Wow! Bordet är lika stort som min verkstad!
 
Cheesen
P perhed skrev:
Wow! Bordet är lika stort som min verkstad!
Jo det var lite bökigt att provmontera...
5 kvadratmeter skiva.
 
Min bättre hälft beställde ett nattduksbord.
Trä nattduksbord med en robust skiva och två hyllplan, placerat på ett kaklat golv i ett rum med rustik inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sista spiken och 3 till
  • Laddar…
Skulle vara med i en filmtävling på skoj med jobbet och tänkte att då behöver jag ju ha en filmklappa. Tävlingen skulle utföras i Skottland och självklart behövde jag ju då också en plunta till whiskey. Ett par dagar innan avfärd snidade jag ihop denna:

Handgjord filmklappa i björk med griffeltavla och integrerad krithållare, även funktionell som plunta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

filmklappa med griffeltavla

Det är alltså en griffeltavla/klappa. På sidan monterade jag en krithållare som går enkelt att skruva av.
Filmklappa i björk med tillhörande krithållare och inbyggd plunta för whiskey.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

krithållare

När kritan är avskruvad är hålet där den satt ett litet mässingsinlägg, ur detta hål kan man sippa whiskey.

Handsnidad filmklappa i björk med griffeltavla och krithållare, tätad med bivax.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

pluntklappa :p

Den rymmer ca 2.5dl, är byggd helt i björk och tätad med bivax invändigt. Och nej, det blir ingen bismak från vaxet.. ;)

Jag tog denna genom säkerhetskontrollen med whiskey i, fick inte så mycket som en kommentar. Vem skulle försöka smuggla vätska i en klappa??
 
Redigerat:
  • Gilla
Simsu och 15 till
  • Laddar…
Haha fränt bygge :D(y)
 
En studiomöbel med ombyggt stativ från en arbetsbänk. Notera den utfällbara mugghållaren som har 2 CD-skivor som axiallager:geek:.

Ombyggd studiomöbel från arbetsbänk med utfällbar mugghållare med CD-skivor som lager, musikutrustning ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ombyggd studiomöbel med ljudutrustning och utfällbar mugghållare med CD-skivor som axiallager.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Anpassad studiomöbel med tangentbord, mixer, skärm och en utfällbar mugghållare med CD-skivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Anpassad studiomöbel med inbyggd dataskärm, tangenter, och utfällbar mugghållare med CD-skivor som axiallager.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Studiomöbel med ombyggt stativ, audio interface, tangentbord och utfällbar mugghållare med CD-skivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
s97danl och 12 till
  • Laddar…
Den här har jag inte gjort själv, men vill ändå skryta lite om en av mina kunder. Jag hyvlade virket till dimension och därefter skapades denna lilla box (en del av en vägghängd hylla om jag förstod rätt) med enbart handverktyg (och en stor portion hantverksskicklighet!).
Handgjord träbox av hyvlat virke på en arbetsbänk framför verktygstavla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Simsu och 15 till
  • Laddar…
B
Hemmagjort kryssbord som matsalsbord.

DIY kryssbord av trä under konstruktion, visas i olika stadier med verktyg i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sista spiken och 6 till
  • Laddar…
Morsan hade länge önskat sig en ny grind ut mot gatan. Tillsammans med brorsan tog jag inspiration från hennes trädgårdsmöbler och byggde ihop en stolsrygg supersize plus. Givetvis skalenlig...

Nybyggd grind i trädgård inspirerad av stolar, vit, stängd, bredvid matchande trädgårdsmöbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trädgårdsmöbler och grind

Nybyggd vit dubbelgrind inspirerad av trädgårdsmöbler, stängd, framför blommande buskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nymålad grind

Tyvärr har jag inga bilder på när den är öppen. Det är iaf en dubbelgrind som alltså delar sig i mitten och öppnas inåt. Både korset och den övre och undre horisontella delen har ett par decimeter som överlappar, syns tydligast på den undre delen på denna bild.
Den är ca 1.5m hög och drygt 2m bred så det är en rejäl pjäs... :)
 
  • Gilla
Simsu och 19 till
  • Laddar…
SamiHus SamiHus skrev:
Hur fick du till det gråa på den övre hyllan?
Ursäkta sent svar. Jag har målat den med Jotun Lady Pure Nature Väderslitetträ.
 
Fick bli ett par smörknivar
 
  • Två handgjorda träsmörknivar med dekorativa elefanthuvuden mot mörk bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sista spiken och 18 till
  • Laddar…
J JS80 skrev:
Fick bli ett par smörknivar
De där var riktigt läckra, det kan hända att jag försöker kopiera dem i framtiden!
 
Ännu en kniv som precis blev klar.
 
  • Handtillverkad träkniv på mörk bakgrund, nyskapad och obehandlad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handgjord träskaftkniv med oslipat blad ligger på en mörk träyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En handgjord kniv med trähandtag på en mörk bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sista spiken och 10 till
  • Laddar…
Snygg (y)
 
  • Gilla
JS80
  • Laddar…
Pools försökte lite försiktigt få denna flyttad till "Vad har du gjort med verktyg idag"-tråden. Men det duger verkligen inte, skryttråden fick det bli! Observera att det inte är Pools som skryter, utan jag som skryter om hur duktiga medlemmar vi har här!!

//Mod

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



Kommer inte i närheten av alla projekt som ni har gjort under denna rubrik. Men ändå.
Frugan ville ha en liten stegpall för att kunna hänga upp nya gardiner som hon sytt. Hon frågade om jag möjligen kunde ha tid att fixa det. Självklart hade jag det. Och så här blev det:

Handgjord trästegpall med handtag och halkskydd behandlad med Danish Oil på kakelgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Första gången jag använde "pocket hole" jiggen jag köpte. Funkade alldeles utmärkt. Hittade skruv hos den lokala Bygmabutiken också.

Handgjord trästegpall med pocket hole-skruvteknik och halkskydd under benen, behandlad med Danish Oil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Satte några halkskydd under varje ben.
Pallen är behandlad med Danish Oil.
 
  • Hemmagjord trästegpall på ett kakelgolv, ihopfogad med pocket hole-teknik och behandlad med Danish Oil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat av moderator:
  • Gilla
MichelleW och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.