Beroende på om det går att fixa befintlig spis (där plattan slår av och på, se https://www.byggahus.se/forum/threads/plattan-slar-av-och-pa-gar-det-att-fixa.311880) så blir det troligen ett inköp av ny spis.

Vi har i nuläget ett perilex-uttag, troligen med trefas och 400 V. Jag inväntar bekräftelse från min bostadsrättsförening och ifall det är ett "fullmatat" uttag. Säkringen för spisen är på 16 A.

Min fråga är om vi kan använda befintligt perilex-uttag med trefas 400 V till en spis som går på tvåfas 230 V? Jag ska inte installera detta själv, men vill veta om det funkar innan en eventuell beställning.

Jag tolkar det jag läst på forumet (https://www.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn) och svaret från Siemens som att det ska gå bra. Men jag är inte säker? Någon som vet?

Så här skrev Siemens:
- Du kan använda samma uttag i väggen om nollan är framtagen.
- Denna kan inte kopplas in på 3-fas 400 V utan kopplas in på 230 V och 2-fas, jord och nolla.
- Detta kopplas alltså på 230 V, 2-fas, jord och 0.
- Spisen har 1-fas till häll delen och 1-fas till ugnen.

Länk till trolig ny spis:
http://www.siemens-home.bsh-group.c...standingcookers1/HA858542U#/tab=cms-tabitem-0
 
  • Modernt fristående Siemens spis med induktionshäll och ugn i rostfritt stål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack! När jag mäter ser allt bra ut :)

Det är drygt 230 V mellan respektive fas och nollan, enligt schemat på bilden. Det är också drygt 230 V mellan respektive fas och jord. Det är drygt 400 V mellan faserna. Mellan nollan och jord är det 0 V.

Men om man inte har nollan framdragen till uttaget, vad kan man förvänta sig för mätresultat då mellan fas och nollan? Ingen spänning alls? 0 V?
 
  • Gilla
Biggie
  • Laddar…
Ja, är inte nollan inkopplad i uttaget så ska inte instrumentet visa något. Siffrorna ser bra ut, så du kan utgå ifrån att det finns en nolla inkopplad.
 
  • Gilla
Smoothie
  • Laddar…
Siffrorna ser bra ut.

Om nollan inte är framdragen så får man i princip 0V vid mätning fas-nolla. Men pga kapacitiv koppling (fälteffekter igenom isolerande plast) så kan det ibland finnas en "spök potential" på ledare som ligger oinkopplade. Så man kan ibland få ett annat resultat, men knappast 230V.
 
  • Gilla
Smoothie
  • Laddar…
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ja den spisen ser inte riktigt klok ut. Varför tillverkar Siemens en sådan? Till det priset? Med ett fullkopplat perilexuttag ska du ha en normalt fullstor spis som går på tre faser, inte två.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja den spisen ser inte riktigt klok ut. Varför tillverkar Siemens en sådan? Till det priset? Med ett fullkopplat perilexuttag ska du ha en normalt fullstor spis som går på tre faser, inte två.
Har Siemens några induktionsspisar med tre faser? De har i alla fall inga med 400 V enligt deras kundtjänst, men kanske trefas med 230 V?

Spisen var bäst-i-test i senaste testet av induktionsspisar i Råd & Rön, det är därför vi är intresserade av den. Den kostar 8200 kr i verkligheten (utom på Siemens produktsida).
 
Redigerat:
Var hittade ni information om effektkorten? Jag är också påväg att köpa en siemens spis.
 
  • Gilla
Smoothie
  • Laddar…
torbeno torbeno skrev:
Har du köpt spisen än?
Jag vill bara göra dig uppmärksam på att den du länkar till har bara ett effektkort till plattorna och det begränsar hur användningen om du vill köra fler än två samtidigt på lite högre effekt.

[länk]
Denna har 2 effektkort
Tack för det! : )

Betyder det att den spisen som du länkar till är trefas? Eller är det inte så jag ska tolka ditt svar? Att ett effektkort motsvarar en fas?

Den spisen jag länkade till i början av tråden är en tvåfas 230 V och enligt kundtjänst finns det en begränsning när man drar på flera plattor samtidigt. Det vore så klart bättre att ha en trefas.

Jag tycker precis som Conradsson ovan att det är svårt att hitta information om tvåfas, trefas, effektkort osv.
 
Ja, den jag länkade till har 2 faser till plattorna och en till ugnsdelen. Så som det skall vara.
Det är inte alls lätt arr veta hur spisen är uppbyggd, man går kolla på sprängskissen för att vara säker.

Här får man ange modellnr
http://www.siemens-home.bsh-group.com/se/kundservice/hjaelp-med-din-produkt/reservdelar
Och sen kolla hur den ser ut. Under glaset skall man se 2 kort (spegelvända mot varandra) för att det skall vara riktigt.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
torbeno torbeno skrev:
Ja, den jag länkade till har 2 faser till plattorna och en till ugnsdelen. Så som det skall vara.
Det är inte alls lätt arr veta hur spisen är uppbyggd, man går kolla på sprängskissen för att vara säker.

Här får man ange modellnr
[länk]
Och sen kolla hur den ser ut. Under glaset skall man se 2 kort (spegelvända mot varandra) för att det skall vara riktigt.
Ok tack, inte så smidigt : )

Det går också att be kundtjänst att bekräfta om det är tvåfas eller trefas, de var hjälpsamma och snabba. Då menar jag kundtjänsten hos Siemens. Jag försökte först fråga återförsäljaren Tretti, men deras kundtjänst var tyvärr under all kritik, åtminstone när det gällde sådana här frågor.

Men man kan verkligen tycka att både Siemens och deras återförsäljare borde visa den informationen på ett mycket tydligare sätt.
 
torbeno torbeno skrev:
Här får man ange modellnr
[länk]
Och sen kolla hur den ser ut. Under glaset skall man se 2 kort (spegelvända mot varandra) för att det skall vara riktigt.
Tittar jag på rätt ställe? Se bifogade bilder. Den ena bilden visar modellen jag länkade till tidigare (ett kort) och andra bilden visar modellen du länkade till (två kort).
 
  • Exploded view diagram of appliance parts with highlighted numbers 0727 and 0713 to indicate specific components.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprängskiss som jämför två olika byggmodeller, markerad del betecknad 0728 på ena modellen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, helt rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.