2014. På timmerväggarna har han reglat upp och satt isolering Rockwool/plyfa/gips. Vid överlåtelsen fick jag tillsammans med nyckeln en USB-sticka med lite bilder från husets renoveringar och där syns tydligt hur har satt rören i isoleringen i ytterväggen. Branschreglerna från Säker vatteninstallation skriver i sin paragraf 3.2.5 "Ledningar får inte heller monteras i byggnadens isolering i golv, ytterväggar eller vindsbjälklag."
 
Om du fick bilder på rörens placering i väggen, är det absolut inget dolt fel!
 
thomas33 thomas33 skrev:
Om du fick bilder på rörens placering i väggen, är det absolut inget dolt fel!
Bilderna fick jag tillsammans med nyckeln dvs efter att köpet var klart, alltså ingenting jag kände till och kunde ta ställning till före betalning.
 
J
Om du fått bilderna innan, hade du då sänkt ditt bud?
 
J Jocke Best skrev:
Om du fått bilderna innan, hade du då sänkt ditt bud?
Ja!
 
D Daniel 109 skrev:
Oavset krav och årtal är det uppenbart inte rätt gjort när det fryser.
Så enkel är inte världen tyvärr. Om det inte finns några krav på var man ska placera ledningarna så är det svårt att hävda dolt fel.
 
J
A Annette2014 skrev:
Ja!
En tumregel är att man kan kräva mellanskillnaden på vad man gav och hade givit vid ett dolt fel. Kanske svårt att beräkna, men ändå.
 
B Byggdjuret skrev:
Så enkel är inte världen tyvärr. Om det inte finns några krav på var man ska placera ledningarna så är det svårt att hävda dolt fel.
Men det finns ju krav enligt branschreglerna!?
 
  • Gilla
tio_Pepe
  • Laddar…
A Annette2014 skrev:
Men det finns ju krav enligt branschreglerna!?
Att inte följa branschregler innebär ju inte per automatik att det är ett "fel". Man kan ju tex renovera ett badrum själv utan att följa reglerna, och så länge det syns/sägs så är det inte ett dolt fel... Däremot har ju säljaren då gjort en felaktig utfästelse om hen har hävdat att branschreglerna följts (och dom inte har det).

Dolt fel är ju ett fel som man inte kunnat förutsätta, misstänka eller utan förstörande åtgärder upptäcka, så det kanske kan vara ett dolt fel i detta fall. Du kan som sagt alltid anmäla det tillsäljaren med rimligt krav på kompensation. Men skulle han vilja dra det vidare till domstol så småningom så får du kanske ta en funderare till ,där är det aldrig säkert man vinner, iaf inte ekonomiskt, även om man tycker att man har ett vattentätt case... :/

/K
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.