harry73 harry73 skrev:
Nu är kranbil säkert överkill för de flesta hus. Jag kan tänka mig att sotaren skaffar sig en lift på släp och kör runt med den.
[bild]
Tror inte att det skulle ta många minuter extra att använda den. Det skulle säkert räcka med några hundralappar extra och jag slipper ansvar för sotarens arbetsmiljö
Detta är ett mindre problem hos er med en lift, här hos oss med 50-100cm tungt packad snö som sotaren då vill ha bortskottad, mjaeeee, funkar inte hos mig.

Annars är idéen med lift otroligt bra.

Mvh P-A
 
harry73 harry73 skrev:
Nu är kranbil säkert överkill för de flesta hus. Jag kan tänka mig att sotaren skaffar sig en lift på släp och kör runt med den.
[bild]
Tror inte att det skulle ta många minuter extra att använda den. Det skulle säkert räcka med några hundralappar extra och jag slipper ansvar för sotarens arbetsmiljö
Är det här ett seriöst bidrag till tråden? Ett förslag som inte är förankrat i verkligheten i syfte att du ska slippa ansvar. Är det inte bättre att vässa till sig lite och dunka upp godkänd utrustning på taket?
 
  • Gilla
Joak och 3 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Det finns väl ingen hemtjänsttant som kontrollerar ditt elsystem?
Jag vet inte hur du läser Lars inlägg men för mig känns hans förklaring rätt så tydlig trots att jag inte är elektriker eller jurist.

- Sotaren kan ställa krav på att nya regler följs på säkerheten på taket, oavsett husets ålder, trots att denne bara nyttjar taket för transport. Sotaren jobbar inte med taket utan använder det.
- Hemtjänsten kan inte ställa krav på att nya regler följs på elen i huset, oavsett om den är från 1910, trots att denne bara nyttjar elen till utrustningen. Hemtjänsten jobbar inte med elen utan använder den.

:)
 
S Squall Leonhart skrev:
Jag vet inte hur du läser Lars inlägg men för mig känns hans förklaring rätt så tydlig trots att jag inte är elektriker eller jurist.

- Sotaren kan ställa krav på att nya regler följs på säkerheten på taket, oavsett husets ålder, trots att denne bara nyttjar taket för transport. Sotaren jobbar inte med taket utan använder det.
- Hemtjänsten kan inte ställa krav på att nya regler följs på elen i huset, oavsett om den är från 1910, trots att denne bara nyttjar elen till utrustningen. Hemtjänsten jobbar inte med elen utan använder den.

:)
Hans poäng är ju att det är orimligt att sotaren ställer krav på säkerheten, för det gör ju inte elektrikern. Det verkar vara min poäng du beskriver.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Hans poäng är ju att det är orimligt att sotaren ställer krav på säkerheten, för det gör ju inte elektrikern. Det verkar vara min poäng du beskriver.
I inlägg #25 påstod du att det inte gick att ha olika säkerhetsregler beroende på husets ålder.
Lars skriver ett exempel på när det faktiskt är så. Sotarna kan ställa krav på att ett hus från 1756 har lämpliga säkerhetsdetaljer för att de ska kunna ta sig fram till skorstenen utan livet som insats. Att huset egentligen hade en trästege och ett spontant tak som hantverkare balanserade på när huset var nytt spelar ingen roll idag, utan huset ska anpassas till dagens regler. Sotaren kan annars neka till jobbet.

Lars tog då hemtjänst som exempel men du kan stoppa in vad du vill som kommer hem till dig och jobbar. Lokalvårdare, VVS:are, frisör med jourutryckning eller vad man nu vill. Folk som nyttjar din el i det här fallet.
Trots att det finns krav på hur elen ska se ut idag (precis som säkerheten på taket) så finns det inga krav på att anläggningarna ska anpassas till dagens regler (till skillnad mot taket). Ett hus från 1910 får ha kvar sin gamla el utan vare sig jord, JFB eller petskydd. Ingen av yrkesexemplen kan där ställa krav på att du uppgraderar din el-anläggning till dagens mått före de utför ett jobb hos dig.

Kort och gott: Man kan ha olika säkerhetsregler beroende på husets ålder så länge det inte handlar om taket och sotaren. :)
 
  • Gilla
fiskarn87 och 3 till
  • Laddar…
S Squall Leonhart skrev:
I inlägg #25 påstod du att det inte gick att ha olika säkerhetsregler beroende på husets ålder.
Lars skriver ett exempel på när det faktiskt är så. Sotarna kan ställa krav på att ett hus från 1756 har lämpliga säkerhetsdetaljer för att de ska kunna ta sig fram till skorstenen utan livet som insats. Att huset egentligen hade en trästege och ett spontant tak som hantverkare balanserade på när huset var nytt spelar ingen roll idag, utan huset ska anpassas till dagens regler. Sotaren kan annars neka till jobbet.

