Jag har låtit installera Velfac fönster i mitt nybygge och kan ännu inte se några tendenser till imma, eller andra problem. Nu är jag visserligen inte där dagligen då jag fortfarande bygger på fritiden. Jag ville åt den tunna karmen och hade jag haft 100k till hade jag köpt Hansen Millenium fönster från Preconal http://preconal.se/produkter/hansen-milleniumfonster/ . Min arkitekt rekommenderade dessa om man ville ha nätta fönster.

Inte uppdaterat på länge, men mina fönster går att se på https://nouw.com/kennethbygger. Borde kanske uppdatera...

Även mina byggare klagade på konstruktionen och monteringsproblematiken. De var vana vid klumpiga H-fönstret o. dyl. Dock kan jag tycka att skulle det vara så mycket problem med Velfacs fönster så borde fler ha skrivit om det. De är trots allt en väldigt stor leverantör. Vi får se om tio år!
 
B bingoberra skrev:
Tack! Här är planlösningen, gemensamma utrymmen plan 1 och privata delar plan 2. Mycket tid och tanke har lagts på utformning efter behov, tomtens läge och byggrättens utformning. Fler bilder kommer när vi kör igång!
En synpunkt på planlösningen är att toaletten där nere blir väldigt nära matplatsen, vi har ungefär samma och toalettljuden är ju svåra att helt stänga ute. Kanske strunt samma i vardagslivet men kan ju vara lite känsligt om man har gäster.
 
Grattis till ert projekt och vilket fint läge ni har hittat!
Detta bygge ska blir kul att följ
a.

Vi bara påpeka en lite generell sak.

Jag skulle inte kalla detta hus för "arkitektritat" om jag nu förstod det hela rätt att arkitekten bara gjort huvudhandlingarna, dvs bygglovet och att sin tur tar byggarna fram det projekterade handlingarna dvs bygghandlingarna för huset.

Då är det på sin höjd ett "arkitekt skissat hus"

Det är normal det störta missförståndet om just arkitektyrket, att arkitekter gör "bygglovsritningar" det är dock bara en liten bråkdel del av vårt jobb.

Ett arkitektritat hus = Ett hus som har byggts efter bygghandlings projekterade arkitekthandlingar och att arkitekt tillsammans med andra konsulter tagit fram, konstruktion, vvs lösningar m.m. och då ritat ner på alla detaljerna på huset och varit involverad att val av systemen, materialvalen, produkterna i samråd med sin kund och alla andra involverade.

nog om detta, hur som helst blir det kul att följa detta.

Lycka till med allt och se till att använda er arkitekt även framöver i bygget!
 
M Mangan13 skrev:
En synpunkt på planlösningen är att toaletten där nere blir väldigt nära matplatsen, vi har ungefär samma och toalettljuden är ju svåra att helt stänga ute. Kanske strunt samma i vardagslivet men kan ju vara lite känsligt om man har gäster.
Tänkte exakt samma sak. Om man kan få toadörren lite mer privat vore det toppen.
Dessutom är det alltid skönast om toa/badrum har fönster, dvs ligger vid yttervägg.
Skulle själv hellre ha toan borta vid groventren och offra kapprummet.
Att som gäst resa sig från matbordet och gå in på toan, känns jobbigt.
 
  • Gilla
Hedberg84
  • Laddar…
B bingoberra skrev:
Diskussion om fönster pågår, har två primära alternativ: Elitfönster Vision och Velfac 200 Energy. Har letat trådar på forumet och det finns äldre trådar som talar om köldbryggor i tidigare versioner av Velfacs 200-serie som orsakar kondens på insidan. Någon som har färska och konkreta erfarenheter?
[länk]
Kika på Westcoast Windows innan du bestämmer dig, de gör fönster enligt valfria mått helt i ALU.
Och det är Design varianten du vill ha..
Valde dessa istället för Elitfönster


De har en liten utställningen i Trollhättan så inte så långt att åka från gbg. Tror dock du måste ringa och fråga angående utställningen.
 
Hemmakatten
Vi har schuco, suttit på plats i snart 12 år utan problem i vår fönsterväggar.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Ni har inte funderat på massiva aluminiumbågar? Skulle passa bra på ett ert moderna hus. Vi har det själva, helt underhållsfritt. Har alltid varit lite skeptisk till träfönster klätt med aluminium, orolig för att det kommer in fukt.
Hej! Absolut funderat, dock valt bort det för att hålla i budgeten. Vi har Elitfönster med aluminiumutsida idag och de visar inga tecken på att "må dåligt", men visst vore det najs med hel-alu :) Skjutpartierna blir Schüco eftersom ingen tillverkare av trä/alu-kombinationer löser storleken / vikten.
 
dd88 dd88 skrev:
Vi har Elit vision och Schuco, hade tänkt Hajom först men priset var det dubbla trots hårt prut.

