kan också säga att vardagsrummet är ca 4.5 m mellan fasad och stolpe. och det är 3 takstolar mellan de som är vid stolparna cc mellan dessa är 120 eller 100.
 
Nästan lite retsamt läge på den nya pelaren. Om manförstått det rätt hamnar centrum pelare precis på sidan av väggen. Har du möjlighet att göra nån åtgärd lokalt på väggen i källaren?
Balken tycker jag ställer till det lite eftersom du nämner att den inte verkar fylla någon funktion men att den ändå finns där. Jag själv skulle därför inte använda mig av denna utan hade nog försökt leda lasten förbi denna, alternativt att man ser till att balken är väl förankrad i väggen.
Har ni sett på möjligheten att kötta på med en balk tvärs huset istället för pelaren som bara stör?
 
Nu när du nämner det har vi sett sådana lösningar när vi googlat runt på taköppningar. Menar du något som detta:

Schematisk ritning av hussektion med markerade mått och potentiell placering av stålbalk (B).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Där B är en stålbalk (blir väl smalast)? Vi har 95-reglar i väggarna och inga problem att öppna upp och bygga om i ytterväggarna, de är visserligen tilläggsisolerade med en liggande 95a (regel) utanpå men vi har inga färdiga ytskikt inne och alla väggbeklädnad ska bytas. Man borde kanske klara sig utan stödet i mitten rent hållfasthetsmässigt? Min tanke var mest en stödpunkt, kan ju även förenkla byggandet när den ska dit, kanske att man bygger ett hörn av två 95or i vinkel eller liknande och lägger den på.

Men om man ska byta underliggaren på takstolen mot en järnbalk, hur gör man det rent praktiskt utan att huset säckar ihop?
 
Jag tror det är dags för lite lateralt tänkande. Med rätt dimensioner på nockbalken kan nog stolpen ställas på andra sidan trappan. Limträ har fördelen att det kan vara helt exponerat och faktiskt bli ett snyggt konstruktivt element i rummet.
 
Jag tänker gärna lateralt! Stolpen kan med fördel stå på andra sidan trappan, där har vi en stolpe idag som håller staketet till trappan. Den takstolen vid köket ska ju egentligen ändå inte kapas av utan kommer fortfarande vara kvar inbyggd, dock behöver ju nockbalken börja vid den (komma ut från väggen) eftersom det ser konstigt ut annars.

Men kvarstår inte då problemet med stöd underifrån? Iom att centrum på takstolen missar både källarvägg och centrum på H-balk?
 
B bossespecial skrev:
Nästan lite retsamt läge på den nya pelaren. Om manförstått det rätt hamnar centrum pelare precis på sidan av väggen. Har du möjlighet att göra nån åtgärd lokalt på väggen i källaren?
Balken tycker jag ställer till det lite eftersom du nämner att den inte verkar fylla någon funktion men att den ändå finns där. Jag själv skulle därför inte använda mig av denna utan hade nog försökt leda lasten förbi denna, alternativt att man ser till att balken är väl förankrad i väggen.
Har ni sett på möjligheten att kötta på med en balk tvärs huset istället för pelaren som bara stör?
Vi kan göra lokal åtgärd på väggen i källaren, det är en putsad men ännu inte målad lättbetongvägg. Du menar att vi gör väggen tjockare under stolpen? Det kräver att vi sågar upp golvet så vi kan mura ned på sockeln. Men hallen är uppkapad och lappad i omgångar, senast för att ansluta nytt avloppsrör så den är helt förändringsbar.
 
Hittade en bild från prospektet (stolpen finns inte kvar i sin ursprungliga position just idag):
Inredning av ett vardagsrum med en markerad trästolpe under takstolen, synlig upp till taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så en väg framåt, kanske den enklaste är att stolpen på bilden (sitter under nästa takstol) blir limträ 115x115, källarväggen höjs så det blir stöd under hela i nivå upp till H-balken, detta syns ju ändå inte under trappan. I takstolen som blir kvar i väggen fästs endast nockbalken (som kan vara samma dimension som beräknat dvs 315x115) upp estetiskt eftersom den förblir intakt.

Vi behöver fortfarande en 115-limbalk? Jag antar det eftersom dimensionen under är 90x90 och vi behöver 115 för upplaget för nockbalken, men värt att fråga :)

Edit: När jag tänker efter möts ju två källarväggar här eftersom källaren följer husets ursprungliga form med indraget vardagsrum (idag är det utbyggt och väggen följer väggen i trappan enligt planslösningen), se bild. Det borde göra det enklare och det finns vägg även till vänster eftersom det är ett T-kors där.
 