Lars tog då hemtjänst som exempel men du kan stoppa in vad du vill som kommer hem till dig och jobbar. Lokalvårdare, VVS:are, frisör med jourutryckning eller vad man nu vill. Folk som nyttjar din el i det här fallet.
Trots att det finns krav på hur elen ska se ut idag (precis som säkerheten på taket) så finns det inga krav på att anläggningarna ska anpassas till dagens regler (till skillnad mot taket). Ett hus från 1910 får ha kvar sin gamla el utan vare sig jord, JFB eller petskydd. Ingen av yrkesexemplen kan där ställa krav på att du uppgraderar din el-anläggning till dagens mått före de utför ett jobb hos dig.

Kort och gott: Man kan ha olika säkerhetsregler beroende på husets ålder så länge det inte handlar om taket och sotaren. :)


Reglerna är inte sotarens regler, reglerna är från boverket samt om någon yta beträds av yrkesgrupper gäller Arbetsmiljöverkets, svårare än så är det inte.

Även om du sotar själv måste du tillhandahålla stege och säker yta att utföra brandskyddskontroll.

Regler om att golv skall finnas för hemhjälpen, det finns, det vet jag.
Regler för yrkesutövning inomhus det finns det gott om men har inget i denna tråd att göra.
Skapa gärna en egen tråd om vad orättvist andra yrkesgrupper behandlas istället.

P-A
 
  • Gilla
ilafudi och 3 till
  • Laddar…
harry73
N Nils82 skrev:
Är det här ett seriöst bidrag till tråden? Ett förslag som inte är förankrat i verkligheten i syfte att du ska slippa ansvar. Är det inte bättre att vässa till sig lite och dunka upp godkänd utrustning på taket?
Det är absolut ett seriöst inlägg. Jag är konsument och därmed inte expert på arbetsmiljön.
Jag vill inte behöva klättra taket för att sotaren tycker det är för farligt. Och om jag behöver köpa in takskottning pga sotning vill jag köpa in det hos sotaren.

En liknande sak är steget. Kan sotaren inte ta med ett stege för att komma upp på taket?

Och skulle jag vara sotare, då ville vara ansvarig för min egen säkerhetsrutrustning
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
P Pagno skrev:
Reglerna är inte sotarens regler, reglerna är från boverket samt om någon yta beträds av yrkesgrupper gäller Arbetsmiljöverkets, svårare än så är det inte.
Jag ifrågasätter inte regler, jag bara sammanfattade Lars exempel på när säkerhetskrav beror på husets ålder.
 
S Squall Leonhart skrev:
I inlägg #25 påstod du att det inte gick att ha olika säkerhetsregler beroende på husets ålder.
Lars skriver ett exempel på när det faktiskt är så. Sotarna kan ställa krav på att ett hus från 1756 har lämpliga säkerhetsdetaljer för att de ska kunna ta sig fram till skorstenen utan livet som insats. Att huset egentligen hade en trästege och ett spontant tak som hantverkare balanserade på när huset var nytt spelar ingen roll idag, utan huset ska anpassas till dagens regler. Sotaren kan annars neka till jobbet.
Men det är ju det JAG säger! Elektrikerns säkerhetsregler består i att stänga av strömmen.
 
  • Haha
fiskarn87
  • Laddar…
Om du säger det så.
I inlägg #25 påstår du dock att man inte kan ha olika regler på olika gamla hus. Vilket då stämmer med takets säkerhet men inte elens säkerhet.
 
S Squall Leonhart skrev:
Om du säger det så.
I inlägg #25 påstår du dock att man inte kan ha olika regler på olika gamla hus. Vilket då stämmer med takets säkerhet men inte elens säkerhet.
Äpplen och päron. Det är arbetsmiljön vi pratar om, inte anläggningen. Elektrikern jobbar med elsystemet, hans säkerhet är att stänga av elen. Sotaren jobbar med skorstenarna och ventilationen, hans krav i den vägen är att du inte har eldat. Om du har en elanläggning på taket som det ska petar i går inte heller elektrikern upp utan att det finns som sotaren kräver. Elektrikern ramlar inte ner om du inte har jordfelsbrytare.
 
