Open source databas för ritningar och konstruktioner.
 
En husväljare saknar jag. Där ska man kunna jämföra alla dagens modulhustillverkare och få upp ett ungefärligt pris direkt. Gärna även ett avancerat filter där man kan filtrera på rätt storlek mm...
 
Jag skulle köpa lite ventilationstillbehör för montering av en ny köksfläkt nyligen. Jag måste stått i det stora byggvaruhuset i en timme medan de tre anställda jag fick prata med sprang omkring och dividerade om vilken stos jag behövde. Väl hemma hade jag ändå fått fel variant trots mina tydliga förklaringar på vad jag behövde den till. Jag fick åka till en annan butik och gissa mig fram till vad jag behövde för att få det rätt, för inte heller där visste de.
Hade jag vetat mer själv hade jag kunnat välja själv med betydligt större självförtroende, så fler skolor motsvarande den eminenta elskolan som nyligen rullat vore nyttigt, informativt och kul.
Gärna korsindexerad, så en sökning i formumet länkar direkt till "rätt" del i skolan/skolorna. På samma sätt att en skola får länkningar till relevanta foruminlägg som behandlar ämnet.
Varför inte en kvalitetssäkring av inlägg, där de gås igenom av kunnigt folk som betygsätter en tråd eller ett inlägg, så man kan vara säker på att den information ett inlägg har är korrekt och tillförlitlig?
Hade ju varit grymt med medhörning så barnen slipper skrika sig hesa när de vill något där hemma :)
Annars tycker jag Ola C med sin stickande sambo borde vinna ett par, det verkar så fantastiskt mysigt att han snickrar och hon sitter bredvid och pysslar med sitt. De är förtjänta av ett par.
 
Jag skulle önska färdiga ”checklistor” för alla typer av projekt. Jag har nu vid varje tillfälle själv gjort listor, något som såklart tar tid men sparar mycket tid under bygget. I dessa kan stå krav, myndigheter, vad är ”fackmannamässigt”, risker, skyddsutrustning, verktygsbehov, tidsplaner mm. Nu verkar många fråga samma saker: vad kostar, vem ska man kontakta, hur lång tid, vad får man göra själv...
 
  • Gilla
P-J
  • Laddar…
Ett uppslagsverk med allt ifrån olika ytbehandlingsmedel med bilder och text till byggbeskrivningar och tipps samt fackspråk
 
Ni har en sida där ni har svartlistade företag som inte följer ARN. Jag skulle även vilja ha en sida där man kan rekommendera duktiga hantverkare och firmor. Även önskvärt att man kan söka eller klassificera dem i olika län och städer för att hitta duktiga och ärliga lokala hantverkare.
 
Jag skulle vilja läsa mer om någon byggnadsvårdare inom timmerbranschen som arbetar mycket med att bevara det gamla på gammalt vis. Ett exempel kan vara Isak som driver Åre timmerhus. Timmerbila, oxhyvel och handverktyg är hans melodi. Skulle han dessutom kunna dela med sig om tips och råd på handhavande kring äldre verktyg så vore det toppen.

Hur ställer man in en gammal hyvel, hur hyvlar man, vilka yxor finns det och hur används de.

Alltså en serie med byggnadsvård av timmerstommar och det breda tänket kring det.


Sen skulle jag vilja läsa mer om handverktygens fördelar mot elverktygen och tips på hur man blir en bättre hantverkare. Att lära sig handsåga alla lister går ganska enkelt med några handfasta tips och trix vad gäller utförande och typ av verktyg.

Så mer handhållet åt folket! :cool:


När jag ändå har ångan uppe så skulle jag vilja läsa lilla rör-skolan. En guide eller serie om rördragning, hydrofor/hydropress, filter, ventiler, presskopplingar, klämringskopplingar mm. Något som man kan lägga en grund i för att kunna hantera mindre ingrepp i hemmet.

