Vi började direkt efter startbesked, detta då vi redan var försenade och hade avtalat tid med markentreprenör. Stillestånd hade varit dyrare än eventuellt vite, är en ganska enkel kalkyl. Ett hett tips är att inte nämna för någon, varken här eller till grannar, att man tummar lite på reglerna. Finns alltid någon regelryttare som vill jävlas.

Ett annat tips är att redan nu kolla med kommunen hur väntetiden ser ut för de olika delmomenten ni har framför er, hört om kommuner som har haft ett par veckors väntetid på tex utsättning och stombesiktning. Tråkigt om bygget stannar upp.
 
  • Gilla
leif_eriksson
  • Laddar…
Har varit lite dålig på att uppdatera om bygget, men nu kommer det äntligen lite bilder och info. Gjutning är inbokat 1 mars, då har jag 2-3 dagars marginal ifall någon skulle strula med golvvärmen eller armeringen. Troligen är båda plattorna helt klara redan nu på måndag.

Allt har flutit på bra, förutom ett gammalt bevattningsdike som gick mitt under plattans placering, så markentreprenören har nog haft omkring en veckas extra jobb med att gräva riktigt djupt, och sen ösa på massor med kross för att få till stabiliteten ordentligt.

Nu är snickare inbokat också. Måndag 5 mars rullar de in, så då kör vi igång på riktigt med snickarglädje! Vi kommer vara två snickare + en skollärling + mig själv. Tidsplanen är fem veckor, och då ska stommen vara rest, GU-gipsen vara klar, och färdigt tak vara på plats. Det inkluderar givetvis även hjärtväggar och pelare på plats inne i huset. Detta inkluderar även garage och uterum.

Här kommer först de äldsta bilderna, som alltså visar början på grävningen. Början på grävningen för husbygge med synlig markarbeten, jordhögar och snötäckt terräng i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävarbete på byggplats med synliga krosslager och plast, delvis täckt av snö, med en skymt av bevattningsdike.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggarbetsplats med pågående grävarbete, högar av jord och foderväv, grävmaskin samt skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En grävmaskin på en byggplats i början av ett byggprojekt, med högar av grävd jord och snö runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävmaskin vid en byggplats med högar av grus och markarbete pågår, omgiven av skog och byggbodar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
CM1234 och 4 till
  • Laddar…
Här har fyllnadsmassorna kommit på och det förbereds för plattan.

En grävmaskin och en arbetare förbereder marken vid solnedgång för att gjuta en byggplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggarbetsplats med grävmaskin och fyllnadsmassor i förberedelse för betongplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggarbetsplats med fyllnadsmassor, grävmaskin och förberedelser för gjutning av betongplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggarbetsplats med grävmaskin och fyllnadsmassor, förarbete för grundplatta i soligt landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
flimsy och 4 till
  • Laddar…
Arbetet med plattan är i full gång.


Byggarbetsplats under uppbyggnad med material och utrustning på snötäckt mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggarbetsplats med arbetare som förbereder betongplatta i snöigt landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
CM1234 och 4 till
  • Laddar…
Här är senaste bilderna, från igår (torsdag 22/2).

Garaget är näst intill klart för gjutning.

Golvvärme sätts för fullt i bostadshuset, allt VA är utsatt och kontrollmätt. Jag upptäckte bland annat att golvbrunnen till bastun hade hamnat på "fel" sida av väggen och hamnat i ett helt annat rum. Kommer nog lägga ytterligare nån timme på att kontrollmäta allting innan betongbilen kommer. Det är ju så mycket lättare att åtgärda eventuella fel nu, innan det gjuts.

De grova svarta rören som sticker upp är värmekulverten,som går mellan hus och garage, då jag valt att ställa värmepumpen i garaget.

Grundläggning för ett bostadshus med armeringsjärn, förberett för golvvärme och gjutning, i vinterlandskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggplats med förberedelser för golvgjutning, VVS-installation synlig samt arbetare som mäter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggarbetsplats med golvvärmeinstallation, VA-system och värmekulverter innan betonggjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggarbetsplats där golvvärme läggs med synliga VA-installationer och värmekulvert, under vinterförhållanden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 5 till
  • Laddar…
GustavN
Trevlig tråd som skall följas!
 
  • Gilla
Anette7736 och 1 till
  • Laddar…
Kul!

Skall du inte ha någon el i plattan? Det kommer att bli väldigt mycket teknik, VVS, vent mm i bjälklaget så mitt tips är att försöka få så mycket som möjligt av elen ner i plattan.

Tips jag fick där är att sätta armeringsjärn rakt ner i frigoliten och strapsa rören mot armeringsjärnet med buntband, samt trä ett rör utanpå armeringsjärnet! Då sitter rören kvar på rätt ställe och det är lätt att dra upp armeringsjärnen ur betongen.

