Isolering av ytterväggar, upptagning av nya fönster... Platta för utbyggnad, nu händer det...
 
  • Stomme till en utbyggnad med isolering på en yttervägg och byggmaterial runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolering på yttervägg med synlig träregelstomme och isoleringsmaterial under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen vägg med synlig isolering och verktyg i ett hus under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renovering av husfasad med avtäckt väggisolering och konstruktion av utbyggnadens grund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd trävilla under renovering med blottlagd isolering och ny betongplatta för utbyggnad omgiven av trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renovering av hus med ny platta för utbyggnad och isolerade ytterväggar under arbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renovering av husfasad med isoleringsmaterial synligt och ny grundplatta för utbyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Takstolar anländer... Reglar upp för nya ytterväggar.
 
  • Nya träkonstruktioner för takstolar och väggreglar på gräsplätt, omgiven av grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trästomme för en ny yttervägg under uppbyggnad på en byggarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trästommar för nybyggnation med pågående arbete på regelverk för ytterväggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
River ner den gamla övervåningen...
 
  • Rivningsarbete av en övervåning med gamla träbjälkar och bråte på en byggarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hög med rivningsavfall framför hus under renovering med byggnadsställningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Övervåning under rivning med byggnadsställningar och byggavfall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
murak
  • Laddar…
Den regnigaste jävla sommaren jag kan minnas... Men nu är taket på plats.

På min ritning får ni se en förhandstitt på hur jag tänkt mig att huset ska se ut.
 
  • Takstolar på ett hus under konstruktion med träbjälkar och byggmaterial synliga i dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trästomme av nybyggt hus med takkonstruktion på plats, omgivet av byggnadsställningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerat trästomme för tak på ett husbygge med öppen himmel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av en husplan med markerade ytor, måttangivelser och rumsindelning, beskrivande ett framtida bostadsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektoniska ritningar av ett hus med fyra fasader: Söder, Väster, Norr och Öster, med måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritningen börjar bli fysisk verklighet... Som ni ser så har jag en hall i hallen som måste rivas ner :)
 
  • Byggplats med delvis rivna väggar och isolering, synlig trapp och byggställningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hus under renovering med ställningar och ny takkonstruktion, omgivet av byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gult hus delvis täckt med byggfolie och ställningar, under renovering och ombyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hus under renovering med ställningar, ny gul fasad, och byggmaterial på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Bilder på huset tagna 2016. massor av arbete kvar inomhus. Jag håller i detta läge på att inreder övervåningen. Ja sen ser ni en liten ettåring som står i gruset. Vi passade på att växa med ett huvud i familjen :)
 
  • Gult hus med trädgård och leksaker, kläder hänger på tork, ettåring i gruset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gul tvåvåningshus med svart tak, grönt gräs och en ettåring som står på en grusgång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gult hus med svart tak och garage, två bilar framför, och en ettåring som står i gruset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ettåring står i gruset framför gult hus med pågående renovering av övervåningen, soligt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Peter N. och 12 till
  • Laddar…
murak
Häftigt! Mata på med bilder! (y):)
 
  • Gilla
TobiasGren
  • Laddar…
murak murak skrev:
Häftigt! Mata på med bilder! (y):)
Jag funderar på att öppna en tråd där jag visar på hela resan i bild och text
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
Vilket grymt jobb! Riktigt kul att få se. Gärna fler bilder.

Det roliga är att vi i princip kommer göra samma resa som er, dock utan barn. Vi har precis fått nycklarna till ett hus vi köpte med riktiga problem i krypgrunden. Vi behöver som tur är inte bo där under tiden vi jobbar med det. Lika som er valde vi att bjuda tomtpris + det vi kunde tänka oss för läget och vi fick det. :)

Ser att du själv har ritat, jobbar du med det?
 
  • Gilla
TobiasGren
  • Laddar…
Bra jobbat. Vad gav du dig själv för budget? Och med hur mycket spräckte du den med?
 
  • Gilla
TobiasGren
  • Laddar…
R ramafred skrev:
Vilket grymt jobb! Riktigt kul att få se. Gärna fler bilder.

Det roliga är att vi i princip kommer göra samma resa som er, dock utan barn. Vi har precis fått nycklarna till ett hus vi köpte med riktiga problem i krypgrunden. Vi behöver som tur är inte bo där under tiden vi jobbar med det. Lika som er valde vi att bjuda tomtpris + det vi kunde tänka oss för läget och vi fick det. :)

Ser att du själv har ritat, jobbar du med det?
Hej, så kul att ni har hittat ett livsprojekt och så kul med respons på bilderna

Mina tips för att överleva som människa och som familj.

Planera, planera, planera. BÅDA SKA VARA MED I PLANERINGEN. Planera in nödbroms, dvs. Om du eller din partner känner att ni håller på att drunkna i projektet, vad gör ni då? (För inte vill ni överge varesig projektet eller varandra)...

- Försök att fastställa hur mycket jobb som faktiskt krävs. Som exempel hade jag under perioder omänskliga arbetspass med enbart några få timmar sömn. Jag gjorde som så att jag planerade in bygget i flera byggetapper/ brytpunkter. I vårt fall så var vårt husprojektet uppdelat i 4 helt skilda etapper. I och med detta blev det naturligt att bryta konstruktionsarbetet till fördel för vidare design och projekteringsarbeten och rast/vila. Samtidigt blev det som så att det byggdes in olika deadlines i och med inflytt och avstämningar med banken. Enligt mig är deadlines något bra men samtidigt något lyxigt och skönt att slippa, som nu när jag bygger vårt badrum.

Under första etappen var även vi tvungna att bo på annan ort, när det var som värst var allt golv uppbrutet för att jag lättare skulle kunna gräva ut och fylla på med grus.

Ang. Ritningarna så valde jag att sätta mig in i Autocad. Efter allt för många timmar, som förövrigt var väldigt roliga, hade jag kunskaper nog att skapa skalenliga ritningar i 2D vilket också öppnade upp för att kunna leka runt med olika idéer utifrån deon äldre byggnadens förutsättningar vilket också är viktigt att beakta i konstruktionshänseende då designen tyvärr ofta måste utgå från konstruktion och hållfasthetslärans alla tänkbara grunder...

Utöver Autocad så har jag använt mig av litteratur så som Arkitektur & Bärverk av Dan Engström, Arkitektens handbok av A Bodin, J Hidemark mfl. Konstruktion av Yngve Nyberg och Lennart Kördel
 
  • Facklitteratur om byggteknik; "Arkitektur & Bärverk", "Arkitektens handbok" och "Konstruktion".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
nimhed nimhed skrev:
Bra jobbat. Vad gav du dig själv för budget? Och med hur mycket spräckte du den med?
Budget var tänkt att hamna under 3.000.000kr.

Efter senast avslutade etapp så vilade huslånet på 3.0070.000kr men.vi slapp topplån vilket var planen... vi spräckte med andra ord budget med 70.000 kr och jag brukar säga att budget spräcktes med tre elektriska takfönster...

Till saken hör också att allt i huset inte på långa vägar är färdigställt. Jag har nu ett badrum som jag nu bygger och då vi nått budgeterat tak så väljer vi att snåla och bygga badrummet i långsam takt utifrån vår egen vardagsbudgets ramar... Det kommer helt klart ta tid men det positiva är att jag under lång tid har ett litet hobbyprojekt att gå till.
 
  • Gilla
nimhed
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.