Träramar fastklämda på arbetsbänk i verkstad med verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sådär ja, om man fotograferar först och sedan laddar upp bilden från telefonen så funkar det men att ta bilden direkt från kameran funkar visst bara ibland.:confused:
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
Trästege under behandling med Osmo dekorvax i ett vardagsrum, framhäver trästrukturen utan gula toner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träyta behandlad med vitt dekorvax för att bevara trästrukturen, halvfärdigt projekt i inomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Äntligen är första lagret med Osmo dekorvax påstruket. Tanken är att bibehålla trästrukturen från furun utan att få sommarstugekänslan av gulnad furu. Den är inte helt lätt att stryka på jämnt, speciellt inte när det är lite vinklar och hörn som här men jag tycker jag börjar få kläm på det nu efter att ha jobbat med den ett tag.

Som synes så har omgivningen ändrats. Planen var att stegen skulle vara färdig i morgon kväll men med en torktid på 24h så blir det inte helt lätt om jag ska få på ett lager till. Men vardagsrummet är både varmare och bättre ventilerat än verkstaden (måste fixa ventilationen där) så förhoppningen är att det ska gå lite fortare.
 
  • Gilla
Masses och 1 till
  • Laddar…
Det gick nästan vägen, lager nummer två kom på vid åttatiden i morse. Det kunde nog fått torka ett tag till men det kändes tillräckligt ok för att klara en uppklättring nu ikväll. Sedan får den förhoppningsvis vila tills i morgon bitti och då bör den väl vara genomhärdad. Baksidan får jag helt enkelt ta vid tillfälle de närmaste dagarna.

En nybyggd vitmålad trappa som leder upp till en överslaf.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Infästningen i ovankant, det får nog bli ett plattjärn eller något som hindrar den från att dras utåt.
Vitmålat trä med en skarv där två delar möts, fastsatt med en tving och skruvar, mot en grön bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bästa respektive sämsta fogen. Jag skulle varit mer noggrann när jag placerade tvingarna. Nu har sidorna dragits mot varandra i bakkant och därmed tryckts utåt i framkanten. Om det åtminstone vore tvärt om så hade det ivarjefall inte synts. Men där lärde jag mig något nytt och det är ju väldigt positivt.

Färgad fog mellan två vita byggprofiler som inte är helt jämnt anslutna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detaljbild av en träkonstruktion visar en träbit med en fog där sidorna dragits mot varandra, skapar en ojämnhet i framkanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
snuttekudden och 4 till
  • Laddar…
7/2 —> 24/2.....anar jag ett rekord?!?
 
  • Gilla
bygga_bo
  • Laddar…
Bra jobbat! Du har även lärt dig att vissa kanter mår bäst av att rundas efter limning. Den tajta dovetailen är jättebra men tappar aningen "skärpa" av att kanterna rundats innan limning.
 
Tack!
Jo det är sant. Frågan är hur man löser avrundningen bäst. Kör man med avrundningsfräs efter montering så kommer man inte riktigt ända in i hörnet. Man får kanske monbtera, markera efter stegen, plocka isär och fräsa försiktigt fram till markeringen. Hursomhelst något att fundera på till nästa gång.

Ett annat problem var avrundningen av de gerade fram- och baksidorna på stegen (10 graders lutning). Detta körde jag på frihand med excenterslipen och det blev väl hyfsat. Men i och med detta så blev stegen plötsligt ett par mm grundare än sidorna. Detta i sin tur gjorde att jag fick lägga framsidan nedåt för att stegen skulle bli i nivå med sidorna på framsidan när jag tryckte dit dem vid limmningen. Detta gjorde att sidorna pressades ihop i bakkant och isär i framkant som jag skrev ovan. Ytterligare en sak att tänka på och planera för när limmningen skall riggas.
 
jac jac skrev:
Tack!
Jo det är sant. Frågan är hur man löser avrundningen bäst. Kör man med avrundningsfräs efter montering så kommer man inte riktigt ända in i hörnet. Man får kanske monbtera, markera efter stegen, plocka isär och fräsa försiktigt fram till markeringen. Hursomhelst något att fundera på till nästa gång.

Ett annat problem var avrundningen av de gerade fram- och baksidorna på stegen (10 graders lutning). Detta körde jag på frihand med excenterslipen och det blev väl hyfsat. Men i och med detta så blev stegen plötsligt ett par mm grundare än sidorna. Detta i sin tur gjorde att jag fick lägga framsidan nedåt för att stegen skulle bli i nivå med sidorna på framsidan när jag tryckte dit dem vid limmningen. Detta gjorde att sidorna pressades ihop i bakkant och isär i framkant som jag skrev ovan. Ytterligare en sak att tänka på och planera för när limmningen skall riggas.
Visst är det så. Jag är djupt allergisk avrundningar där man inte kommer in i hörnen. Jag hade nog valt att inte avrunda alls, utan bara bryta kanten m slippapper i efterhand. I då för hand, inte m slipmaskinen, så hård är inte furun! ;)

Att alltid ha det som ska synas mot sig när man limmar är klokt. Hur man än går så är det ganska ofta som man inte har möjlighet att inspektera alla limfogar från alla håll.
 
V vectrex skrev:
Jag gjorde ganska exakt det där för ett knappt år sen. Min var inte sådär hög dock. Jag vet inte hur tätt det är mellan stegen, men det ser ut att vara väldigt många steg för att vara en 180cm hög loftsäng.
Den är byggd i ask och mycket stadig.


[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Imponerande! Nästan synd att måla det fina virket.

Nu till min fråga: Hur fräste/sågade du till ändarna på stegen? (och hur fräste du ut hålen i stegens sidor?)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.