På tisdag(27/2)kommer min sotare till mig för sotning av vedpannans rökkanal.
Jag ställde dit stegen idag och jag jag såg inte takstegen pga all snö.
Vi får se om jag drabbas av samma sak som TS dvs att faktureras för utebliven sotning pga snö på taket. Till skillnad från TS har jag en godkänd takstege under snön.
 
Och varför skottade du inte fram stegen på taket??? Självklar vill sotaren ha en "väg" att gå som inte är farlig och den ska fastighetsägaren fixa.
 
  • Gilla
RoBo och 4 till
  • Laddar…
Håller med elmont, varför skottade du inte av taket runt & över takstegen?

Om du är höjdrädd så att du normalt inte vågar upp på taket även sommartid, så frågar du tex en granne om den har lust att hjälpa dig.
Men om du normalt vågar upp på taket så finns det ingen ursäkt.

Det finns sele & rep att köpa så att du kan säkra dig för varje steg.
 
Hade brandskyddskontroll förra veckan och jag skottade självklart fram stegen åt sotaren på taket. Det är väl rätt självklart tycker jag.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
harry73
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Hade brandskyddskontroll förra veckan och jag skottade självklart fram stegen åt sotaren på taket. Det är väl rätt självklart tycker jag.
För mig känns det som att öppna dörren åt taxiföraren
 
harry73 harry73 skrev:
För mig känns det som att öppna dörren åt taxiföraren
Hur ofta kör taxichauffören din bil?
Sotaren rengör/inspekterar din skorsten/eldstad.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
harry73, jag är rätt säker på att du är skyldig att set till att du har gångväg fram till stegen, stegar på plats OCH takstegen skottad.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Om inte annat borde det vara lite störande att ha flera kubik med snö på taket. Blir det plusgrader kommer väl taket ner en våning. :p
 
Varför skulle det göra det?
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Nu är kranbil säkert överkill för de flesta hus. Jag kan tänka mig att sotaren skaffar sig en lift på släp och kör runt med den.
[bild]
Tror inte att det skulle ta många minuter extra att använda den. Det skulle säkert räcka med några hundralappar extra och jag slipper ansvar för sotarens arbetsmiljö
Med ranke på att de rar 50kr för att dansugaren så tror jag inte att den summan räcker till en lift. Men visst skulle det kunna vara en tilläggstjänst för de som inte vill investera i stege.
 
S Squall Leonhart skrev:
Om inte annat borde det vara lite störande att ha flera kubik med snö på taket. Blir det plusgrader kommer väl taket ner en våning. :p
Då skulle alla hus kollapsa i så fall. Skotta stegen är väl en sak, hela taket en helt annan.
 
Det var snarare ett skämt. Jag såg bara framför mig hur man i princip vägrade att skotta taket, oavsett snömängd, då det tydligen var sotarens uppgift. ;)
 
S Squall Leonhart skrev:
Om inte annat borde det vara lite störande att ha flera kubik med snö på taket. Blir det plusgrader kommer väl taket ner en våning. :p
Typisk tankevurpa.
Ett kilo torr snö väger exakt lika mycket som ett kilo blötsnö. (Ett kilo Dun/fjädrat kontra ett kilo bly)
Däremot är det större volym på ett kilo torr snö kontra ett kilo blötsnö.
 
Stegar täckta av snö leder upp på ett snötäckt tak i skymningen, fotspår syns i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär gjorde jag....men som gammal antenn/parabolmontör har jag inga problem med att springa på tak
 
Demmpa Demmpa skrev:
Typisk tankevurpa.
Ett kilo torr snö väger exakt lika mycket som ett kilo blötsnö. (Ett kilo Dun/fjädrat kontra ett kilo bly)
Däremot är det större volym på ett kilo torr snö kontra ett kilo blötsnö.
Torr snö blåser iväg. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.