BJohan

Detta har jag ett bevis på nu.. Pratade mad grannen nu i afton o hans panna sjunger på sista versen.. (börjat bli blött under den)
Har hört ryckten om att han tidigare funderat VP (borra)
så nu frågade jag om de skulle bli borrning.. Aldrig för hans bror hade satt in bergvärme för 7 år sedan o då va allt kanon men sen efter ca 4 år började elförbrukningen öka.. Han trodde de berode först på att de varit kallare än normalt men nu har han en elförbrukning som är dubbelt så hög som då de va ny gjort o bara 30% mindre än då han körde el.. :surprised:
Så nu funderar han på solfångare för vv o för att ladda borrhålet med.. Så hans VP anläggning kommer då han inte att kunna räkna hem, Han va 58 år nu gubben o de gick på drygt 120´ då han gjorde detta för 7 år sen..
 
ja många äro de som hava förlorat pengar på bergVP, tyvärr ledda av rena hallelujaförsäljare ;)

och nu får man tex hemmasurroundvideo på köpet när man köper luftVP ;D

 
Yondalar skrev:
ja många äro de som hava förlorat pengar på bergVP, tyvärr ledda av rena hallelujaförsäljare   ;)

och nu får man tex hemmasurroundvideo på köpet när man köper luftVP ;D
Jag såg de ;D
 
[quote author=Yondalar
och nu får man tex hemmasurroundvideo på köpet när man köper luftVP ;D

[/quote]

Perfekt, bara att slå till. ;D Göra två flugor på smällen
 
och nu får man tex hemmasurroundvideo på köpet när man köper luftVP ;D

Ja någonting måste ju säljarna locka med för att folk ska vilja ha dom ;)
 
2an skrev:
BJohan

Detta har jag ett bevis på nu.. Pratade mad grannen nu i afton o hans panna sjunger på sista versen.. (börjat bli blött under den)
Har hört ryckten om att han tidigare funderat VP (borra)
så nu frågade jag om de skulle bli borrning.. Aldrig för hans bror hade satt in bergvärme för 7 år sedan o då va allt kanon men sen efter ca 4 år började elförbrukningen öka.. Han trodde de berode först på att de varit kallare än normalt men nu har han en elförbrukning som är dubbelt så hög som då de va ny gjort o bara 30% mindre än då han körde el.. :surprised:
Så nu funderar han på solfångare för vv o för att ladda borrhålet med.. Så hans VP anläggning kommer då han inte att kunna räkna hem, Han va 58 år nu gubben o de gick på drygt 120´ då han gjorde detta för 7 år sen..
varför inte laga felet? nått måste vara fel !!!
vad har han för temp på KB-in KB-ut VB-in VB-u
hur djup borra & hur stor pump.
hur många starter/dygn?
hur långa gångtider & vilotider?
kör han fast eller flytande kondensering.

vi kan ju inte anta att att det är fel på borran innan vi tagit reda på vad som är fel!
en gång om åter bör man görarent filtrena ! gäller även andra vatten burna värmesystem.
det är mycket vaanilgt att folk inte gör detta & då får man för lågt flöde från borran = dålig effekt & elpatronen slår in, tar mellan 3 & 5 minuter att fixa.
 
du kan jämföra enerkin i berget med energin i en sjö!

om du tror att sjön fryser om man kör med bergvärme pump så ska du vara orolig för borran.

Och om du tror att solenergin ska ladda borrhålet så kan du vu försöka att värma upp en sjö med solenergi.

bode sjön o berget har så stor massa så den energin vi lånar kommer inte att förendra temåen på sjön/berget
 
CarMan skrev:
du kan jämföra enerkin i berget med energin i en sjö!

om du tror att sjön fryser om man kör med bergvärme pump så ska du vara orolig för borran.

Och om du tror att solenergin ska ladda borrhålet så kan du vu försöka att värma upp en sjö med solenergi.

bode sjön o berget har så stor massa så den energin vi lånar kommer inte att förendra temåen på sjön/berget
Jag skickade den hälsningen med grannen oxå..
Sa att ja tror inte på detta (tror han blir lurad av solfångarförsäljaren)
 
Det är faktiskt så att om man nu råkar ha ett lite för grunt hål, som dessutom är "torrt", så någonstans går gränsen där den energi som omgivande berg avger är lägre än det pumpen suger ut. I praktiken blir det sannolikt effekten som blir för liten tidvis, med tempsänkning på brinen som följd. SGU kan detta och det har gjorts studier på hur värmen transporteras i berget. Variationer vid ett enskilt hål kan vara stora (därav kommer säkert många skäl till varierande erfarenheter)

Det finns solvärmda marklager för säsongslagring av solenergi. Visst går det att ladda hålet med solen, men jag tror inte att det är den optimala lösningen om man nu besitter en bergVP med för liten borra (som CarMan säger, bra ord) och en solfångaranläggning.
Jag tror lösningen då står att finna i att använda solpanelen för varmvatten sommartid (och då regenererar hålet sig självt till viss del), komplettera med värmväxling (temphöjning) av brinen och så kanske komplettera med en mindre ack (och det har man troligen redan om man vill utnyttja solen effektivt sommartid) så att det hela kan gå mer optimalt
 