Många som varnat oss för Velfac. Byggare, fönstermontör och återförsäljare sa alla samma sak, det kommer bli problem med köldbryggor och de större öppningsbara partierna (8m) kommer behöva justeras. Tänker att det borde ligga något bakom så pass många varningar som är oberoende av varandra så vi gick inte vidare med Velfac trots bra offert.
Får höra samma sak. Klurar dock på att grundkonstruktionen egentligen borde vara smartare i Velfacs fall då beslagen döljs bakom bågen medan Elits vision-serie har utanpåliggande beslag för öppningsbara fönster och altandörrar. Beslagen känns som "svagaste länken" annars, men ni har inte upplevt det? (Fick byta våra gångjärn på nuvarande huset på 10-åriga garantin förra året)
 
PellePeps PellePeps skrev:
Väldigt fin planlösning! Speciellt vinklarna i huset kommer att bli väldigt fint.
Tack! :) Vinklarna är ett resultat av byggrätten och arkitekten nyttjade det fantastiskt bra tycker vi!
 
  • Gilla
PellePeps
  • Laddar…
S surfarn skrev:
Jag tycker att huset ser välplanerat ut och det ser ut att vara ritat av en proffessionell arkitekt? Tycker att ni fått till det bra med rejält med förvaringsmöjligheter, kapprum i anslutning till entre och en lyxig föräldradel samt ett socialt vardagsrum och kök. Det enda jag funderar på är vart tonårsbarnen skall hålla hus när de vill hänga tillsammans.. kanske titta på någon skrikig film eller spela punkmusik och headbanga ;) Allrummet på övre plan verkar lite litet och sovrummen är inte gigantiska, även om de är väl tilltagna.

Sen kan jag komma med ett tips kring solavskärmning. Har inte järnkoll på väderstrecken men har ni stora fönster i s-v läge ta höjd för att det kommer bli varmt under vår-sommar och ni kommer önska er utvändig (automatisk) solavskärmning. Värt att dra fram sladd till utvändiga markiser..
Hej! Ja, det är en "riktig" arkitekt som ritat det! Vi hade flera olika arkitekter som skissade utifrån våra ursprungliga tankar och idéer. Ett par av dem kopierade mest vad vi skissat, men inte den vi valde och det gillade vi!

Tonårsbarnen kommer få det som heter sovrum på plan 1 som sitt "hang-out area". Blir dubbla skjutdörrar dit och blir ljudnivån högre får vi väl försvinna upp i vår oas på plan 2 :)

Tack för tipset kring solskydd! Det är högt upp och vindutsatt under den stormigare delen av året, så lite tveksam till utvändiga markiser och hur länge de får vara hela? Kommer förmodligen välja till solskyddsglas på de största partierna som ett sätt att hantera det. Överhänget på plan 2 skuggar också en del. De största fönstren ligger åt söder så det kommer absolut bli varmt när solen ligger på, men det sänker om inte annat energiförbrukningen ;-)
 
Å Åsa1978 skrev:
Vilket material väljer ni på fasaden? Vi ska göra ett liknande projekt men bygger ihop befintligt hus med en stor tillbyggnad samtidigt som vi byter fasad, fönster och tak. Tycker dock att det är en djungel när det gäller att välja mellan gran och furu. Lika många åsikter som inlägg...
Hej! Tidigare i tråden har jag lagt upp bilder på vårt pågående experiment med tjärvitriol vs. järnvitiriol som stått några månader nu. Många parametrar som påverkar i slutändan och precis som du upptäckt finns det väldigt många åsikter om de olika valen :)

I grunden ville vi ha en fasad som smälter in i området och då blev det trä. Vi ville också ha en "look" som passar ihop med berget och det lite råa kustlandskapet. Underhållsfritt i så måtto att inget ska behöva målas löpande. Tittade på olika lasyser, men tappade den naturliga känslan i fasaden vilket vi inte gillade. Så till sist landade vi i järnvitriolen eller tjärvitriolen, där de som tidigare nämnts i tråden - trots de lika namnen - inte har något gemensamt annat än att de ska få en snarlik grå nyans över tid.

