Staffans2000
En ritning kräver ett papper, en penna och en linjal.

Man skall inte joxa till det i onödan!

Staffan
 
  • Gilla
kontorsråttan och 6 till
  • Laddar…
Börja med att ta reda på den formella grunden till avslaget. Förmodligen finns det någon formulering i översiktsplanen om att kommunen inte vill ha fler/tätare med bostäder på landsbygden eller att varje bostad på landsbygden ska ha en tomt av en viss storlek eller något liknande. När du väl vet detta har du också bättre möjligheter att försöka argumentera för din sak.

Om du nu har inrett med badrum men inte med kök borde det inte räknas som en fristående bostad och du borde ha rätt att utnyttja den som komplementbyggnad till din bostad. Du kan ha den som gäststuga när föräldrarna är på besök eller när du har en större fest. Du kan ha det som ditt personliga gym eller kanske inreda det som ett spa. Eller så kan du ha det som förråd som redan har nämnts. Vad du för närvarande inte får ha den till är att låta någon bo där stadigvarande, dvs mer än bara på besök. Eventuellt skulle du kanske kunna ha dina föräldrar boende där om ni delar kök i det riktiga bostadshuset men då får du nog räkna med en fight med kommunen.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Risken för allergi är inte så konstig anledning att neka bygglov.
 
I så fall får man inte bygga nånstans där det finns hus i närheten. Grannen kan ju skaffa husdjur...
 
  • Gilla
maxmsm och 2 till
  • Laddar…
Om jag tolkar ts text rätt så är det inget "uthus", det är numera ett mindre hus på 80 kvm, utan kök men med badrum.

Självklart vill kommunen ha in korrekta ansökningar.

Som svar på ts fråga om att använda "uthuset" så bör svaret bli att inte använda det annat än till förråd.
Alltså ingen sovplats, viloplats, uppehållsrum, matplats, danspalats, uthyrnings, övernattning, massage....

Men, som hobbyrum, snickarbod, vävstuga eller annan hobbyverksamhet kan kommunen inte neka till.

Observera ordet hobbyverksamhet, näringsverksamhet är inte tillåtet i icke godkända lokaler.

Rent juridiskt vet jag inte vad som gäller om hobbyverksamhet innefattas av "sova".

Hoppas att det löser sig, vilket det bör, vid rätt tillvägagångssätt.

Mvh P-A
 
  • Gilla
Tänka
  • Laddar…
Jag ställer mig väldigt skeptisk till att kommunala tjänstemän särskilt ofta eller lätt dras in i vendettor med sökande. Ändå poppar det rätt ofta upp här som svar på varför någon får avslag utan att det betydligt rimligare har-ni-följt-reglerna-då? testats först.

Så avslaget, vad säger det? Och hur ser situationen i övrigt ut? Ligger uthuset i tomtgränsen? Finns det ordentliga staket mot grannens djur (iofs inte ert ansvar)? Finns det andra formella fel som ni egentligen fick avslag på (som icke-existerande ritningar)?
 
  • Gilla
Cancerman_777 och 2 till
  • Laddar…
Lite OT kanske men vet du hur stadsbyggnads fick nys om att ni inrett huset?
 
Inte alls ovanligt med restriktioner med tillkommande bebyggelse i närheten av jordbruk av anledningen om det sedan upprättas en anmälan från boende till kommunen av ex lukt från gödsel eller hälsopåverkan i form av allergier så är det jordbruket som får ta konsekvenserna, även om de var på platsen innan husen.

Därför är många kommuner väldigt restriktiva med bebyggelse i närheten av områden där det finns möjlighet att utöka jordbruket, även om driften idag inte är så stor. Man kan tycka att ett hus kan inte vara så farligt, men här gäller verkligen de små stegens tyranni och har ett område börjat bebyggas lite mer så kan det gå ganska fort att det blir fler hus. Vad är det som säger att tomten inte styckas av framöver om det står ett 80m2 bostadshus där? Rätt vad det är kan man ha ett område med flertalet bebyggda tomter och då är det svårare att säga nej till tillkommande bebyggelse i närheten om det redan är exploaterat.

Första steget om man får avslag på bygglov är att gå vidare och överklaga om man tycker att handläggaren är orättvis. Det bör visa sig redan i första instans om handläggaren helt varit ute och cyklat i sin bedömning...
 
E Emma1993 skrev:
Jag kan inte autocad och såna program
Du behöver inte autocad. Det går faktiskt att rita för hand, enklast på rutat papper. Millimeterpapper tror jag inte finns kvar.
Jag tror även att det går mycket fortare att rita ett enkalre hus för hand än att lära sig ett nytt CAD-program.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Ja, eftersom det förmodligen bara behövs planitningar så gör man det på ett par timmar med papper och penna - Inklusive uppmätning av alla väggar, dörrar, fönster och fast inredning.
 
B Byggdjuret skrev:
Risken för allergi är inte så konstig anledning att neka bygglov.
Det lär var närmare 30% av eleverna i skolorna som har någon form av "allergi".
Är det et gott skäl att hindra bygglov, då lär det inte bli mycket byggt i framtiden...
 
  • Gilla
Rockhard Lindgren och 1 till
  • Laddar…
Hur långt är det från huset till kostängslet?
 
Du kan göra en bygglovsritning med penna och linjal om du vet vad som krävs.
 
E Emma1993 skrev:
Hur ska jag kunna rita erforderliga ritningar? Jag kan inte autocad och såna program.
det behöver inte vara cad ritningar utan bara en skiss. du ska ju inte ändra fasaden den finns ju redan så i ditt fall är det troligen bara en planritning som krävs och ventilationsritning. för att få ha det som bostad krävs det mekanisk ventilation som omsätter luften med 0,35 L/s bygglov kostar ca 2-3000 kr
 
E Emma1993 skrev:
Hur ska jag kunna rita erforderliga ritningar? Jag kan inte autocad och såna program.
Du kan väl lära dig? Du kunde med största garanti inte renovera hus när du föddes, och det har du lärt dig. Ladda ner ett gratisprogram och börja leka runt i det.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.