Vi testade 10 hörselskydd med inbyggt ljud och jag tänkte att ni skulle få testa vidare dem där hemma.

Person som använder borrmaskin utomhus med hörselskydd på huvudet.

Så här tävlar du:

Skriv ner dina idéer till vad du skulle vilja läsa mer om eller kunna göra här på Byggahus.se. Alla idéer är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag här i tävlingstråden.

Vem vinner?
De 10 vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.

Samling av olika modeller av hörselskydd med inbyggda radio- och Bluetooth-funktioner.

Hörselskydden vi tävlar ut är:

MSA WW Dual/Bluetooth
MSA Dual
MSA FM Radio
Husqvarna
Biltema
Gard HP 45K
Howard Leight / Honeywell SYNC Radio (2 st)
Howard Leight / Honeywell SYNC Electo (2 st)

Hörselskydden från 3M fick vi tyvärr inte behålla efter testet.

Läs mer om hörselskydden här: https://www.byggahus.se/bygga/test-horselskydd-radiobluetooth

Tävlingen pågår till fredag morgon den 2 mars.
 
Redigerat:
  • Gilla
epw
  • Laddar…
OK, då önskar jag ett ritningsarkiv för olika byggprojekt eller husdetaljer! Som det nu är googlar man runt efter byggbeskrivningar på en massa olika ställen, tänk vad skönt att ha en samling här på Byggahus!
Jag tänker mig allt från fågelholk och utemöbler till byggnadsdetaljer som takfotskonstruktioner eller hur man gör sin egen spegeldörr.
 
  • Gilla
big mike och 14 till
  • Laddar…
En gör det självserie, takkonstruktioner, till grund. hur olika isoleringar fungerar tillsammans, ångspärr ång skydd osv, tips o trix på att lösa olika problem man stöter på när man bygger, planlösningar som fungerar.
 
  • Gilla
hyggabus och 2 till
  • Laddar…
Hade gillat att ha riktiga bloggar på byggahus.se.

Jag vet att man kan "blogga" i forumet, men skulle vilja ha som många andra sidor har, en riktig integrerad blogg, med lite mer möjlighet för egen design, kommentarer under inlägg, arkiv osv.
 
  • Gilla
snowsoul
  • Laddar…
Jag skulle vilja se en avdelning i stil med "Fråga hantverkaren" där vi kan fråga utbildade hantverkare om olika saker.
- Vilken dimension ska jag ha på röret?
- Hur grov balk behöver jag?
Osv.
 
  • Gilla
torp55 och 2 till
  • Laddar…
GustavN
Jag hade gärna velat se mera tester på produkter; maskiner, verktyg, tillbehör osv. Där man kan gruppera in testerna för nybörjare, medel, avancerad - användaren.
 
  • Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
Jag skulle vilja se lite mer 'redaktionellt' material inom olika områden av husbyggande/gör-det-själv. Gärna skrivet av några av de kunnigare forummedlemmarna inom olika områden.

Bo Siltbergs artiklar om elsystemet är en bra början.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 5 till
  • Laddar…
Vore roligt att läsa om byggteknik i andra länder, som skiljer sig från vår uppfattning om "hur det ska vara". Främst från länder med någorlunda liknande klimat, t.ex. Island, Finland, Norge, Storbritannien, norra USA, Canada, Ryssland. Kanske delar av Kina? Vanliga boendeformer; generationsboende, lägenhet, villa, är det vanligt med fritidshus etc.
Material- , bygg- och standardkrav.
(OT: Jag är själv i Uganda sedan en tid och här byggs allt från moderna kontorsbyggnader med glasfasader till småfamiljsbostäder i korrugerad plåt.
En genomsnittlig arbetarlön är ca 300 sek/mån och villor i huvudstaden Kampalas finare kvarter annonseras ut för ca 25Msek.)
 
  • Byggnad under konstruktion med en banner för försäljning av kommersiella och boendeutrymmen, skyddad med ställning och nät.
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Jag skulle vilja ha ett samarbete med tex barncancerfonden. Tex när forumiter hjälper till med kostnadsbesparingar så kan vi skänka en summa dit, som ett tack för hjälpen.
 
  • Gilla
FreQa och 4 till
  • Laddar…
Tycker det är svårt att hitta inspirationsbilder till kommande projekt så någon typ av bildbank med inspiration/teman (kategorier t.ex. kök, sovrum, trädgård eller med underkategorier typ "häckar & buskage"..
T.ex. under "inspirationsbilder kök" får forummedlemmarna publicera 1 bild var av sitt kök om man tycker att det passar in (eller bara gå in och inspireras). Ingen text, bara bilder :)
 
Förslag 1) Jag skulle gärna läsa artiklar om hur vi kan skapa bra förutsättningar för att de vilda djuren ska trivas tillsammans med oss vid våra hus och i trädgårdarna. Jag tycker att det är rofyllt att se djur av olika slag stöka runt och vill uppmuntra dem att vara i min trädgård. Men jag vet inte alltid hur jag ska locka dem närmare. Boplatser? Mat? Växtlighet? Jag är öppen för alla sorters djur som naturligt finns runt om oss.

Artiklarna kan även handla om hur man löser eventuella negativa sidor av att ha fler djur i närheten. Exempelvis hur man kan bygga skydd från fladdermusbajs eller hur nära ett hus det är lämpligt att lägga ut mat till räv och rådjur.

Förslag 2) Jag vill gärna läsa artiklar om hus på hjul och andra små husbyggen. Gärna med återbrukat material eller med andra ekologiska aspekter. Roliga, inspirerande och personliga minihusprojekt med andra ord.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
D09
*Det börjar bli mer och mer vanligt mer VR och man kan ju i princip använda varje modern mobil till detta.

Hade varit coolt om det fanns en bygghusvärld i typ maincraft eller vad det heter där man kan bygga upp och visa sina idéer och bjuda in andra för att diskutera byggen etc

Eller utbildningsapp i vr där man kan öva på moment :)


*En annan idé är att byggahus kan ge ut egen hemmasnickarbok med de bästa idéerna.

*Byggahus kan fixa rabattkoder till medlemmarna så vi får bättre priser =P

*skapa mer register med hjälp av medlemmarna. Jämf bolåneroboten

Kolla vad medlemmarna får betala för produkter, installationer etc och få snittpriset
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
J
Det jag önskar mest just nu är ett "arkiv" med olika konstruktioner och byggnadssätt från förr.
Vilka material och byggnadsmetoder man använde sig av de olika decennierna.

Här finns suverän hjälp av artiklar och medlemmar när man ska bygga upp nytt. Man hittar lätt vilka regler som gäller och vilka material man ska använda, men det är betydligt svårare att hitta vad man kan vänta sig när man river ut.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 3 till
  • Laddar…
"Mina verktyg" - funktion för att kunna låna och låna ut verktyg med andra medlemmar!
Man skulle i sin profil kunna lista verktyg och utrustning man har hemma och är villig att låna ut. Krävs såklart även en sökfunktion för detta och kanske ett poängsystem.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 3 till
  • Laddar…
D09 D09 skrev:
Eller utbildningsapp i vr där man kan öva på moment :)
Kanske ett spel där man kan avreagera sig på olika sorters hantverkare?
:thinking:
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.