  • Haha
fiskarn87
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Om du har en elanläggning på taket som det ska petar i går inte heller elektrikern upp utan att det finns som sotaren kräver.
Exakt, om det tex sitter en rökgasfläkt uppe på skorstenen som elektrikern ska koppla ur för att ägaren direkt efter byta ut till en annan som sedan elektrikern ska koppla in så kommer elektrikern inte beträda taket om det inte kan ske enligt gällande regler, samma regler som gäller för alla arbetstagare.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Äpplen och päron. Det är arbetsmiljön vi pratar om, inte anläggningen.
Jag vill bara klargöra här att jag inte ifrågasätter regelverket, vad jag ifrågasatte, eller snarare biföll, var exemplet på att regler kunde vara olika beroende på husets ålder. Inget annat. :)

(Tillägg: Arbetsmiljöverket har regler för att elinstallationer ska vara säkra för användaren men inte att dessa ska vara uppdaterade)
 
Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Folkhälsomyndigheten, Arbetsmiljöverket har faktiskt riktlinjer/regler för yrkesutövning inomhus, dessa regler skall följas men ingen eller väldigt få uppmärksammar dessa.

Som ett exempel som gäller all yrkesutövning inomhus där sotaren inte berörs kan vara en så enkel sak som inomhusklimatet, regler för temperatur under olika årstider vid yrkesmässig utövning inomhus är reglerad, bara ett exempel.

Dragiga lokaler, lägenheter och hus, fuktighet i densamma finns reglerade och innebär ökade risker samt kan orsaka skador på yrkesutövare.

Dessa regler gäller alla lokaler oavsett ålder, berör inte sotaren nämnvärt, sotaren vill bara ha en säker arbetsmiljö på hustaken, oavsett temperatur, nederbörd och vindhastighet.

Få yrkesgrupper är så utsatta och har svårt att klä sig rätt när man måste förflytta sig hela tiden, utföra moment både inomhus och utomhus för varje besök.

Jag älskar inte sotare, tycker att många är lite onödigt krävande, men om jag är hemma bjuder jag alltid på kaffe, the, smörgås eller något annat, samt att deras arbetsmiljö är godkänd.

Mvh P-A
 
  • Gilla
ilafudi och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Hans poäng är ju att det är orimligt att sotaren ställer krav på säkerheten, för det gör ju inte elektrikern. Det verkar vara min poäng du beskriver.
När jag apostroferas och mina argument förvrids på det här sättet, så måste jag ju korrigera, trots att jag inte längre deltar i diskussionen. Jag är trots det övertygad om att de flesta förstått vad jag sagt och avsett (Squall Leonhart har ju det uppenbarligen iaf. ;))

Jag har inte uttryckt någon åsikt om vilka krav en sotare kan ställa på säkerheten. Och särskilt inte hur detta kan jämföras med de krav en elektriker kan ställa på sin arbetsplats. (Tvärtom så har jag med en dåres envishet påpekat att min jämförelse inte är med elektrikerns arbetssituation).

Jag har inte uttryckt någon åsikt om vad jag tycker om de regelverk som gäller för takarbete, överhuvudtaget. Utan bara att vissa säkerhetsregler som påverkar hur hem skall vara beskaffade när andra skall utföra arbete i dem inte gäller retroaktivt.

Om jag uttryckt något som kan tolkas så, så tala gärna om var och vad, så jag kan förtydliga.

Det är naturligtvis självklart att var och en har rätt att ställa rimliga krav på en säker arbetsmiljö. Att påstå att jag sagt något annat snubblar nära f-ordet (som jag inte tar i min mun här, eftersom det skulle vara lite överspänt).

För att förtydliga ytterligare; Jag har ingen välgrundad åsikt om huruvida de "nya" reglerna för takarbete på villor är ett stort fall framåt för sotares säkerhet, sett till kostnaden för dessa, eller inte. Detta sett till den praktiska säkerheten. Och har definitivt inte uttryckt någon sådan åsikt. För att bilda mig en sådan åsikt så måste jag se på statistiken, samt hur reglerna följs i dagsläget, och följts historiskt. Vad gäller elsäkerhet så har jag en betydligt bättre grundad åsikt om den, det är bara att se mina inlägg i "el"-delforumet om man är intresserad av dem.


(Själv så uppdaterade jag min taksäkerhet till de regler som gällde när jag lade om taket för några år sedan. Dvs med taksteg fästa i läkten samt glidskydd för stegen uppsatt bredvid desamma. Jag ser nu att det även skall till fästöglor för sele. Vi får se om jag behöver uppdatera med det om jag i framtiden tar hit en sotare. Jag har aldrig sett en sotare med sele på något av mina tak. Min skorsten har eldningsförbud sedan många år pga utebliven sotning, och jag använder den inte för eldning.)
 
  • Gilla
fiskarn87
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.