Om det är den jag lyckats få med på bilden tidigare så står det ingenting.

Kan ju inget om startmotorer så jag kanske tog kort på fel detalj? Kablarna verkar gå dit iaf...
 
Motorn är en Tecumseh 8hk
 
Det behövs inget stort batteri för att starta den motorn 8-10A lär räcka bra men större desto bättre annars har du ju snör start och den är nog enklast i längden för batteriet behöver laddas och kommer inte hålla många säsonger.
 
Om man jämför kraften i snörstarten, så verkar det ju klara sig med ett ganska litet batteri. Något att tänka på är att alla blybatterier blir avsevärt sämre i stark kyla, men om man tittar på graferna på t.ex detta från Biltema, så ser det väl ut att klara det ( kortslutning(?) vid -18C på 60 A ).
Produktinformation och grafer för Biltema blybatteri inklusive bild av batteriet och specifikationstabeller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Solari Solari skrev:
Jag har kört med snörstart och den funkar också, men jag kan tänka mig att den kanske är trög om det stått ett tag?
Oavsett hade det ju varit smidigt med elstart tänker jag...
När det gäller gräsklippare med elstart tycker jag att det brukar vara motsatt förhållande. Är allt perfekt startar den med elstarten. Är den grinig måste man ta till snöret. Men visst är det smidigt när det fungerar. Det länkade 4 Ah batteriet tror jag räcker långt. Batteriet på bilden du bifogat gissar jag är mellan 15 och 20 Ah. Det räcker till ännu fler starter.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Så det länkade batteriet från Biltema bör räcka?

Då är frågan löst. Enkelt och billigt.

Tack för all hjälp!

Återkommer med hur det fungerade.
 
Tycker nog elstart är onödigt på såna här små motorer hade 230 volts elstart på förra slungan men använde den väldigt sällan gick ju fortare att dra igång den än plugga i sladden.
 
S smurfen72 skrev:
Tycker nog elstart är onödigt på såna här små motorer hade 230 volts elstart på förra slungan men använde den väldigt sällan gick ju fortare att dra igång den än plugga i sladden.
Min erfarenhet är att man kan bli stående och dra tills svetten rinner innan den går igång. Vill gärna göra det lättare för mig. Tar det 2 minuter längre tid gör det inget så länge jag inte behöver slita ihjäl mig
 
I så fall lägg inte ner tid på elstart byt slunga.
 
S smurfen72 skrev:
I så fall lägg inte ner tid på elstart byt slunga.
Känns det som en billigare lösning?
 
Beror på vad du får för din och vad du ger för den nya men billigare eller ej en bättre lösning snöslungor ska bara funka finns inget värre än krångel när man ska bort med snön.
 
Solari Solari skrev:
Min erfarenhet är att man kan bli stående och dra tills svetten rinner innan den går igång. Vill gärna göra det lättare för mig. Tar det 2 minuter längre tid gör det inget så länge jag inte behöver slita ihjäl mig
Gör en ordentlig service och genomgång så blir den säkert mer lättstartad.
 
J
Jag tycker nog batteriet på bild (Från Biltema) är lite väl klent.
Köp vilket som helst vanligt skoter/motorcykelbatteri, som ligger på nåt kring kring 10-12 Ah.
(Kolla så plattan som batteriet står på passar)
 
Väljer ett 80269 från Biltema.
14Ah och 200A CCA.
Nu ska vi bara hitta ett sätt att fästa det på slungan...
 
  • Gilla
jnse
  • Laddar…
Nu dyker en annan fråga upp i mitt huvud:
Måste batteriet skyddas på något sätt?
Slungan tänker jag ha under presenning vid förvaring ute, men alltså under själva slungandet...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.