harry73 harry73 skrev:
Utanför detaljplan behöver man inte bygganmälan och man kan bygga större och högre än en attefallare. Men det ska vara komplementbyggnad. Så gäststuga går bra, komplementhus är tveksamt.
9 kap §6 PBL säger dock att det krävs bygglov utanför detaljplan inom sammanhållen bebyggelse. Men utanför sammanhållen bebyggelse stämmer det.
 
harry73
PBL säger:
om åtgärden vidtas inom en sammanhållen bebyggelse och bygglov behövs med hänsyn till omfattningen av byggnadsverk i bebyggelsen. Lag (2014:900).

Så bara sammanhållen bebyggelse räcker inte. Man ska (om det är sammanhållen bebyggelse) också ta hänsyn till omfattning av byggnadsverk i bebyggelsen (vad det nu kan betyda)
 
Det är väl en sån där vanligt förekommande godtycklighetsklausul så att kommunens handläggare kan fatta slumpmässiga beslut utan att göra fel.
 
harry73
Det som är lite speciellt här är att man får börja bygga utan att informera kommunen. Så då vet man först i efterhand om det är ett svartbygge eller ej.

Hur funkar det rent praktiskt. Blir det då först ett svartbygge när kommunen beslutar att bygglov behövs med hänsyn till övrig bebyggelse (och efter eventuella överklaganden) eller är det redan från början ett svartbygge.
 
harry73 harry73 skrev:
PBL säger:
Så bara sammanhållen bebyggelse räcker inte. Man ska (om det är sammanhållen bebyggelse) också ta hänsyn till omfattning av byggnadsverk i bebyggelsen (vad det nu kan betyda)
De går ofta hand i hand då det kan handla om allmänna intressen, grannars intressen eller exempelvis landskapsbild eller liknande.

I gamla propositionen 1985/86:1 står det bland annat "om åtgärden har betydelse för omgivningen pga. dess placering, utformning och utförande ska kommunen inte kunna ge bygglovsbefrielse"
 
harry73 harry73 skrev:
Det som är lite speciellt här är att man får börja bygga utan att informera kommunen. Så då vet man först i efterhand om det är ett svartbygge eller ej.

Hur funkar det rent praktiskt. Blir det då först ett svartbygge när kommunen beslutar att bygglov behövs med hänsyn till övrig bebyggelse (och efter eventuella överklaganden) eller är det redan från början ett svartbygge.
Visst är det jättekonstigt att det är upp till den enskilde att göra bedömningen? Hur man löser det rent praktiskt vet jag faktiskt inte, aldrig träffat på. Det skulle vara intressant att läsa rättsfall på det...
 
Det "gläder mig" (fast egentligen tvärtom) att äntligen fler än jag har upptäckt att det är inte så lätt att ha koll på vilka regler som gäller för Attefallshus. Framförallt inte för den som inte har gått igenom processen själv några gånger. Därav min rubrik på denna tråd...
 
Största anledningen till utebliven succé är väl marknadsföringen att använda det som uthyrningsbostad. Det är mycket ansvar och inte alltid så kul att ha hyresgäster i trädgården.
 
Anna H - Jag tror det är många som TRODDE att det skulle vara enkelt att få in lite extrapengar på att hyra ut ett Attefallshus och inte insåg att BBR ställer krav som i många fall bara känns som kostnadsdrivande och inte har med verkligheten att göra.
 
Jansch49: Jag tror att de som hittade på det trodde att folk skulle vilja ha en stuga i trädgården med studenter, egna barn som vill flytta hemifrån elelr andra som nöjer sig med en liten bostad. Men det vill inte folk.
 
Jag har nog haft åtminstone 10 kunder som var villiga att satsa på ett Attefallshus för uthyrning men som "gav upp" när jag beskrev kraven för att få ett startbesked.
Många satsar ändå på Attefallshus för t.ex. tonårsbarnen eller för gäster och det är ju bra att man kan utöka sin BOA på det sättet - men regeringens målsättning med fler bostäder föll på Boverkets "fyrkantighet".
Mitt Attefallshus är till för gäster men det går ändå att bo där permanent (även om Boverket inte tycker det!).
 
Jag lovade i ett inlägg tidigare att presentera mitt Attefallshus och samtidigt påpeka vad som inte överensstämmer med BBR för permanentboende. Inrett Attefallshus visar en säng med förvaringslådor, en vit soffa, rottingstol och öppen dörr till toa/dusch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den här bilden visar toa/dusch dörren till vänster och en fast säng med ett antal lådor under. Dessa lådor är det enda utrymme för kläder mm. Man kan dock lyfta på madrassen och underliggande skiva och då kommer man åt ett 80x200 cm utrymme (40cm högt) för att ha säsongsprylar i såsom dynor för utemöbler.
Skjutdörren in till toa/dusch är inte handikapp godkänd. Här är dörren öppen...
Interiör av ett Attefallshus visar en öppen dörr till en liten badrum med handdukar och en del av sovrummet med en säng.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
35cm väggar i ett Attefallshus är ju ren idioti.. lägg den isoleringen i taket ist så har ni löst det bekymret.
Jag hoppas regeringen tar beslut om att utöka till 30kvm nu i april så ska jag nog bygga ett par Attefallshus så småningom.
 
Bygg som attefallfritidshus och isolera med Kingspan polyurethanisolering så får du en mycket energieffektiv vägg och bra med golvyta.

MVH Erik
 
P patriklarsson skrev:
35cm väggar i ett Attefallshus är ju ren idioti.. lägg den isoleringen i taket ist så har ni löst det bekymret.
Jag hoppas regeringen tar beslut om att utöka till 30kvm nu i april så ska jag nog bygga ett par Attefallshus så småningom.
Ja, det kan man tycka men det är nog exvis svårt att lägga dolda rörinstallationer och samtidigt kunna köra huset "på sparlåga" om det inte används under någon del av vintern. Den typ av panel vi har valt på Attefallshuset tar lite plats också, skäl: samma typ av panel som på huvudbyggnaden. Även om du minskar till t.ex.25cm vägg är det svårt att få ihop ett hus som uppfyller kraven på permanentboende - Det var ju det som gjorde att jag startade denna "tråd" (inlägg)! Titta i början av tråden.
Det ser ju alltid fint ut på ritningar men i verkligheten måste man t.ex. också ha garderober och andra förvaringsytor sm räcker till.
Jag hoppas också att regeringen tar beslut snart (då kan jag sälja fler hus då). Det verkar som om du också tycker att 25kvm BYA är för lite....Vi får hålla tummarna.
Du skriver om att bygga "ett par Attefallshus"??? På olika tomter då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.