Lime113 Lime113 skrev:
. PMa gärna om du vill veta mer.
Skriv gärna här! Vi är nog många som vill veta mer om din recension!
 
Det är en bra grundsåg med softstart och en del praktiska tillbehör. Däremot så är mitre track spåren dåligt gjutna, anhållet kan bara ge en sågbredd på ca 40 cm. Det finns inga utmatnings-rails på vänstersidan eller bakåt Grön Bosch PTS har roligare vred och liknande men borde väl vara något sämre. Just det, anhållet låser sig ibland snett. Man får lås upp och låsa det igen.

Man får fundera hur mycket pengar man vill lägga och GTS 10J känns som en mellanväg. Jag lyckades få den extremt lätt begagnad från Byggahus med stativ för 5 000 kr om jag inte minns fel. Vilket fortfarande känns svårt att säga nej till :)
 
Närbild av en öppen sågskyddskåpa på en stationär sågmaskin i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bordscirkelsåg från Bosch modell GTS 10 J Professional i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bordscirkelsåg med uppfälld sågdel och synliga kablar, placerad i en verkstad med verktyg och byggmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en sågad träyta nära en måttstock och en metallskena med hål och skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Och 10 XC har riktigt gjutgods inte bockad plåt. Gjutet material på en byggkomponents yta med synliga gjutspår och damm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bulleribock och 1 till
  • Laddar…
Tack för att du delade med dig om din erfarenhet!
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
E
Är det någon som har koll på prisbilden på Dewalt dw745 ink rullvagn samt Bosh GTS10XC ink rullvagn? Vad har ni gett för dom?
 
Inte Dewalt DW745 men DW7491 + rullbord gav jag 10' för (+ två extra klingor).
 
E
G gårdsnissen skrev:
Inte Dewalt DW745 men DW7491 + rullbord gav jag 10' för (+ två extra klingor).
Vad fick dig att välja den före 745 då?
 
E epw skrev:
Vad fick dig att välja den före 745 då?
Jag hade också valt 7491 pga bättre kapbredder.
 
8/3 har K-ratua 20% för medlemmar
 
E epw skrev:
Vad fick dig att välja den före 745 då?
Det var lite av ett impulsköp - jag hade egentligen tittat på DW745 eller GTS10XC - men säljaren erbjöd ett paketpris (svärfar köpte en Dewalt kap/gersåg samtidigt).
Såhär i efterhand ångrar jag mig inte - 7491 har lite starkare motor och större bord så man kan arbeta med större skivor. Det som också var trevligt var att en av klyvknivarna är lika hög som klingan så man kan spåra med klyvkniven på (utan modifikationer). Klyvkniv byts enkelt - man drar bara i en spak och plockar upp den (bokstavligt gjort i en handvändning). Dessa "finesser" är jag inte säker på att 745 har. Klyvanhållet är ju bra men det är samma på 745. Rullbordet är fiffigt - går att fälla ihop snabbt och känns stabilt.
Det jag saknar är mjukstart (men inga säkringar/proppar har löst ut så det är mer att jag gillar om sågarna startar mjukt) och skjutsliden/kapsläden som Boschen har. Kapsläde kan man dock bygga till själv.
Vinkelanslaget är inte ett under av precision men det har jag inte sett någon av denna typen av sågarna som har. Sedan är ju sågen rättså stor och tung så rullbord är bra om man vill ha den mobil - det går att lyfta den i och ur en bil utan att vara hulken men den är rättså tung (30 kg typ).
 
  • Gilla
epw
  • Laddar…
kulle kulle skrev:
Påminner ju mycket om bosch arbetsbord, men jag hade ändå valt bosch för någon 100lapp mer.
[länk]
Dessutom kan du prismatcha detta bord på bauhaus (billigast på prisjakt 1390) vilket gör att Bosch-bordet blir ca 60kr billigare än stanley-bordet.
 
Nu brukar ju inte K-rauta vara kända för att vara billiga men ... Prislapp för en DEWALT bordsåg modell DW745 på 9 449 kronor vid K-rauta med visningsetikett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Prislapp på en DeWalt stativ i en butik, pris indikerat som 2599 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.