Farsgubben pratade någonting om att man håller på att testa med någon slags "sand" i borrhålen för att det skall värmas upp fortare.
Man skulle inte behöva lika djupa borrhål (skulle räcka med halva djupet enligt han.)
Jag tror att han hade läst om det i illustrerad Vetenskap,
men jag är inte säker. Är det någon som vet något mera om det ???
 
tynnis skrev:
Farsgubben pratade någonting om att man håller på att testa med någon slags "sand" i borrhålen för att det skall värmas upp fortare.
Man skulle inte behöva lika djupa borrhål (skulle räcka med halva djupet enligt han.)
Jag tror att han hade läst om det i illustrerad Vetenskap,
men jag är inte säker. Är det någon som vet något mera om det ???
Utan att veta exakt om detta så är jag skeptisk. Det svenska urberget tillgandahåller bara en viss mängd energi mer peter borrat hål. Värmeledningen från hålets väggar till slangen är inte det största problemet som jag ser det?
 
tynnis skrev:
Farsgubben  pratade någonting om att man håller på att testa med någon slags "sand" i borrhålen för att det skall värmas upp fortare.
Man skulle inte behöva lika djupa borrhål (skulle räcka med halva djupet enligt han.)
Jag tror att han hade läst om det i illustrerad Vetenskap,
men jag är inte säker. Är det någon som vet något mera om det ???
för att få slangen i gålet så varm som möjligt ska man ha ett matrial som leder värma bra mellan berget & slangen. sand är inte bra, vatten är bättre.
förr i tiden då man hade gasen i borrhålen fylde man hålen med borkax, men det är inte bra så det gör man inte längre.

om en anläggning kräver 140m aaktivt djup / man bara har 100m så komer cop att bli lägre & mycke tilskotsel behövs. men hålet blir inte obrukbart.
skulle hålet bara vara 70m så skule nog hålet bli för kalt & berget skulle ha svårt att återladda sig på sommaren.

vill bara visa hur fel man måsta borra för arr få temp problem med borran.

99% av fallen mad temp problem är det igansatta smutsfilter, men det ser man lätt om an vet vilken temp man har vid normal drift & om delta-t ökar så har man troligtvis skräp i filtrena
 
Är det inte så att om man tar ut mycket värme av berget(vilket man kan göra om man har ideella förhållanden)så tar man ut såpass mycket värme att berget inte återhämtar sig under sommaren,och därmed bygger på en temperatursänkning år för år.
 
Nu tror jag du slog huvudet på spiken. Det är till och med så att du alltid får en temperatursänkning med tiden, hur lite energi du än tar ut och vilken värmeledning man än har i berget. Så säger fysiken och det kan visas genom att ställa upp värmeledningsekvationen för ett hål. Det är bara en fråga om hur snabbt värmen i hålet avtar. Där kommer dimensioneringen in och för tillfället dimensioneras hål normalt för fem år.
 
BJohan skrev:
Nu tror jag du slog huvudet på spiken. Det är till och med så att du alltid får en temperatursänkning med tiden, hur lite energi du än tar ut och vilken värmeledning man än har i berget. Så säger fysiken och det kan visas genom att ställa upp värmeledningsekvationen för ett hål. Det är bara en fråga om hur snabbt värmen i hålet avtar. Där kommer dimensioneringen in och för tillfället dimensioneras hål normalt för fem år.
Allvarligt talat, är det inte dags att låta sunda förnuftet tala en stund? Läs vad du själv skriver.

"hur lite man än tar ut ur berget..." - den som ställer upp en sådan ekvation för hålet måste sakna något grundläggande i sina randvilkor. Å ena sidan leder berget värme så bra att vi kan tömma urberget på lagrad energi - å andra sidan är värmeledningen så dålig att kringliggande berg inte kan "värma" berget i hålets närhet....?

Att hål idag dimensioneras för att fungera bra bara i fem år faller ju också på sin orimlighet. Någon har sagt så till dig - lite källkritik kanske är på sin plats? Om du knackar dörr i grannskapet tar det dig säkert inte mer än en halvtimma innan du hittar väl fungerande hål som är äldre än fem år.

Man borrar hål betydligt djupare idag än för några år sedan - hur kommer det sig att det finns tusentals hål som faktisk fungerar och är äldre än fem år? Å andra sidan är det ju skönt att vi inte längre behöver oroa oss för att kompressorerna pajar eller att försäkringsbolaget inte betalar pumpen när den exploderar i pannrummet - vi måste ju iaf borra nya hål tre gånger innan pumpen närmat sig sin tekniska livslängd - och det vet vi ju att alla som kör bergvp brukar göra - borra nya hål vart femte år för att prylarna skall funka.....

Öhh....

Eller vänta nu, det är snart första maj, och då får man ju skämta aprilo med varandra.... :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.