Håller på att bygga innervägg och på ena sidan ska vi ha en vägghängd TV

Jag vill montera ett rör som hamnar bakom Tvn och går ut bakom tv-möbeln.

Problemet är att HDMI är ca 20-21 mm, jag vet att det finns svindyra supra men jag vill använda den jag har.

Är det någon som har några idéer på vad man skulle kunna lägga för rör/slang bakom?
 
Håller på att bygga innervägg och på ena sidan ska vi ha en vägghängd TV

Jag vill montera ett rör som hamnar bakom Tvn och går ut bakom tv-möbeln.

Problemet är att HDMI är ca 20-21 mm, jag vet att det finns svindyra supra men jag vill använda den jag har.

Är det någon som har några idéer på vad man skulle kunna lägga för rör/slang bakom?
 
Det finns ju vp-rör i både 25, 32, 40 och 50mm. Annars kan man dra någon form av pem-slang i väggen, tänk bara på att inte ha en massa tvära böjar så att du får igenom kontakten.
Jag hade tagit ett så stort rör som jag fick plats med, det kanske ska med en nätverkskabel med?
 
40/50mm gråa eller vita avloppsrör. 90 graders vinklarna är relativt rymliga.
 
  • Gilla
oobum
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
40/50mm gråa eller vita avloppsrör. 90 graders vinklarna är relativt rymliga.
Sånna använde jag när jag gjorde precis samma sak. Finns nåt bra klämfäste för sådana rör för att fixera det mot en regel också.
 
  • Gilla
oobum
  • Laddar…
  • VP20 rör med böjar och en avskruvad HDMI-kontakt från Jenving Supra kabel redo för dragning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
tommib
Jag spårade in 40 mm flexslang i min vägg. Fungerar jättebra och när man väl fått igenom HDMI-kabeln kan man dra precis alla andra kablar den vägen också, inkl ström.
 
Jag körde med skyddsröret till PEX 25. Tror den är 34 mm.
 
Jag drog några 20mm VP till en dosa bakom min tv. Med stora böjar på VP-röret gick det finfint att dra igenom kabeln. Använde HDMI-kabel med mini-kontakt i ena änden och sedan en liten adapter tillbaka til vanlig HDMI
 
Jag drog ett vp rör 25mm med två 90 böjar. Fick precis igenom min vanliga hdmi kabel ( fick skala av lite gummi på kontaktens sidor en 2mm kanske). Så för vanlig hdmi kabel skulle jag igentligen rekommendera 32mm vp men går alltid att dubellkolla om man får igenom sin hdmikabel i ett 25mm annars.
 
Åsa Lund
Det finns rör/slang som man snäpper på på befintlig kabel. Kanske kunde vara nåt, att du bygger in kabeln från början.
Det går i framtiden bra att ta bort kabeln genom att klippa av kontakt i ena änden. Att byta till en ny likadan kabel går inte, men det kanske kvittar?
 
Det finns stora vp rör man kan använda. Annars går ju vilken slang som helst bra
 
Jag kör helt utan rör. Ett hål i gipsen bakom TV:n och ett nere vid golvet. Inga problem med kontakterna på kablarna, fungerade t.o.m med scartkontakt till förra TV:n ;)

Annars var röret i #8 ett smart alternativ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.