Järnvitirolen inte ger något skydd medan tjärvitriolen gör det. Dock ska den senare kontinuerligt målas om om skyddet ska hålla över tid, så man kan säga att en tjärvitriol i viss mån blir ekvivalent med en järnvitriol allteftersom skyddet avtar (och det inte behandlas igen). Eftersom en järnvitriol kan målas över med en tjärvitirol bestämde vi då att vi börjar med järnvitriolen som i sig är i princip gratis, behandlar alla brädor före uppsättning och ser sedan hur det går. Om fasaden ser ut att ta överdrivet mycket stryk på några år så kan vi behandla den med tjära i det läget.
 
  • Gilla
Åsa1978 och 1 till
  • Laddar…
K kuntri skrev:
Jag har låtit installera Velfac fönster i mitt nybygge och kan ännu inte se några tendenser till imma, eller andra problem. Nu är jag visserligen inte där dagligen då jag fortfarande bygger på fritiden. Jag ville åt den tunna karmen och hade jag haft 100k till hade jag köpt Hansen Millenium fönster från Preconal [länk] . Min arkitekt rekommenderade dessa om man ville ha nätta fönster.

Inte uppdaterat på länge, men mina fönster går att se på [länk]. Borde kanske uppdatera...

Även mina byggare klagade på konstruktionen och monteringsproblematiken. De var vana vid klumpiga H-fönstret o. dyl. Dock kan jag tycka att skulle det vara så mycket problem med Velfacs fönster så borde fler ha skrivit om det. De är trots allt en väldigt stor leverantör. Vi får se om tio år!
Tack för input! Och snyggt bygge :)
 
M Mangan13 skrev:
En synpunkt på planlösningen är att toaletten där nere blir väldigt nära matplatsen, vi har ungefär samma och toalettljuden är ju svåra att helt stänga ute. Kanske strunt samma i vardagslivet men kan ju vara lite känsligt om man har gäster.
Japp, medveten kompromiss men dörren är så långt åt korridoren som möjligt! Ska man göra nummer två och vill dölja det får man smyga upp på plan 2I :) Fördelen nu är att badrummet ligger nära när ungarna kommer på att de glömt kissa två minuter efter att de hoppat i poolen. Och det kan jag meddela är ett väldigt vanligt scenario hos oss.... :)
 
B bingoberra skrev:
Hej! Absolut funderat, dock valt bort det för att hålla i budgeten. Vi har Elitfönster med aluminiumutsida idag och de visar inga tecken på att "må dåligt", men visst vore det najs med hel-alu :) Skjutpartierna blir Schüco eftersom ingen tillverkare av trä/alu-kombinationer löser storleken / vikten.
Hej!
Hur stora skjutpartier har ni?
Vi har planer på ett stort Schüco skjutdörrsparti som är 6m bred och 2,4m hög, i två sektioner. Det blir säkert tungt att öppna? Frågan är hur upplevelsen blir så det inte blir ett problem. Någon/några med erfarenheter?
Mvh Anders
 
Markokoistinen Markokoistinen skrev:
Grattis till ert projekt och vilket fint läge ni har hittat!
Detta bygge ska blir kul att följ
a.

Vi bara påpeka en lite generell sak.

Jag skulle inte kalla detta hus för "arkitektritat" om jag nu förstod det hela rätt att arkitekten bara gjort huvudhandlingarna, dvs bygglovet och att sin tur tar byggarna fram det projekterade handlingarna dvs bygghandlingarna för huset.

Då är det på sin höjd ett "arkitekt skissat hus"

Det är normal det störta missförståndet om just arkitektyrket, att arkitekter gör "bygglovsritningar" det är dock bara en liten bråkdel del av vårt jobb.

Ett arkitektritat hus = Ett hus som har byggts efter bygghandlings projekterade arkitekthandlingar och att arkitekt tillsammans med andra konsulter tagit fram, konstruktion, vvs lösningar m.m. och då ritat ner på alla detaljerna på huset och varit involverad att val av systemen, materialvalen, produkterna i samråd med sin kund och alla andra involverade.

nog om detta, hur som helst blir det kul att följa detta.

Lycka till med allt och se till att använda er arkitekt även framöver i bygget!
Hej! Aha, en amatörs felaktiga formulering, där lärde jag mig något nytt :) Vi har en "mix" kan man säga då eftersom arkitekten ligger bakom de huvudsakliga materialvalen utvändigt och invändigt och har varit vårt bollplank genom hela processen. Vi har också haft en arkitekt som ritat trädgården, dock inte samma!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.