Redigerat:
Problemet är att vi dragit upp vattnet i bjälklaget precis där, eftersom stolpen skulle stå på andra sidan... Får hoppas det är tillräckligt med plats att trycka undan dem så stolpen kommer ned.
 
En annan variant är att ordna ett mittkryss i stil med denna bild:
Skiss av en konstruktion med ett mittkryss där en stolpe stöder en nockbalk mitt under dess längd, föreslaget för att minska taklast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Genom att placera stolpen på mitten under nockbalken (måste inte vara den aboluta mitten) tar man hand om i princip halva taklasten, samtidigt som ändupplagen utsätts för mindre laster och kan göras enklare. Nockbalken kan dessutom göras klenare. Se det som ett inspel från sidan. Vad tycker du bossespecial?
 
Jag antar att den översta är nockbalken, men hur lång är stolpen, var slutar den och var sitter den nedre balken. Menar du att vi kan bygga om den befintliga inbyggda takstolen ovanför köksväggen och förstärka upp den såpass mycket att vi inte behöver någon stolpe alls i den ändan?
Eller skulle den nedre balken gå synlig i mitten av vardagsrumstaket?
Jag ser det som ett inspel från sidan, för jag förstår ändå inte ännu :)
 
Jag kanske har missförstått dina avsikter och hur det ser ut. Ber om ursäkt i så fall. Den översta är nockbalk, pelarens längd vet jag inte eftersom jag inte vet de exakta dimensionerna. Den nedre balken går från yttervägg till yttervägg i lämpligt läge, för att undvika stålbalken i golvet.
 
Vi vill kort sagt ta bort taket i rummet på bilden och åstadkomma det här:
Schematiska illustrationer av en byggnads layout före och efter tagit bort tak med markerade väggar och takstol.
Första bilden är att du står i rummet fotot är taget i och tittar mot höger i fotot och andra är ytterväggen (dvs till vänster i fotot). Källarväggarna går enligt röda streck i bilden och dessutom finns en H-balk i bjälklaget enligt den blå. Problemet är att mittpunkten på takstolen inte träffar någon av dessa på ett bra sätt. Se tidigare bild i tråden.
Interiör av rum med markerade källarväggar och H-balk i bjälklaget för renoveringsplanering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag avvaktar och ser hur bossespecial svarar för jag tror han har fått rätt bild av förutsättningarna.

Men tack för input om att stolpen inte behöver stå i köksväggen, det känns just nu som den bästa lösningen trots vattenrören att ställa stolpen där trappstolpen stod när vi flyttade in, ger också en fästpunkt till ett staket vilket ändå kommer krävas.
Det är en takstol ovanför köksväggen och en takstol vid stolpen.
 
Redigerat:
Men då har jag nog fattat rätt. Du vill öppna upp till nock och ersätta de gamla takstolarna med en nockbalk och takbjälkar i de gamla högbenens läge.

Mina inlägg syfter till att lyfta blicken något. Den excentriskt placerade stålbalken är ett problem som man måste gå runt på något sätt. I stället för att satsa på stål, stolpar och balkar, som du bygger in i väggarna, kan du välja limträ som exponeras. Limträ blir dessutom alltid billigare och snyggare och du slipper problemen som uppstår när stål och trä kombineras. Jag är också nyfiken på vad bossespecial tycker. Jag tänkte att vi kunde få en intressant diskussion.
 
  • Gilla
Lane
  • Laddar…
När jag räknar på den nya spännvidden (dvs att pelaren sitter vid trappräcket) på Beijers app räcker det med en 90x90 pelare i yttervägg. Och en klenare nockbalk, men jag tycker det är snyggare med en bredare så iallfall 90 vill jag nog ha av estetiska skäl. Menar detta om jag matat in rätt att jag kan ha två 90x90 pelare och en 90x315 nockbalk? De har iofs större dimension på de tvärsgående (dvs våra befintliga takstolar) men påverkar det stolpens dimension? Sen förstår jag inte det som står vid de röda stjärnmarkeringarna
3D-rendering av en takkonstruktion med takstolar och dimensioneringsgränssnitt från en byggapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av byggkalkylator där trädimensioner och deformationer visas med varningsmeddelande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den röda texten signalerar att kombinationen dimension och last leder till en nedböjning som är större än 1/300 av spännvidden. (Med 90x315 skulle texten bli svart)
L Lane skrev:
påverkar det stolpens dimension
Nej. Stolpens dimension beror på den totala lasten på nockbalken och påverkas inte (annat än mycket marginellt) av takbjälkarnas egenvikt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.