roli skrev:
Det där förstod jag inte riktigt.........

Om två hål med "arbetsradien" 15 m borras 20 m från varandra så "överlappar" de ju varandra med 10 m eller.......

Det borde väl vara så att om de borras 20 m från varandra så blir "arbetsradien" max 10 m utan att de stör varandra. Ökas radien till 15 m så stör de ju varandra. Dvs tempen i hålen minskar........
Bra! nån som läser vad jag skriver iala fall.
jag har skrivit helt fel.
jag menade att man ska ha 20meter mellan hålen, för hålen har en arbets diameter på ca 15m (radien blir då ca7,5m)
 
Måsta bara tillägga några saker som är mycket viktigt.
Ska an värmepumpsanlägning bli lönsam så är det viktigt att ha lågtempsystem.
hur lönsam anläggningen blir beror på hur låg temp du kan ha på radiatorerna & fortfarande ha varmt inne. deta åstakomerman genom att ha större radiatorer än "normalt".
 
Måsta också dra lite värmepumpshistorik.
riktigtgammla anläggningar, som sånna från 70-talet dom dimensionerades för att klara hela huset uppvärmning & en sån anläggning funkar mycket bra.
på 80-talet så kom nån snileblixt på att om man dimensionerade så att anläggningen inte klara hela behovet så kunde den relativt billiga elen toppvärma när det vart riktigt kallt & då så sätt så vart detta även en lösnam affär för den som hade någor mindre hus.

idag så är det så mycke okunit folk i branchen så dom tullar på det mästa för att kunna lägga den billigaste offerten, vilker i bland gör att villaggaren inte får vad han trode han betala för.

Själv så har jag överdimensionerat radiatorsystemet & dimensionerat min anläggning så att den klarar sig helt utan tillskotts el. jag värmer drygt 200m2 & har 16A som huvudsäkring
 
Nu var det många inlägg, men måste ta en sak till.

När man pratar om värmepumpar & framförallt bergvärme så anses det oftas vara en dyr investering.
detta är fel.
om vi inte har nånting & måste bygga ett värmesystem så är det inte dyrare än nått annat.
sen kan det vara ett dyrare alternativ för en enskild person, helt beroende på vad han redan har i sitt hus.

om jag skulle valt att elda med pellets så hade jag behövt att bygga ett pannrum, pelletsföråd, skorsten & köpt en panna & en pelletsbrännare.
detta lär ha blivit mycke dyrrare än at endast borra ett hål & koppla in en värmepump.

så vad som är lönt att sattsa på måste kollas från det utgångsläge just du har. har du en ny fin panna & skorsten + ett stort oandvänt utrymme så kan du ju lätt köpa eller bygga ett pellets föråd & bara köpa en peletsbrännare.

Är ni med på vad jag menar?
 
Min vedinstalation kostade inte mycket mindre än bergvärme.
Jag valde veden i allafall.
Hade jag tagit bergvärme så hade
jag nog fått göra något åt ventilationen eftersom jag har självdrag.
Sen är det ju inte dumt att jag
slipper vara nervös över elpriset :)

 
Andreas_Hansson skrev:
Min vedinstalation kostade inte mycket mindre än bergvärme.
Jag valde veden i allafall.
Hade jag tagit bergvärme så hade
jag nog fått göra något åt ventilationen eftersom jag har självdrag.
Sen är det ju inte dumt att jag
slipper vara nervös över elpriset :)
med andra ord hade du redan både panrum & skorsten, annars så hade det varit dyrare än bergvärme!

vi prata förut om hur lång avskrivningstiden är på ett borrhål. Hur lång avskrivningstid har man på en skorsten?

om man har ett hus som saknar panrum eller om man bygger nytt, så hävdar jag att ven vedanläggning är dyrare än bergvärme.
men det pratar man aldrig om, det är bara bergvärme som är dyrt att instalera :surprised:
 
Nej det är klart att det blir billigare då!
Man får ju se vad man har för förutsättningar innan man väljer värmekälla.Har många bekanta som vrålade rakt ut när jag stoppade in en ved panna.
Va fan du lär ju börra ;)

