Det har inte varit isolering i mitt hus senaste 100 åren så tyckte det var dags att fixa lite, men till ett Attefallshus är det relativt onödigt, måste finnas flera sätt att komma runt handikaps o isoleringsregler för dessa byggnader. I en friggebod har jag 70+45 isolering i väggarna o det känns onödigt mycket..
 
E erikjakan skrev:
Bygg som attefallfritidshus och isolera med Kingspan polyurethanisolering så får du en mycket energieffektiv vägg och bra med golvyta.
Jovisst, PIR isolering kan minska väggtjockleken men det blir inte heller billigt. "Skummar" man t.ex inte i skarvar eller mot reglar tappar man mycket jämfört med spec. Många burkar och mycket jobb.....
Vi använder istället ett annat material ibland på huvudbyggnader för att nå "passivhusnivå" och som är mindre arbetskrävande och är ett "EPE skumkomposit/aluminium". Ser ut som formbar XPS fast med högglans aluminium finish. kommer inte ihåg namnet på tillverkaren nu men man sparar ungefär 80% tjocklek - Det är inte billigt heller...

Är inte riktigt klar över vad du menar med "Attefallsfritidshus" men jag tror att du menar ett Attefallshus för icke permanentboende. Alltså precis vad denna tråd handlade om från början - Det är en missuppfattning att tro att et är enkelt att fixa till ett Attefallshus för permanentboende (typ uthyrning till student).
 
P patriklarsson skrev:
Det har inte varit isolering i mitt hus senaste 100 åren så tyckte det var dags att fixa lite, men till ett Attefallshus är det relativt onödigt, måste finnas flera sätt att komma runt handikaps o isoleringsregler för dessa byggnader. I en friggebod har jag 70+45 isolering i väggarna o det känns onödigt mycket..
Det ända sätt vi har kommit runt problemet är att kunden har "backat" sin ansökan och skrivit om den så att den inte är för permanentboende.
Då har bl.a. en kund undvikit dubbla VA avgifter också.

På Friggebod väljer man ju hur mycket man vill isolera. Men som jag tolkar bestämmelserna för Attefallshus för permanentboende blir det mer problematiskt. Har du någon annan information?

Skulle du bygga flera Attefallshus på olika tomter?
 
Varför ska man skriva att Attefallshuset är för permanentboende? Det är ju en sak man inser dagen efter det är klart...
 
  • Gilla
seniorkonsult
  • Laddar…
P patriklarsson skrev:
Varför ska man skriva att Attefallshuset är för permanentboende? Det är ju en sak man inser dagen efter det är klart...
Va trevligt att du tycker samma! Dvs Kunder och byggare av Attefallshus bör förstå att det är svårt att göra anmälan på ett Attefallshus för permanentboende som stämmer med BBR - Det var ju därför jag startade tråden!
Dock, flera av de som svarat i denna tråd verkar inte tycka det är något problem... fast dom kanske inte har byggt så många Attefallshus.
Hur många generellt tänker t.ex. på att det skall vara handikappat fram till huset från väg?

För mej är det sedan KUNDENS VAL hur man nyttjar Attefallshuset. Men man ju inte vad som händer om kommunen vill göra "inspektion" av bygget vilket dom har all rätt till.
 
Det är väl fastighetsägaren som söker tillstånd o bygganmälan, så varför skulle det vara svårt att bygga o sälja stugor?
Verkar konstigt om de kräver att det är permanentboende ifall man har wc, dusch, kök? Det behöver man lika mycket i en "sommarstuga".
 
J jansch skrev:
Va trevligt att du tycker samma! Dvs Kunder och byggare av Attefallshus bör förstå att det är svårt att göra anmälan på ett Attefallshus för permanentboende som stämmer med BBR - Det var ju därför jag startade tråden!
Dock, flera av de som svarat i denna tråd verkar inte tycka det är något problem... fast dom kanske inte har byggt så många Attefallshus.
Hur många generellt tänker t.ex. på att det skall vara handikappat fram till huset från väg?

För mej är det sedan KUNDENS VAL hur man nyttjar Attefallshuset. Men man ju inte vad som händer om kommunen vill göra "inspektion" av bygget vilket dom har all rätt till.
Men ska man då släppa på alla byggregler på alla permanentboende slopa bkr helt ?
För kunden ska väl då få bestämma vad som byggs på sin tomt.
 
Dusch är väl inget måste i en sommarstuga, fast det är bra och bekvämt att ha.
 
Skrev inte att det var ett måste, man behöver inte heller wc eller kök, eller säng/möbler för den delen, möjligen lite mat o kanske ett Attefallshus :)
 
J jansch skrev:
Jovisst, PIR isolering kan minska väggtjockleken men det blir inte heller billigt. "Skummar" man t.ex inte i skarvar eller mot reglar tappar man mycket jämfört med spec. Många burkar och mycket jobb.....
Vi använder istället ett annat material ibland på huvudbyggnader för att nå "passivhusnivå" och som är mindre arbetskrävande och är ett "EPE skumkomposit/aluminium". Ser ut som formbar XPS fast med högglans aluminium finish. kommer inte ihåg namnet på tillverkaren nu men man sparar ungefär 80% tjocklek - Det är inte billigt heller...

Är inte riktigt klar över vad du menar med "Attefallsfritidshus" men jag tror att du menar ett Attefallshus för icke permanentboende. Alltså precis vad denna tråd handlade om från början - Det är en missuppfattning att tro att et är enkelt att fixa till ett Attefallshus för permanentboende (typ uthyrning till student).
Man kan antingen bygga med skum som sprutas på plats (det bästa enligt mig då det blir väldigt tätt.) Eller använda tex Kingspans alubeklädda skivor, dock är det ett helvete med alla skarvar vid en sådan konstruktion.

Man har nog endel att vinna på att göra huset med bärande stolp i ytterhörnen + balkar, sen få en så tjock och oförstörd isolering på ytterväggarna som möjligt. Om det nu är golvyta som är prio 1

Men jag håller helt med dig, dka man göra det enligt boken så blir det svårt, men det gör man ju aldrig 100% ändå, alltid nånstans man får tumma lite.

MVH Erik Wedlund
 
J jansch skrev:
Va trevligt att du tycker samma! Dvs Kunder och byggare av Attefallshus bör förstå att det är svårt att göra anmälan på ett Attefallshus för permanentboende som stämmer med BBR - Det var ju därför jag startade tråden!
Dock, flera av de som svarat i denna tråd verkar inte tycka det är något problem... fast dom kanske inte har byggt så många Attefallshus.
Hur många generellt tänker t.ex. på att det skall vara handikappat fram till huset från väg?

För mej är det sedan KUNDENS VAL hur man nyttjar Attefallshuset. Men man ju inte vad som händer om kommunen vill göra "inspektion" av bygget vilket dom har all rätt till.
Jag tycker att det är jättebra att eventuella problem med attefallshus för permamentboende diskuteras. Än så länge tycker jag dock att problemen överdrivs så kraftigt att det nästan blir oseriöst.

Jag förstår fortfarande inte vad de är för regler som man inte kommer att kunna uppfylla med lite planering? Att tänka till lite gällande tillgängligheten innan man placerar huset på tomten är ju t ex inget större problem för de flesta.

/Krille
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.