Tror att detta fenomen är borta om snart när du har torkat upp garaget. Isoleringen kommer torka.
 
Givetvis blir det så! När du ej har isolering på denna del, den varma fuktiga luften kondenserar på den kalla plasten..sluta oroa dig.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Träreglarna leder kylan från utsidan , fukten i garaget fäller ut på den kallare ytan.
Frågan är om du har samma fenomen där väggen är klar/tät ?
Tror du oroar dig i onödan ang detta.
Hej detta var en tidigare bild, samma fenomen bakom osb och gipsen. Man kan känna att isoleringen är fuktig just där 120x45 regeln ärHar tagit bort osb och gips i ett hörn nu och där känns det också blött mellan plast och 45mm isolering. Luftfuktigheten är 34% och temperaturen har legat på 10 grader hela dagen nu. I taket är det torrt men där finns ju ingen isolering på insidan av plasten.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Givetvis blir det så! När du ej har isolering på denna del, den varma fuktiga luften kondenserar på den kalla plasten..sluta oroa dig.
Ok ska försöka:)
 
Tomture61
Mitt eget garage är byggt på följande sätt , invändig yta 35 kvm.

Träpanel med lockläkt
28 x 70 gles
Vindduk
45 x 95 reglar + 10 mm frigolitremsor (lika bred som reglarna) 45 x 45 reglar
145 mm Isover 33
Plastfolie
34 x 70 horisontella reglar

Garaget har 2 st fönster ( ca 2 kvm stora tot ) 1 st dörr , 1 st slagport
Ytterväggar står på lättbetong block 200 x 200 x 600 mm (ej putsade ännu)
vilka står på en 9 år gammal cement platta.
Värmer till +14-15 gr med byggfläkt.

Det som skiljer våra garage åt är att jag ej har ngn ventilation ännu.
Har för övrigt ej samma fenomen med fukt på diffusionsplasten heller.

Prova att stänga ventilationen , kanske kan fungera.
 
Så fort du har plastat och isolerat så ska du ha lite värme på inne så slipper du detta fenomen.
 
Nej, problemet beror ju just på att han har satt på värme, dom torkar ur byggmaterial vilket sedan kondenserar på plasten. Tomtures förslag om att stänga ventilationen är helt förkastligt. När fukten är ute och man inre tillför någon ny fukt kan man ha väldigt begränsad ventilation. Men när man har fukt att torka ut måste man ha ventilation.
 
Jaha, sorry jag missupfattade situationen!

Trodde kondensen var på utsidan av plasten mot isoleringen.

Ja exakt, mer värme och mer ventilation säger jag!
 
Tomture61
D Daniel 109 skrev:
Nej, problemet beror ju just på att han har satt på värme, dom torkar ur byggmaterial vilket sedan kondenserar på plasten. Tomtures förslag om att stänga ventilationen är helt förkastligt. När fukten är ute och man inre tillför någon ny fukt kan man ha väldigt begränsad ventilation. Men när man har fukt att torka ut måste man ha ventilation.
Vilket byggmaterial är det som ska torka ut ?

När mitt eget garagebygge ej var isolerat/plastat och hade väldigt mycket ventilation fick jag mycket fukt , på insidan.
Detta var i November, så inga minusgrader.
Betong golvet vart tom blött.
 
Betongen gräns skulle jag tro. Du hade ingen värme på, då hjälper det inte att ventilera när det är 100%luftfuktighet ute. Ventilation hjälper om den absoluta luftfuktigheten är lägre ute än inne. Den är nära noll ute när det är minusgrader. Så nu kan TS utan vidare ventilera ut fukten.
 
Tomture61
Nja , vid -10 grader ute kan luften innehålla/bära 2 g vatten /m3 luft , vid +30 kan luften bära 30 g vatten.
Så med andra ord , om den relativa luftfuktigheten ute är 80% vid -10 gr så finns det 80% av max 2 g vatten.
Inte noll !
Då skulle den relativa lfh vara 0% , har jag aldrig upplevt.
 
Visst. Nu var dey 15 grader inne vilket innebär 13g/m^3 .Vid -10grader kan luft hålla 2,2g/m^3 vad jag kan se. Om vi antar 80% rellativ luftfuktighet så blir dry 1,8g/m^3. Jag får erkänna att jah trodde skillnaden var ännu större. Men 1,8 är klart närmare noll än 13. Du hamnar under 20% om du ventilerar. Jag sa inte att luftfuktigheten är noll, jag sa nära noll. Vad som är nära kan man ha olika syn på.

Men visst har du rätt i din beskrivning.
 
Nu har alla ventiler vart öppna till max i 2 dygn och pumpen har stått inställd på 10 grader. Har haft en yttertemp på ca -12 sista dygnen. Luftfuktigheten har sjunkit med 2-3% per dygn och nu är det torrt och fint på plasten. Var även i kontakt med Isover som gav samma tips som flera utav er, ha is i magen så torkar det ut.

Stort tack till alla er som tagit er tid och hjälpt till med svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.