Alla vill köpa billigt och sälja dyrt!
 
garvin garvin skrev:
Alla vill köpa billigt och sälja dyrt!
Så länge jag kan köpa billigt har jag inget emot att sälja billigt. Bara bra om prisnivåerna sjunker. Dessutom skulle man få bort personer som spekulationsköper för att tjäna pengar på det. Bostadsmarknaden borde inte användas till att tjäna pengar i den utsträckning som gjorts hittills.

Men visst, för att det ska sjunka måste de som köpt dyrt göra en förlust - vilket såklart tar emot för de personer som köpt nära sin maxgräns. Skuldbelåningen blir rätt stor då om marknaden faller.
 
Om målet med ökade amorteringskrav är att minska skuldbördan så måste det till några regler som försvårar spekulation med nyproduktion.
 
harry73
Kollade lite på hemnet och tänkte på tråden.
Som budgivare 1 hade jag här inte litat på budgivare 2.
Jag hade dragit tillbaka alla bud och kommit med ett skambud.

Röd tegelvilla med svarta takpannor visas bredvid en lista över budgivning med det högsta budet på 2 550 000 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Varför inte, vad var utgångspris? Budgivare nr 2 första bud kanske var utgångspris?
 
harry73
Jag läste fel :crysmile:
Jag trodde alla bud kom den 18 februari (dvs en söndag) då hade det varit väldigt suspekt. Nu finns det lite mer tid mellan buden och var senaste budet från igår.

Svårt att vänja mig det redan är 2018:(
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Men om du då stannar här som budgivare 1, och mäklaren säger "du får det för 2,5 om du tar det om två veckor" så hade jag idag tackat nej och sagt att mitt 1:a bud är det som gäller om budgivare 2 inte längre är aktuell. Oavsett orsak. Vill säljaren ha ett tidigare tillträde än sedvanliga ca 3 månader så vill jag veta det innan budgivning.
 
T
fia_mstd fia_mstd skrev:
Men om du då stannar här som budgivare 1, och mäklaren säger "du får det för 2,5 om du tar det om två veckor" så hade jag idag tackat nej och sagt att mitt 1:a bud är det som gäller om budgivare 2 inte längre är aktuell. Oavsett orsak. Vill säljaren ha ett tidigare tillträde än sedvanliga ca 3 månader så vill jag veta det innan budgivning.

Om budgivare 2 väljer att hoppa av så gäller första budet från budgivare 1, inte senast lagda. Så får mäklaren tycka vad den vill om detta, annnars trissar man ju upp priset själv!

Är man då sin egen bulvan?
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jag läste fel :crysmile:
Jag trodde alla bud kom den 18 februari (dvs en söndag) då hade det varit väldigt suspekt. Nu finns det lite mer tid mellan buden och var senaste budet från igår.

Svårt att vänja mig det redan är 2018:(
Vad är konstigt med bud på en söndag?
 
Läskigt detta med att köpa och sälja, när det som för mig alltid gått tokfort samtidigt som man gör ett jätte beslut på ibland bara några timmar.

Är femtio år och när vi (frun och jag) ville köpa ett hus bara 700 000 1992 blev vi nekade av mäklaren fast vi hade jobb och insatsen 10% skall nämnas att då låg räntan på 14% och några dagar på 500 % för er som minns det.

Men 1 månad senare damp det ner ett brev att det fanns bostadsrättsvillor nybyggda och det fick vi köpa direkt fast det i praktiken var dubbla boendekostnaden, så det tog vi för det var lite panik för ungarnas skull osv. Lite som nu sker att folk inte riktigt verkar fatta hur mycket dyrare det är än eget hus. Gick dock bra då vi sålde med vinst.

Så till nästa hus för 11 år sen, var på visningen kl 11 och såg att det var många namn uppskrivna på mäklarlistan, så jag stack till honom mitt visitkort med ett lånelöfte rejält tilltaget i överkant och sa ring mig för vi är intresserade. Han ringde kl 15 och frågade om jag ville börja budgivningen? Men sa nej, men jag ger utgångspriset och det gäller bara dagen ut för att jag skulle resa bort dagen efter ... en timme senare hade vi skrivit. Jag visste att dom som sålde redan köpt nytt och de övriga spekulanterna var veliga och hade inte klart med stålar, så på 6 timmar hade vi köpt ett hus fast den gamla BRF var inte såld än, men det löste sig även det.