Att dom sedan tok eldar i öppna spisar och kökskaminer på vintern är inget dom skryter med
 
Andreas_Hansson skrev:
Nej det är klart att det blir billigare då!
Man får ju se vad man har för förutsättningar innan man väljer värmekälla.Har många bekanta som vrålade rakt ut när jag stoppade in en ved panna.
Va fan du lär ju börra ;)

Att dom sedan tok eldar i öppna spisar och kökskaminer på vintern är inget dom skryter med
Ja det är ju mycket mer effektivt att elda på rätt ställe ( i vn riktig vedpanna) än att ha kombi panna eller kamin inne i huset
 
Om man som jag tänker köpa ett litet hus på endast 88 kvm som redan är uppvärmt med bergvärme sedan 1998 då? Jag kommer ju inte betala för installationen av bergvärmepumpen. Dessutom finns i detta lilla hus 2 kakelugnar, en vedspis i köket samt en kamin i vardagsrummet. Vad kan uppvärmningskostnaden bli då ungefär? Inga uthus eller garage ska värmas....
Det är torpargrund och inte golvvärme utan vanliga radiatorer. är bergvärme ett bra alternativ i andra hand så att säga??
 
lillamy skrev:
Om man som jag tänker köpa ett litet hus på endast 88 kvm som redan är uppvärmt med bergvärme sedan 1998 då? Jag kommer ju inte betala för installationen av bergvärmepumpen. Dessutom finns i detta lilla hus 2 kakelugnar, en vedspis i köket samt en kamin i vardagsrummet. Vad kan uppvärmningskostnaden bli då ungefär? Inga uthus eller garage ska värmas....
Det är torpargrund och inte golvvärme utan vanliga radiatorer. är bergvärme ett bra alternativ i andra hand så att säga??
Det är ju perfekt. Man kan ju gissa (?) att huset är dåligt isolerat eftersom man instalerat bergvärme, men för dig är det ju kalasbra. Komplettera med en innetempgivare så pumpen automatiskt reglerar ner när du eldar i kakelugnarna (om du gillar sådant).

Du borde kunna njuta av en värmekostnad på bara några tusingar per år.
 
huset tilläggsisolerades samtidigt så förhoppningsvis är det itne så dåligt isolerat.
Då kan man alltså se huset som en bra investering ur energisynpunkt iallafall, det är ju itne fel. Tack för svaret! :)
 
lillamy skrev:
huset tilläggsisolerades samtidigt så förhoppningsvis är det itne så dåligt isolerat.
Då kan man alltså se huset som en bra investering ur energisynpunkt iallafall, det är ju itne fel. Tack för svaret! :)
Absoliu det bästa utgångsläget, nån annan har halat upp dom stora stålarna & su får njuta av den billiga driften.
hur biligt det blir beror på hur stora radiatorer du har, desto rtösrra radiatorer som finns ju lägre vatten temp behövs för att värma huset 6 då får man hög vrkningsgrad på värmepumpen, om allt är rätt injusterat, vilket det sällan är !!!
 
ändå roligare är det när man får veta att påslagen inom vvs branschen ligger på ca 250%....
 
lennart_wiklund skrev:
ändå roligare är det när man får veta att påslagen inom vvs branschen ligger på ca 250%....
Ja ha, hur får du in detta i bergvärme tråden?
är det barberare som instalerar vedpannor?

klädesbranchen har ca 600% påslag i vissa fall.
 
Det finns bergvärmeanläggningar som inte alls ger den värme man hoppats på. Vid sträng kyla måste man ofta stödja med elvärme.

22 gr inomhus på dagen och 18 på natten känns bra för mig.

Det verkar som om man i många fall inte vill medge att en investering på 150.000 kanske inte var så lyckad.

Många verkar också förtränga själva investeringskostnaden. En förkalkyl som tar hänsyn till olika tänkta framtida händelser och som upprättats av en företagsekonom skulle inte vara helt fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.