Jag har själv dragit om vatten och avlopp i huset och hade man haft en guide i början så hade det sparat många timmar :crysmile:


Och en sista sak; ett checklista för en egen besiktning. Checklistan skulle vara uppdelad i flera block ex. har du egen brunn hur ser de här delarna ut? Är elen från 60-talet tänk på detta. Är huset byggt med källare på 80-talet tänk på det här mm. Den skulle kräva ganska mycket arbete och kunskap men jag är säker på att den finns här. Checklistan kanske inte i första hand skulle kunna användas mer än som riktlinje vid köp av hus (då allt ska gå så himla fort idag) men när man väl har köpt huset. En grundlig genomgång som gör att man lär känna husets vitala delar och risker.

Lycka till!

31 år och renoverar fortfarande :geek:
 
Jag skulle vilja se en Youtube kanal som kan tex visa detta test. Men såklart också rörlig bild på andra saker som ni ändå skriver artiklar om och recenserar. Men videos kan ni höja intresset och driva trafik till sajten.
 
  • Gilla
EI30-SaC
  • Laddar…
Kanske kontroversiellt, men jag vill inte läsa mer, snarare mindre på byggahus.se.
Det är så himla många som smågnäller om grannar och skit. Snacka med era grannar istället för att skriva hit om minsta lilla sak som händer.
Tyvärr så verkar det som folk inte kan tala med varandra om det inte är över nätet längre. Vi är rädda för att säga vad vi tycker, och vi är rädda för vad andra tycker.
Det är så enkelt att inte ta tag i saker själv, utan att istället skriva en sur kommentar/fråga under ett alias.

Det samma gäller alla dumma frågor. Ja, visst, det sägs att det inte finns några dumma frågor, men det är inte alls sant längre.
Använd den lilla sökrutan här eller på google och se först hur många andra tusen som ställt exakt samma fråga som ni, och se om det finns något svar. Är sen inte svaret det ni vill, så får ni väl välja om ni skall fixa eluttaget själv (för det verkar mest vara frågor om vad man får göra inom el själv) eller ringa elektrikern.

Jag förstår att jag inte kommer vinna några hörselkåpor på detta, vilket är synd, för jag skulle behöva ett par mot allt gnäll.

Mitt namn är Björn Winnerstam.
Tack för mig!
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Jag tycker en av styrkorna med Byggahus.se är alla råd och tips man kan få i alla forum. Dock kan det vara svårt att bedöma relevansen i de råd och tips som man erhåller när man söker ett svar på en fråga/ämne. Tex berör frågan/ämnet juridik så är (förhoppningsvis) en jurist svar mer relevant än en som inte jobbar med juridik, eller om ämnet är el så känns ett svar från en elektriker mest relevant, osv. Så därför är mitt förslag följande:

Att när man skriver ett inlägg så skall man (om man vill) kunna välja att kryssa i en ruta som anger om man är ”lekman” eller ”fackman” inom det specifika området som frågan/ämnet berör.

Och när man sedan gör en sökning på Byggahus.se så skall man som avancerat sökalternativ kunna välja att gallra sökträffarna genom att välja ”Alla svar” eller ”Endast svar från fackmän”.
 
FaffeF
Skulle vilja se betygssättning av hantverkare och företag.
 
  • Gilla
RickardE
  • Laddar…
Varje gång jag hamnar framför ett byggprogram på tv så stör jag mig på att det byggtekniska försvinner. Så små avsnitt på några minuter med olika byggmoment snyggt sorterade i kategorier där det visas och förklaras närmre hur man ska göra och varför.
Gör medlemmarna engagerade genom att ta emot heminspelade filmer som sedan alla andra kan kommentera och betygsätta.
 
Jag skulle vilja se en guide till hur man väljer sin KA.
Tex frågor att ställa, vad ska stå i kontraktet hur hanteras sjukdom och ledighet osv.
 
Kunna se videos på utförda arbeten. Snickerier, installation av kök osv.
 
Skulle vilja se en ritningsbank med bygglovsritningar, att inspireras av till eget husbygge eller tillbyggnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.