Och för 2 år sen var det dags igen, var och spontantittade på tomter på första visnigen och tittat ut en tomt innan, men den var såld och vi insåg att första timmen skulle de bästa tomterna ryka så upp för backen och kollade snabbt, va fan den tomten tar vi och fram till mäklaren och sa den tar vi! Så det tog en timme att köpa en tomt eller snarare ett berg! fast gamla huset inte var sålt, men det löste sig och det gamla huset såldes med vinst. Vi hade dock missat i all hets att tomten var prickad mark till 60% :) Mäklaren gick inte ens ur bilen för att det regnade och sa inget om detta. Så vår drömhus fick plats med 18 cm till godo så även det löste sig.

Så nu sitter vi i vårt helt nya drömhus med låg månadskostnad, vi har haft en himla tur att kunna sålt i rätt tid. Och vi hade möjlighet att bo kvar i gamla huset när det nya byggdes och sålde det i precis rätt tid, mest tur kanske.

Vi har haft förmånen att kunna köpa det nya boendet innan vi sålt det gamla, förstår dock hur jobbigt det för de som måste/bör sälja det nuvarande innan dom kan/bör köpa nytt boende.

Men som sagt, läskigt med snabba beslut som kan påverka så mycket, inte som att köpa fel bil som man kan sälja om den inte var bra
 
  • Gilla
garvin
  • Laddar…
harry73
A Andy78 skrev:
Vad är konstigt med bud på en söndag?
Inget i sig, men nu trodde jag att mäklaren lyckades trolla fram en annan budgivare bara några timmar senare på samma söndag förmiddag. Det tyckte jag var suspekt. Och eftersom jag trodde att alla bud var den 18 feb och huset fortfarande inte var såld, tyckte jag det var ännu mer suspekt. Men vi kan släppa det, för nu när jag faktiskt läser datumet rätt, ser det inte längre suspekt ut.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
H Husgubbe skrev:
Läskigt detta med att köpa och sälja, när det som för mig alltid gått tokfort samtidigt som man gör ett jätte beslut på ibland bara några timmar.

Är femtio år och när vi (frun och jag) ville köpa ett hus bara 700 000 1992 blev vi nekade av mäklaren fast vi hade jobb och insatsen 10% skall nämnas att då låg räntan på 14% och några dagar på 500 % för er som minns det.

Men 1 månad senare damp det ner ett brev att det fanns bostadsrättsvillor nybyggda och det fick vi köpa direkt fast det i praktiken var dubbla boendekostnaden, så det tog vi för det var lite panik för ungarnas skull osv. Lite som nu sker att folk inte riktigt verkar fatta hur mycket dyrare det är än eget hus. Gick dock bra då vi sålde med vinst.

Så till nästa hus för 11 år sen, var på visningen kl 11 och såg att det var många namn uppskrivna på mäklarlistan, så jag stack till honom mitt visitkort med ett lånelöfte rejält tilltaget i överkant och sa ring mig för vi är intresserade. Han ringde kl 15 och frågade om jag ville börja budgivningen? Men sa nej, men jag ger utgångspriset och det gäller bara dagen ut för att jag skulle resa bort dagen efter ... en timme senare hade vi skrivit. Jag visste att dom som sålde redan köpt nytt och de övriga spekulanterna var veliga och hade inte klart med stålar, så på 6 timmar hade vi köpt ett hus fast den gamla BRF var inte såld än, men det löste sig även det.