Dra också in ett extra, grönt 50 rör in till den plats där du tänkt ha mediacentral mm. Då slipper du få fiberboxen i mätarskåpet eller hål igenom ytterväggen och boxen på insidan.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Elen kommer rakt upp i tvättstugan där jag kommer ha elcentralen. Elen kommer jag sen dra i mellanbjälklag och väggar till rätt ställe. Undantaget är köket, som kommer gå i plattan, eftersom det är så mycket ström dit. Så mycket mer el har jag inte tänkt ha i plattan, men det är ingen dum idé. Precis som du säger så kommer det bli en hel del annat i väggarna.

Gällande fibern så kommer den upp i gulrör intill elen, och därifrån kommer jag köra vidare raka vägen till garderoben på övervåningen som även kommer få agera mediacentral. Jag kommer alltså ha fiberboxen direkt i mediacentralen, och gå via plattan och slang i väggarna.

Jag fick faktiskt rådet av rörmokarna idag att jag ska blanda till lite vanlig grovbetong och hälla ner vid alla uppgångar för slang och rör, så att ingenting flyttar sig vid gjutningen. Det kanske inte syns så tydligt på bilden, men det sticker upp ett armeringsjärn precis intill gulrören som kommer upp.


R Robert-san01 skrev:
Kul!

Skall du inte ha någon el i plattan? Det kommer att bli väldigt mycket teknik, VVS, vent mm i bjälklaget så mitt tips är att försöka få så mycket som möjligt av elen ner i plattan.

Tips jag fick där är att sätta armeringsjärn rakt ner i frigoliten och strapsa rören mot armeringsjärnet med buntband, samt trä ett rör utanpå armeringsjärnet! Då sitter rören kvar på rätt ställe och det är lätt att dra upp armeringsjärnen ur betongen.

Dra också in ett extra, grönt 50 rör in till den plats där du tänkt ha mediacentral mm. Då slipper du få fiberboxen i mätarskåpet eller hål igenom ytterväggen och boxen på insidan.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Vilka är det som skall blåsa fibern? Vissa är superkinkiga om att det skall vara grön slang, andra bryr sig inte.
 
R Robert-san01 skrev:
Vilka är det som skall blåsa fibern? Vissa är superkinkiga om att det skall vara grön slang, andra bryr sig inte.
Inte en aning faktiskt. Det är kommunens stadsnät, så jag vet inte om de sköter det själva eller anlitar typ Eltel eller nån. Tycker inte att de borde ha nåt att komma med. Vet du om det är nån skillnad på grön och gul slang i övrigt? Förutom säkert dimensionen då.
 
leif_eriksson leif_eriksson skrev:
Inte en aning faktiskt. Det är kommunens stadsnät, så jag vet inte om de sköter det själva eller anlitar typ Eltel eller nån. Tycker inte att de borde ha nåt att komma med. Vet du om det är nån skillnad på grön och gul slang i övrigt? Förutom säkert dimensionen då.
Jag har fått besked att det var okej att lägga fiber i gulrör, men däremot inte tvärt om, el i grönt. Men det kan säkert vara olika med olika entreprenörer.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
leif_eriksson leif_eriksson skrev:
Inte en aning faktiskt. Det är kommunens stadsnät, så jag vet inte om de sköter det själva eller anlitar typ Eltel eller nån. Tycker inte att de borde ha nåt att komma med. Vet du om det är nån skillnad på grön och gul slang i övrigt? Förutom säkert dimensionen då.
DIameter och uppbyggnad är exakt den samma om det är samma tillverkare och serie. Att man skiljer på det är för att kunna skilja på de olika näten utan att behöva kapa röret. Lite surt om de vägrar blåsa fibern om röret är fel färg enligt dem.
 
R Robert-san01 skrev:
DIameter och uppbyggnad är exakt den samma om det är samma tillverkare och serie. Att man skiljer på det är för att kunna skilja på de olika näten utan att behöva kapa röret. Lite surt om de vägrar blåsa fibern om röret är fel färg enligt dem.
Då är det ju av ren djävulskap från deras sida isf, om jag med säkerhet vet vilket rör som är rätt. Men då ska de få se på djävulskap tillbaks om det blir så :).
 
leif_eriksson leif_eriksson skrev:
Då är det ju av ren djävulskap från deras sida isf, om jag med säkerhet vet vilket rör som är rätt. Men då ska de få se på djävulskap tillbaks om det blir så :).
Nej, det är pga föreskrifter som ex Svensk standard som anger vilka färger rör för ex tele, el och data skall ha som de följer dessa färger. Tele skall vara orange.
 
Vad gäller rören till centralen så skulle jag titta på det igen om jag var du och har chansen. Det kommer att bli trångt med alla rör så det underlättar enormt om du får hälften ned och häften upp. Skall du ha en central på övervåningen också?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.