Jag hade gärna sett en samling av besökarna rekommenderade hantverkare. Det borde kunna generera trafik och pengar till sajten. Men framförallt så skulle jag gärna vilja slippa leta runt bland klåpare. Hade man dessutom fått det lätt tillgängligt från er app i telefonen så är det lätt att ringa till en bra rörmokare när vattnet rinner ut på i tvättstugans golv och tvätthögen växer. Man skulle till och med kunna få hantverkarna själva att annonsera här, bara de bästa vågar nog... ;-)

Sedan kan man ju tänka sig att även ha rekommendationer och diskussioner om inglasningstillverkare, vitvaror och andra större inköp som man skall göra till hemmet också. Som det är nu så blir det väldigt utspritt och inte så mycket diskussion om för och nackdelar med dem...
 
E
Detta vore fint att ha till utlåning när man ska bjuda in släkt och vänner på husbygge i sommar. Sedan att man fyller år på samma dag som tävlingen avslutas (2 mars) skulle ju inte bli annat än succé. En potentiell superpresent från Byggahus till epw!.
 
Mer tävlingar, både dessa med priser och "quiz". Alltid kul med lite spänning i tillvaron.

Sedan skulle jag önskat mer redaktionellt innehåll, t.ex. "hemma-hos" från olika forummedlemmar som uppenbarligen gör en massa kul och intressant.

Inför olika tester skulle man kanske kunna kolla av intresse/idéer i forumet kring märke/modeller/typ av test innan själva testet. På så sätt tillgodoses målgruppens önskemål ännu bättre, vilket bör vara gynnsamt för både läsarvärdet och därmed annonsvärdet.
 
Håller med om det där med fackuttrycken. Minns när jag började intressera mig för sånt här för bara typ tio år sen, och inte fattade vad ”skråspika”, ”syll” eller ”hålkäl” betydde.
 
Jag skulle gärna ha en sektion med byggnadshistoria och då menar jag inte i forumet utan mer som en informationssektion. Det är ju väldigt populärt med byggnadsvård men jag tycker inte att det är helt enkelt att veta vilka byggsätt och designelement som tillkommit när och hur. Det borde väl finnas en hel del kunskap både på forumet och via externa experter som man skulle kunna få ut i form av någon slags tidslinje med olika artiklar länkade därifrån. Det finns dessutom en hel del på forumet redan som man kanske skulle skapa någon form av informationsdatabas av...

Personligen tycker jag att mer nutida design som 10- 20- och 30-tal är mer intressant än vad som brukar lyftas fram när man talar om byggnadsvård där det ofta handlar om 1800-tals torp och lite "ju äldre desto bättre"-mentalitet.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
F
Jag skulle vilja ha en riktig möblesnickare/makare grundkurs i webformat. Gärna med blandade material. Har alltid drömt om att bygga ett matsalsbord och ett matchande soffbord i ek och grovt smide men det kommer aldrig att hända känns det som.

Ett arkiv med grymma beskrivningar på top notch prylar som förgyller garaget eller snickarboden. Typ ett grymt hemmagjort fräsbord för en vanlig handöverfräs, den optimala arbetsbänken, det perfekta svetsbordet mm
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
En artikel om tilläggsisolering, ventilation, och fuktproblem på vinden efter isolering skulle jag vilja läsa mer om.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Så här tävlar du
Skriv ner dina idéer till vad du skulle vilja läsa mer om eller kunna göra här på Byggahus.se.
Tävlingen pågår till fredag morgon den 2 mars.
Då vi skall bugga om vår redskapsbod till hönshus i sommar så hade det varit gott att få tips om vad man skall göra/tänka på innan och när man bygger för djur (i liten skala). Särskilda tillstånd? Extra ventilation? Storlekar? osv.

Tack på förhand. :)
 
Test av fogsprutor.
Och test av latexfog.
Är skillnaden så stor som jag tror?
 
Jag skulle vilja läsa mer om jämförelser mellan olika typer av produkter, allt från trägolv till verktyg. Informationsartiklar kring tex olika fasadtyper, tak, golv med tydliga för- och nackdelar. Inte bara de korta varianterna utan mer uttömmande.
Intressant hade också varit med tydliga byggnadsekonomiska råd, som kan kännas lite ”fult” att diskutera i verkligheten. Vilka poster glömmer man ofta i budgeten, hur fungerar byggnadskreditiv, vilka poster ska man absolut inte spara på osv.
Slutligen vore intressant med samarbete med inredningskunniga personer för att utröna vad som är klassiska val och vad är trender. Gärna också lite råd kring trädgårdsplanering.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
En samling av guider skrivna av forumets medlemmar.
Typ ”Blandaren läcker vatten, såhär byter du insats och packningar” med bilder och utförliga beskrivningar.
 
Skulle vara trevlig med en verktygsguide som beskriver vilka verktyg man använder till olika moment. En skruv och spikguide skulle också vara bra som beskriver vilken typ av spik och skruv man skall använda till olika ändamål.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Ett instagramkonto för byggahus där kontot går runt mellan oss medlemmar. Admin tar emot "ansökningar" från medlemmar som är i något av stadierna i ett projekt, inför, under, eller kanske avslutat. Minst ett inlägg om dagen och max kanske fem så det inte skenar iväg.

Skapa en forumsdel där "instagrammaren" får beskriva sitt projekt och sedan kan man följa personen på instagram, kommentera på bilderna och även diskutera och ge råd i tråden här på forumet.
Efter förslagsvis en till två veckor så byter kontot användare och någon ny medlem med ett nytt projekt tar över.
Allt från storslagna husprojekt till fågelholkar och trädgårdsplanering. De lite större och längre projekten kanske kan återkomma när de är avslutade så man får se resultaten.

Ett alternativ kan vara att kontot handas av administrationen varannan vecka och av medlemmar varannan så blir det lite enklare uppstyrt.

Om mitt förslag faller er i smaken så kan jag dels hjälpa till med det administrativa om det skulle behöva (både jag och fru jobbar inom marknadskommunikation-sektorn). Och skulle det verkligen falla er i smaken så vore det nice med ett par kåpor med Blåtand!

//JA
 
En "Jag har köpt" sektion. Säg att jag funderar på att köpa en pryl (verktyg, uterum, möbel, etc), då kan jag söka i denna sektionen och se om någon annan har köpt liknande. Man kan då maila/kontakta dom som köpt innan och fråga vad dom tycker.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Jag skulle vilja se brainstorm-tävlingar där det ska göras något och sedan röstar vi fram vinnare. Kan vara vad som, men blir kul att se.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.