Och för 2 år sen var det dags igen, var och spontantittade på tomter på första visnigen och tittat ut en tomt innan, men den var såld och vi insåg att första timmen skulle de bästa tomterna ryka så upp för backen och kollade snabbt, va fan den tomten tar vi och fram till mäklaren och sa den tar vi! Så det tog en timme att köpa en tomt eller snarare ett berg! fast gamla huset inte var sålt, men det löste sig och det gamla huset såldes med vinst. Vi hade dock missat i all hets att tomten var prickad mark till 60% :) Mäklaren gick inte ens ur bilen för att det regnade och sa inget om detta. Så vår drömhus fick plats med 18 cm till godo så även det löste sig.

Så nu sitter vi i vårt helt nya drömhus med låg månadskostnad, vi har haft en himla tur att kunna sålt i rätt tid. Och vi hade möjlighet att bo kvar i gamla huset när det nya byggdes och sålde det i precis rätt tid, mest tur kanske.

Vi har haft förmånen att kunna köpa det nya boendet innan vi sålt det gamla, förstår dock hur jobbigt det för de som måste/bör sälja det nuvarande innan dom kan/bör köpa nytt boende.

Men som sagt, läskigt med snabba beslut som kan påverka så mycket, inte som att köpa fel bil som man kan sälja om den inte var bra
Varför blev ni nekade av mäklaren?
Det var väl inte honom ni skulle låna pengar av?
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Varför blev ni nekade av mäklaren?
Det var väl inte honom ni skulle låna pengar av?
Det fick vi inger svar på, dom jobbade ihop med en bank och tyckte vi skulle använda den banken men vi hade en annan och sen fick vi bara höra att kunden valde en som använde rätt bank. Sen råkade jag känna den som sen köpte och det var kanske så att det blev enklare för mäklaren för han fick sälja huset åt den som köpte objektet, men det var nog tur för huset fick fuktskador senare. Så jag/vi har haft en himla tur med boendet
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
fia_mstd fia_mstd skrev:
Deltagit i budgivning. Sista typ tio buden stod mellan oss och en annan budgivare. Vi valde till slut att stanna och se oss besegrade.

Mäklaren ringer nu att det är upp till säljaren och undrar om vi ha något annat att komma med tex snabb inflyttning. Vilket vi absolut kan. Men får lite onda aningar, någon driver upp budet och sen får vi det till de vet är vad vi max vill betala OCH snabb överlåtelse?

Vårt sista bud låg ungefär 20% över utgångspris, inte jättehögt men ändå. Är jag överdrivet misstänksam? Jag vet med mig att jag har förutfattade meningar gentemot mäklare. Jag betalar gärna för huset, inte det, då hade vi inte lagt budet. Men just nu har jag mest lust att släppa det för att det känns märkligt.
Du är inte bunden till någonting, förrän du har skrivit på köpekontraktet. Mäklaren kan bli lite sur, om du hoppar av efter budgivningen, men det är inte så farligt. En kompis hittade ett radhus och ville betala utgångspriset, men hans bank avrådde, eftersom det låg över vad liknande objekt hade kostat tidigare. Jag sa också till honom, "är du helt dum i huvudet, som vill betala utgångspriset direkt". Han hoppade av och mäklaren blev asförbannad. Sedan hittade han ett parhus, som hade ett väldigt förmånligt pris och var nyrenoverat och då slog han till.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det kan ju vara så att den som vann vill ha något villkor som krånglar till det, typ överlåtelse om 6 månader och säljaren tycker det är för länge och kan tycka att det är värt att gå ner i pris 50 000 (eller vad som nu skiljer mellan era bud) för att bli av med huset på 2-3 månader. Annat man kan erbjuda är att säljarna slipper köra iväg sånt som de inte vill ha kvar och slipper flyttstäda.

Det är inte vanligt med bulvaner och det har blivit allt svårare att ha bulvaner med åren. Om du köper huset har du rätt att få namn och telefonnummer på den som bjudit mot dig och kan kontakta den personen för kontroll, om du då misstänker att det är en bulvan kan du dra mäklaren till fastighetsmäklarnämnden.
Frågan är ju då VEMS bulvan är det. Är det mäklarens eller säljarens? Efter att ha varit mäklare i 20 år, så har jag ibland anat att säljaren skickat in en bulvan för att trissa upp priset. Knappast rätt att dra mäklaren inför skranket då.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.